Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Exclusive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wanneer is een auto goed? In mijn idee is dat wanneer hij gedurende zijn leasetermijn probleemloos heeft gefunctioneerd.
De start van deze grand C4 Picasso is uitmuntend, de 2.0 liter diesel past deze wagen mooi en is zeer comfortabel. Het is een stille motor en doet zijn werk zoals je het verwacht. Doordat de wagen een hoog eigen gewicht heeft (1650kg) is de 140PK wel een must. Ook omdat de wagen de aerodynamica van een zomerhuisje heeft, dat moet wel door de wind. Hierdoor valt het gebruik wat tegen, 1:14,5 is wat je ongeveer moet verwachten.
Het algemene comfort van de auto is op een hoog niveau waarbij de achterste zitplaatsen ook bruikbaar blijken te zijn voor niet al te grote volwassenen op korte ritten. Wanneer deze stoelen op geklapt zijn is er onder de stoelen een behoorlijke bagageruimte. Dit maakt dat het bij gebruik van alle zitplaatsen functionele bagageruimte over blijft. De drie stoelen op de tweede zitrij zijn alle drie even breed. Dit betekend dat er met gemak drie kinderstoeltjes naast elkaar op geplaatst kunnen worden. Ook de ruimte om je heen op de bestuurdersstoel is ruim door het ontbreken van een versnellingspook.
De grote hoog doorlopende voorruit is makkelijk bij de verkeerslichten, je hoeft niet voorover gebogen te zitten om deze te zien. Het nadeel is dat er door de te verschuiven zonnenklep het spiegeltje niet verlicht is. Boven de binnenspiegel zit een spionetje om op de achterbank te kijken, deze zit te ver naar achteren zodat je echt eerst moet focussen om te kunnen kijken. Deze is meer bedoeld voor de bijrijder. Ook is het jammer dat het spiegeltje niet kan worden weggeklapt zoals in de Renault Scenic.
In de exclusive uitvoering zitten bredere stoelen dan in de ’mindere’ uitvoeringen, deze stoelen zijn comfortabel zacht zonder door te zitten. Ik rijd ongeveer 70.000km/jaar en stap na iedere rit uitgerust uit. Het nadeel van deze bredere stoelen is dat het het zicht naar achteren belemmerd bij het wisselen van rijstrook.
Is er dan alleen een hoera stemming in deze auto.....NEE.
De versnellingsbak, de door Citroen ontwikkelde EB6V (elektronisch schakelende 6 versnellingsbak) is een teleurstelling. Deze schakelt sloom door de versnellingen heen en bij het inhalen ’denkt’ de bak te veel welke versnelling te nemen. Het gevolg is dat bij het inhalen de auto inhoud door de schakelbewegingen terwijl je eigenlijk vooruit wil. Je roept nogal snel tegen je auto ’als je het niet kunt, laat het dan aan mij over’. Dat kan dan ook, door de bak op sequentieel te zetten kun je handmatig schakelen met flippers achter het stuur. Bij teruglopen in toeren schakelt de bak altijd nog zelf terug wat prettig is, je moet alleen niet vergeten dat je zelf weer moet opschakelen.
PROBLEMEN
Sierstrip aan de rechter voorste ruit is los gekomen en overigens keurig vervangen. Lijmlaagje had los gelaten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren