Citroën Grand C4 Picasso 2.0 16V Ligne Business (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso 2.0 16V Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 115.500 km |
KM-stand laatst | 255.347 km |
Nieuwe bus
- 115.500 km
In Oktober 2012 de peugeot leaseauto ingeruild voor eigen vervoer. Inmiddels vier kinderen, dus die moet je een plekje geven. Moest dus iets van een "busje" worden, maar ook weer niet al te groot, want we wonen in een krappe binnenstad.
Diverse auto's bekeken, waaronder de megane grand scenic van renault. Echter bij het instappen in de C4 GP voelt alles toch een klasse rijker, met name de dikte van het stuur en de uitnodigende "captain seats" die heerlijk zitten.
Van Alfa naar Peugeot 508 naar C4 Bus en dan een proefrit met windkracht 8... behoorlijk onrustig. Maar goed, dat hoort bij een groot gezin. Ik wilde perse iets met een stevige motor, omdat ik LPG wil rijden en met 6 man aan boord blijft er relatief weinig ruimte over, dus er moet ook wat aan de haak kunnen. Deze auto stond in de buurt te koop. 115.000 km en bijna 4 jaar oud. Niet te veel fratsen aan boord, (wel jammer, nieuw kopen is meer "snoepwinkel" gevoel. Dezelfde automaat als de 508, waar ik inmiddels wel mee had leren leven... we gaan het eens proberen.
Franse rommel?
- 122.000 km
De eerste 7.000 km's gingen prima. De auto rijdt prima, zeker geen sportwagen, en al helemaal geen stuurman-karretje. De kids vinden het echter fantastisch helemaal achterin en naar mate ik mijn rijstijl begin aan te passen, begin ik de rust van de auto wel te waarderen.
Minder/niet tevreden ben ik over de radio. Geen mogelijkheden tot externe spelers of versterkers. Inmiddels heb ik wel de speakers vervangen door vier JBL GTO's om wat meer bereik te krijgen, maar het blijft geluidstechnisch matig. En alleen radio, cd om mp3 cd's... het gevolg van een oudere auto.
Ook de eerste problemen. De auto start niet altijd en roept dat ik de rem in moet trappen en de automaat in vrij moet zetten. Ondanks dat wil die af en toe niet starten... iets te maken met het ABS lampje dat ook af en toe gaat branden? Ik besluit maandag een afspraak bij de garage te maken om het na te laten kijken, maar dat blijkt te laat. Voor de deur in een smal straatje, op het moment dat alle marktkooplui met hun vrachtwagens langs komen om naar huis te gaan, gaat het mis. Ik had de auto voor de deur staan om de garage in te rijden, maar als ik instap, wil ze echt niet meer starten. Steeds de opmerking: trap rem in... dat doe ik dus, maar geen reactie. Een vriendelijke chauffeur wil wel even helpen duwen zodat de weg weer vrij is, maar helaas. Elektrische parkeerrem, die er alleen afgaat als je de rem intrapt...
ANWB gebeld, spoedje van gemaakt en deze helden waren 15 minuten later ter plaatse. (Voelde als een dag, vanwege het vele getoeter achter me). De anwb pakt een bus wd40 oid, spuit een knopje onder het rempedaal in, trapt de rem in en hoppa... daar gaat ze. Irritant, klein schakelaartje, grote problemen. De garage heeft de schakelaar toch maar onder garantie vervangen....
Eerste beurt
- 135.000 km
Geen problemen de afgelopen 13dkm. Hoe meer ik in de auto rij, des te meer ga ik de rust en het comfort van de citrus waarderen.
Centraal dashboard is niet mijn ding, maar ook zeker niet standaard.
Wat grappig is, is dat de verwarming bij je linker hand zit, in plaats van centraal. Nadeel is dat wanneer mijn vrouw (koukleum van beroep) mee heeft gereden en de verwarming aan haar kant op 25 heeft gezet, je hier tijdens het rijden niet bij kunt om het naar normale temperaturen te brengen. Dat zou je vanaf de bestuurdersstoel moeten kunnen regelen.
Eerste beurt: nieuwe koplamp en advies om over nieuwe banden te gaan denken...
APK
- 138.000 km
Het kan! Voor 24,95 een oude franse frietbus door de keuring krijgen. Wel de suggestie om de injectoren schoon te laten maken en het vocht gehalte in de remvloeistof was nog maar net binnen de marge.
Nou, die vloeistof komt wel bij de volgende beurt en die injectors, tja die worden niet veel gebruikt, alleen bij het starten en wegrijden s'morgens. De rest gaat op LPG.
