Citroën Grand C4 Picasso 2.0 16V Ambiance (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso 2.0 16V Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
De Picasso na 2 jaar
Na 2 jaar en 50.000 km een mooi moment om mijn (rij)ervaringen met de Picasso nog eens 'na te lopen'.
De auto rijdt nog steeds probleemloos op LPG. Nadeel is wel dat een volwaardig reservewiel 'los' in de kofferbak moet (een plakset is geen optie voor mij).
De binnenschermen van de (voor) wielkasten zijn te krap, waardoor ze niet meer aansluiten. Kan geen kwaad maar mooi is anders. Bij aflevering al aan de dealer doorgegeven maar tot op heden wacht ik nog steeds op bericht dat er een modificatie is ....
Dan de handsfree Bluetooth, regelmatig valt tijdens een gesprek de verbinding weg. Probleem is dan echter dat het telefoonmenu 'vast' staat waardoor je de telefoonopties niet meer kunt bedienen. Tevens doet de radio niets meer en gaat de datum- en tijdaanduiding terug naar de basisinstellingen. De enige remedie is de auto aan de kant te zetten, contact uit en opnieuw starten. Daarna werkt alles weer. De dealer kent het probleem, maar een oplossing heeft ie niet.
Een punt van kritiek heb ik wel op de gebruike kunstofmaterialen binnenzijde. Deze zijn zeer krasgevoelig, en van een 'gezinsauto' verwacht je dat ze juist rekening houden met de grotere 'kraskans'. Het ziet er heel lelijk uit en ik heb reeds iemand van Sonax geraadpleegd maar deze gaf al aan dat deze krassen niet netjes weg te werken zijn. Ik wil hierbij aangeven dat de krassen niet eens diep zijn maar oppervlakkig. Jammer, doet wel afbreuk aan het kwaliteitsgevoel.
Elektrische raambediening, bij zeer warme buitentemperaturen blijft bij het sluiten van de voorportierruiten het motortje doordraaien terwijl de ruit al dicht is. Gevolg is een hinderlijk tikkend geluid dat dan geruime tijd aanhoudt. Desgevraagd kwam het de dealer niet onbekend voor maar een oplossing had hij niet. Gelet op ons (huidige) klimaat laat ik het maar voor wat het is.
De automaat, deze schakelt merkbaar over maar is met de flippers en een 'rustige' rechtervoet prima te beinvloeden waardoor je uiteindelijk vloeiend met de auto kunt rijden. Gelukkig is dit nog een 'gewone' automaat. Vanwege mijn werk als wagenparkbeheerder rij ik ook regelmatig in een soortgelijke auto die als automaat de EB6V heeft. Ik kan het niet anders omschrijven als dramatisch. Uiteraard is het voor een ieder persoonlijk maar ik raad iedereen aan die een EB6V automaat aan het overwegen is om deze goed uit te proberen.
De voorlampen dienen wat vaker vervangen te worden dan gemiddeld. Gelukkig is het relatief eenvoudig om dit zelf te doen (dat kan je van een hoop andere auto's niet zeggen)
Tot zover de punten van kritiek. Daarnaast vind ik de Picasso een geweldig lekker rijdende auto. Alhoewel deze zich beter thuis voelt op de snelweg dan in de binnenstad. De binnenruimte is zeer royaal. In tegenstelling tot wat autoweek elke keer weer schrijft vind ik een centraal geplaatst dashboard en stuur waarvan het hart stilstaat totaal niet storend. Tijdens het dagelijkse gebruik ondervindt je hier totaal geen 'hinder' van.
Al met al enkele punten van kritiek en wat elektronische problemen maar de auto heeft me nog nooit laten staan. Motorisch nog geen problemen gehad en uiteindelijk heb ik tot nu toe een betrouwbaar gevoel over de auto, en dat is uiteindelijk wel belangrijk als je zo probleemloos van A naar B wilt !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren