Citroën Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Oude liefde roest niet. Vroeger wel trouwens. We reden thuis Citroën, eerst een Dyane, daarna een 2-tal GS-en, een GSA, 3x BX alvorens mijn ouders overstapten naar een Duits merk.
Op de lagere school verdedigde je koste wat het kost de merkkeuze van je ouders in mijn geval dus Citroën. Nu 30 jaar later mag ik zelf kiezen en in mijn geval eens in de 3 jaar een nieuwe lease wagen.
De keuze is de laatse jaren gevalen op een A3 TDI, VW Passat benzine en als laatse een V50 2.0 D.
Begin dit jaar was het weer zover (niet vervelend begrijp me goed) ik moest mijn keuze eind 2007 al doorgeven. Ik heb even getwijfeld tussen een S-Max en de Picasso. Toen ik de schade opmaakte (appels met appels vergeleken) qua uitvoering werd de keuze makkelijk. Ik mocht gaan voor een 2.0 benzine i.v.m. een jaarkilometrage van slechts 35.000 km en kon zodoende binnen mijn budget een bijna full options GC4P bestellen. Een diesel (2.0 HDiF) is ca. € 5000,- duurder i.v.m. de belastingregelgeving in NL.
Sinds half januari is ze binnen en ik moet zeggen het is de meest bijzondere en fijne wagen die ik tot nu toe heb gereden. Je rijstijl verandert volkomen, de wagen ontstresst. Prima zittende fauteuils, uitstekend doordacht concept (bijvoorbeeld de hillholder) en standaard een prima alternatief voor een automaat in de vorm van de in de pers afgekraakte EB6V. Dit is een bak die je niet in 1 dag kunt beoordelen, lees veroordelen. Na een aantal dagen weet je niet beter en is het een tweede natuur. Je voet een paar mm oplichten en de bak schakelt door. Wil je ingrijpen, even flipperen.
De bagageruimte is enorm en de 2 verborgen stoelen zijn er als je ze nodig hebt, ook al is dit niet zo vaak. Een weekje wintersport leerde mij de gebruiksmogelijkheden kennen van de GC4P. Het weggedrag op de Autobahn met volle bepakking en kruissnelheden rond de 150 km/h is prima.
Ik heb de de auto onder meer laten uitrusten met Navi drive en een panoramisch dak. Eigelijk niet nodig, maar wel prachtig. Wat een fijn navigatiesysteem is dit! Ook de standaard harde schijf in de radio is geweldig. Geen geknoei meer met het wisselen van CD’s, maar slechts eenmalig een kopie maken (hij maakt er zelf MP3 formaat van) en afspelen maar.
Ik voorzie slechts 1 groot probleem en wel het kiezen van een andere auto over ca. 2,5 jaar. Deze auto is zo compleet en zo bijzonder dat iedere andere auto die voor mij in aanmerking zou komen momenteel geen alternatief is. Misschien is er in 2010 een facelift (Phase 2) voorzien.
Ik realiseer mij natuurlijk dat ik de auto slechts 5 maanden bezit. Er kan de komende 30 maanden nog veel gebeuren wat mij van mening zal doen veranderen.
Nog 1 ding. In tegenstelling tot vroeger; geen roest en rammeltjes :)
PROBLEMEN
Helemaal niets!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.