Klein euveltje gehad met de banden, die zijn stukgemaakt door lokale Franse ettertjes, en de lokale dorpsgarage had alleen een set Taiwanese racebanden in mijn maat liggen. Je moet wat. Kost overigens niets: 240 eur voor vier 17'' banden? maar goed, ik betwijfel of ze echt rond zijn. Wel grappig gezicht. Fast&Furious semi slicks onder een C4 GP. We zien wel, mee thuis en door de APK gekomen.
Grote beurt en distributie
- 155.000 km
tja... distributie riem... moet gebeuren, kost veel en je hebt niets leuks nieuws.. Beetje vervelende ingreep. Samen met de waterpomp, remvloeistof, grote beurt: 840 euro.
Doet even pijn, dus maar snel vergeten. Wat wel bijzonder is, is dat ik op deze offerte kwam na een beetje rondsnuffelen. De merkdealer komt met 1250 op de offerte.
Ik rij overigens nog steeds op de Federal Supersteel 595 rond. De trilling die er inzat is er uit(gesleten). Volgens de bandentest van Autoweek vallen ze op basis van de remweg op nat wegdek buiten de minimale eisen om mee te mogen doen met de volledige test. Tja. Beetje anticiperen dan maar. Ik heb er verder geen problemen mee, grip is prima, met een dergelijke auto zoek je de grenzen toch niet op. De remweg: een stuk korter dan mensen die eerst hun mobieltje weg moeten leggen voordat ze gaan remmen... maw. ik zie grotere risico's.
Leuk is dat de achterbanden bij 125 km/m het geluid maken van het Airwolf interieur (kent iemand dat nog?) Lekker nostalgisch.
Bevalt ie?
- 164.000 km
Ik ben een vervend AutoWeek lezer en ik laat mij graag wekelijk verlekkeren door de mooie verhalen over ultieme auto's en het punt van gripverlies.
Op het Nederlandse wegdek speel ik alleen niet met een auto, op af en toe scheuren met een Alfa Spider op de binnenwegen na dan, maar ook zonder de limiet op te zoeken).
Voor de saaie kilometers op de a2 en a12 voldoet deze auto zeker. Het is een hele rustige machine, die in niets uitdaagt. De automaat (gerobotiseerde handbak) is geen juweeltje, maar voldoet prima. Ik schakel altijd met de flippers even terug voordat ik even snel gang moet maken, zodat ik niet verrast word met terugschakel acties tijdens het accelereren. Daarnaast zet ik op de snelweg de stand in manueel. Dat voorkomt het soms zinloos terug schakelen. Het sturen gaat direct, zonder al te veel gevoel. De stoelen zitten echt heerlijk, waarbij de wang van de bijrijders stoel wat begint in te zakken.
De grote voorruit maakt hem van buiten wat vreemd, maar vanuit binnen is het heerlijk licht en kijkt het lekker rond. De grote zijruiten voor de voorportieren geven heel goed zicht. En met vier kinderen gedistribueerd achterin, is elke rit (voor hun) een feest.
Nu net zit alleen de bijrijdersstoel vast, daar moet ik even naar kijken, die wil niet meer voor of achteruit. En in het Nederlandse regenseizoen zat de afwatering van de parafan verstopt, waardoor er water in de cabine liep. Dit laatste heb ik zelf kunnen oplossen.
De motor is met 150 pk krachtig genoeg om stevig door te kunnen rijden. Interieurgeluid is grotendeels afkomstig van de banden. Motor en wind blijven op de achtergrond.
Met krap 50.000 km moet ik zeggen dat het onderhoud met heel erg meevalt, wat kleine oneffenheden op de rit: parafan afwatering, remlichtschakelaar en bijrijdersstoel, twee koplampen en twee kenteken verlichtingslampen. kleine beurt, grote beurt en een distributie.
Al bij al: ja hij bevalt prima voor het doel waarvoor die gebouwd is. Comfortabel een (groot) gezin vervoeren. Een verbeterpuntje is het hitteschild bij de uitlaat. Helemaal achterin klagen de kinderen nog wel eens dat het daar heel warm is, en dan voel ik inderdaad dat er aan de uitlaatkant nog best wat warmte de auto intrekt. We gaan iig nog door met deze Picasso, totdat de kosten wel beginnen te komen.
Ow ja, nog even het verbruik: op LPG 1:9, waarbij ik redelijk stevig doorrijdt, de airco alleen aanzet als het warm is, maar wel vaak zwaar beladen rond-toer.
