Citroën Grand C4 Picasso 2.0 16V Ligne Business (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso 2.0 16V Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 78.000 km |
Eerste indrukken
- 66.000 km
Het leasecontract van mijn vorige auto (Astra GTC) liep af en ik kreeg het aanbod om een auto van een ex-collega over te nemen. Grote voordeel van deze constructie was dat ik geen maandelijkse eigen bijdrage hoefde neer te leggen waardoor deze auto wel erg aantrekkelijk leek. De GTC reed ik alleen zakelijk en gezien het formaat van deze auto leek het me het beste om de lease-auto ook maar privé te gaan rijden. Vanaf 1 jan 2010 wordt dit dus de "hoofdauto" voor het gezin.
Ik had 'm van te voren niet gezien en er ook geen proefrit in gemaakt. Dus het werd allemaal een flinke verassing.
Looks:
Voor een echte family-MPV ziet ie er niet verkeerd uit. Knapper dan de nieuwste generatie Scenic, maar minder stoer dan onze vorige Honda FR-V. Van binnen ziet het er ook niet verkeerd uit, maar in eerste instantie is de knoppelarij niet al te logisch opgebouwd. Het centrale display is goed afleesbaar, maar in eerste instantie ook nogal druk. Na enige gewenning is toch alles gemakkelijk te vinden.
Comfort:
De business uitvoering is voorzien van de meeste luxe en ik heb hier tot nu toe niets over te klagen. De stoelen zijn me echter wat te soft. Ik heb een renault Grand Scenic en Peugeot 406 break gehad en de stoelen daarvan bevielen mij stukken beter. Ik vraag me af hoe de kwaliteit blijft na een paar jaar en 100.000km.
Prestaties/rijgedrag:
Tsja, hier heb ik gemengde gevoelens. De 2 liter motor is op zichzelf vlot genoeg voor zo'n grote auto. Dat valt me alleszins mee. Maar aan die electronisch bediende 6 bak kan ik maar niet wennen. Je moet je eigen rijstijl erg aanpassen om het allemaal soepel te laten lopen. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn van "automatisch" rijden. Zelfs met aangepaste rijstijl schakelt ie op de meest rare momenten en dit veroorzaakt te vaak vervelende situaties. Ik ben steeds meer geneigd de handmatige stand te gebruiken.
Kwa wegligging heb ik ook wel het een en ander op te merken. Sorry voor de citrofielen onder ons, maar ik vind het een dweil. Erg windgevoelig en je hebt totaal geen contact met de weg of enig gevoel van wat er allemaal met de wielen gebeurt. Mischien is dit "by design" en echt Citroen, maar dan zou de vering wat beter z'n best moeten doen. Bij korte oneffenheden en helemaal bij drempels wordt je zeeziek van het gehobbel en geschommel. De eerder genoemde Grand Scenic en Peugeot 406 waren ook frans, maar toch veel comfortabeler dan deze Citroen. De FR-V (ook een hoge MPV) stuurde als een scheermes vergeleken hiermee.
Je moet er van houden denk ik.
Betrouwbaarheid:
Te kort in mijn bezit om hier iets zinnigs over te zeggen. Op dit moment doet alles 't behalve de afstandsbediening van de sleutel. Hiervoor moet een nieuwe komen.
Conclusie:
Had ik van te voren een proefrit gemaakt, dan had ik nooit deze auto overgenomen van mijn collega. Eigen schuld dikke bult zeg maar. Het is zeker geen straf om mee te rijden. Als wegligging en rij/stuurplezier je niets doen, dan heb je aan deze auto een mooi, ruim, praktisch en comfortabel vervoermiddel. Hou je wel van een strak potje sturen, dan moet je deze auto links laten liggen. Er zijn MPV's die je dan veel meer rijplezier bieden.
Alweer weg
- 78.000 km
Zoals in het eerste verslag geschreven had ik gemengde gevoelens bij deze auto. Objectief gezien was er weinig mis met de auto, subjectief gezien zijn we nooit dikke vrienden geworden. Toen de fleet-manager aan gaf dat een nieuwe collega deze auto wel zag zitten en dat ik de Alfa 159 Wagon van een ex-collega mocht "oprijden" heb ik deze kans dan ook gelijk gegrepen.
Tot nu toe 1 keer spijt gehad dat ie weg is ivm de grote laadruimte, maar omdat ik de lease-auto's alleen zakelijk gebruik zal dat beperkt blijven tot die ene keer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.