Als laatste, de banken plat levert echt een bizarre laadruimte op ;-)
Over een paar weken met de familie en aanhanger naar zuid frankrijk. Eens zien of ze dat ook leuk vindt. Keep you posted
Stoel vast
- 165.000 km
Klein update over het laatst gemelde minpunt: de bijrijdersstoel die vast zat. Nadat ik zelf vanalles heb geprobeerd om er bij te komen, toch maar besloten de auto even naar de lokale dorpsgarage te brengen. Die heeft uiteindelijk de hele stoel eruit gehaald om onder de rails een leuk plastic kinderpennetje te vinden, die door het op en neer schuiven van de stoel helemaal was klem komen te zitten in de rails. Daar kunnen we de citrus natuurlijk niet de schuld van geven, dus dat reageer ik wel op een van de kids af ;-)
Vakantie voor de deur, ben benieuwd hoe het gaat met 2x 1100 km met aanhanger door het Franse land. Over drie weken een update
Op volle toeren
- 169.850 km
Als beloofd, wat gebeurt er als je met 6 personen, volle baggage en een aanhanger met grote tent en nog meer baggage aan de haak twee keer 1100 km door Frankrijk rijdt in een Franse bus met inmiddels redelijk wat km's op de klok.
Eigenlijk precies dat wat moet gebeuren. Keurig zonder problemen de afstand afgelegd. De bus heeft zich als fijne reisgenoot bewezen en met vier slapende blondjes op de achterbanken hebben we de heenreis met zijn tweeetjes in een ruk doorgereden in de nacht. 40 liter LPG en 55 liter benzine zorgt dat we met hele korte wisselpauzes door konden. Met 120 op de snelweg geen centje pijn. Zeker wanneer de omgeving heuvelachtig wordt, bewijst het 140pk blok zijn meerwaarde. Zonder terug te zakken en slechts af en toe terug naar de 5e versnelling te gaan, davert de combinatie de heuvel op en af.
Op de camping wel even gekeken naar olie en koelvloeistof. Bij hoge temperaturen lijkt ie van de koelsappen toch wat te verliezen, heb in totaal een halve liter moeten aanvullen. Ook een kwart litertje olie erbij. Dat verbruik over 8.000 km geeft me geen reden tot zorg.
Helaas wel een franse zwerfkei aangereden, dus een van de dorpels heb ik moeten laten repareren.
Bevindingen op een dergelijke lange reis:
-Rijgedrag - lekker rustig en voldoende kracht
-Comfort - temperatuur aan boord is goed te beheersen, ook met 36 graden in de zon
-Zitten - de berijder stoel begint wat in te zakken en mist een stevige lendesteun
- Geluiden van de aanhanger / trekhaak hoor je binnen best goed.
- Het repareren van een stukgereden dorpel kost (te) veel geld.
Inmiddels wonen mijn schoonouders aan de andere kant van het land, dus de kilometers vliegen er nog harder aan dan verwacht, maar vooralsnog geen intenties om naar een andere bus te kijken. Ze kwam zonder op of aanmerkingen door de APK, voorlopig dus geen problemen verwacht.
Weer te stoppen
- 185.000 km
Eigenlijk loopt het citroenenbusje netjes door. Ik heb de afwateringen schoongemaakt en nu is het weer droog binnen en ook de kleine beurt ging eigenlijk probleemloos, met de opmerking dat de vier remschijven "op" zijn. Met een vleugje nuchter sarcasme heb ik daar niets aan laten doen, het reparatie voorstel was dusdanig hoog, dat je even wil nadenken of het de moeite wel is.
Uiteindelijk besloten toch eens op zoek te gaan naar wat verschillende offertes en dat loont zich. Toch snel 300 euro bespaard. Bij het vervangen van de achterschijven, moeten namelijk ook de lagers vervangen worden. Nou ja, met verder zo weinig problemen, lijkt het me een prima investering. Kan ze er weer tegenaan. De km vliegen er lekker aan en ik ben erg blij met de lpg installatie. dat houdt het leuk bij de pomp. Alhoewel een grotere tank ook welkom was geweest. De bestuurdersstoel begint wel echt door te zakken, eigenlijk het enige serieuze punt van kritiek. een kijken of ik van de sloop wat moois kan halen.
Spannende standen
- 222.222 km
Als je auto op een zeker moment in de hogere km-standen komt, brengt dat toch altijd iets spannends met zich mee. Toen mijn Alfa 159 op 100.000 km kwam, dacht ik dat hij ter plekke uit elkaar zou vallen. Inmiddels weet ik natuurlijk beter, en is zo'n auto daar helemaal niet mee bezig. Maar toch.
Gisteren om 22.12 (net tien minuten te vroeg, was het 21graden (een graad te koud) ging mijn C4 GP naar 222.222 kilometer. Best een aardige stand voor een auto die op een dieet van LPG loopt. Belangrijker is dat ik er eigenlijk geen problemen mee heb gehad de afgelopen 107.000 km. Daarvoor weet ik niet, toen was ze nog niet van mij.
Wat opvalt is dat de auto 's morgens nukkig is en op benzine moeite heeft om vloeiend de dijk op te rijden. Oude koppelingsplaten? matige afstelling van de motor? vieze benzine? Ik weet het niet. Het zijn de eerste meters, verder rijdt de Citrus prima. Ik voel er niet veel voor om veel te investeren om em weer als nieuw te maken. Het mooie is eraf, Tientallen deukjes, krasjes, putjes. En ook binnen hebben de kinderen en de verbouwing hun sporen achtergelaten. Anderzijds blijft het comfort, de rust en met name de veelzijdigheid van deze auto me positief verbazen. Net als de verbruikskosten. Want buiten olie, filters en banden, die wat bij betreft onder normaal onderhoud vallen, waren nieuwe remschijven en blokken rondom inclusief lagers achter (550eur) en distributieriem met waterpomp en de hele bende (750 eur) de enige nare rekeningen.
Still going strong!
Bljven gaan
- 255.347 km
Het autoleven van een C4GP bestuurder is niet erg spannend. Ik kan niet anders zeggen dat het gewoon een goede auto is. Inmiddels over een kwart miljoen, waarbij ik echt niet de beste huisvader ben en de auto met 4 kinderen, een grote verbouwing en af en toe wat vakantieritten behoorlijk moet afzien.
Net 3 weken Italië gedaan, met 39 graden door de bergen, met aanhanger en airco, op gas... het gaat gewoon door.
Hieronder een paar zaken:
De aanjager hield er mee op. Garage wilde beginnen met de motor te vervangen (eur 500) want het kon de weerstand niet zijn, want dan zou die het op max moeten doen... Ik vond het erg veel geld en besloot zelf even te rommelen. Bekleding onder de bijrijder stoel los gemaakt en de 5 schroefjes van het ventilatorhuis losgemaakt…binnen 10 minuten heb je de hele kast eruit. Vervolgens de draadjes eens direct op een oude accu gezet. Warempel – dat ding gaat gewoon draaien. Dus toch op zoek naar een nieuwe weerstand. Beetje zoeken bracht met naar AliExpress, waar die dingen voor $20 te koop zijn. Dat risico vond ik te overzien. 10 dagen later was deze binnen. In het fan-huis gezet, handel weer aangesloten en hoppa. We hebben weer wind!
Opvallend is dat ik met de storm van afgelopen voorjaar de afdekkap van de a-stijl verloor. Daardoor ziet ze er nu echt een beetje uit als een barrel, dus die moet ik nog even van de sloop halen. Aan de lijmresten te zien, is die kap er al een keer afgeweekt en kennelijk niet goed (genoeg) teruggezet. Een combi van klemmetjes en zwarte lijmdotten. Helaas niet makkelijk te vinden op de sloop.
De autoradio heb ik overigens 80.000 km geleden vervangen door een Pioneer, met een of andere tussenstukje. Werkt prima. Nu wel USB / MP3 / BT Media door de speakers en ook duidelijk mooier geluid. Bediening via het stuur werkt nog prima, alleen de piepje van het inparkeren doen het niet, maar de display geeft het gewoon met streepjes aan…
Op advies van de bandenboer de auto nog even laten uitlijnen, maar dat was achteraf eigenlijk niet nodig en de afstelling is minimaal aangepast.
Olie verbruik begint wat toe te nemen en ik vrees dat ik dat proces nog iets versneld heb, door met een beetje te weinig olie te rijden. Bij het starten zie ik altijd het Oil OK aangaan. OP een gegeven moment toch de peilstok eens bekeken en die was droog, ik moest er 2 liter ingooien voordat die weer bovenaan was. (op een afstand van 14.000 km) Ze lijkt niet te lekken en ik zie geen rookwolken, dus denk dat het nog binnen de marge is.
Zolang de verbouwing doorgaat, hou ik em nog aan tenzij er grote/dure problemen ontstaan. De funfactor is beperkt, maar ik vind het een heel degelijke, comfortabele functionele bak. Well done Citroën.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.