Citroën Grand C4 Picasso 1.8 16V Lumière (2008)

autoreview

Citroën Grand C4 Picasso 1.8 16V Lumière (2008)

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso 1.8 16V Lumière
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst6.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 6.000 km

Citroën C4 gran Picasso 1.8 Lumiére benzine uitvoering van juli ’08.
REVIEW van 6 september ’08 bij 6.000km
(GPL wordt 11-9-2008 ingebouwd)

Gebruikers: familie met 3 kinderen, oudste 12 jaar. Zelf in ’t verleden ontwikkelaar van elektrische auto-onderdelen en testrijder voor FIAT in Italië geweest. Vorige auto Fiat Ulysse 2.1TDE

Eindoordeel van deze auto goed.
Had hij niet zo’n hoog brandstofverbruik en was de vooruitzichoek niet zo klein dan had de C4 zeer goed gescoort.

Hoofdpluspunten: rijcomfort, 3e zitrij, pasvormstoelen

Hoofdminpunten: verbruik (gemiddeld 9,5l/100km), kleine vooruitzichthoek (!),
kleine benzine- gastank (autonomie slechts 600/390* km).

Zou ik hem opnieuw kopen ? Misschien wel.
Zou ik hem aanraden ? Lees het detailverslag hieronder en beoordeel zelf.


C4 Buiten rondom
• --Motorkap wordt geleverd zonder geluidsisolatie. Men kon de norm door de stille motor en middels de schutboordisolatie zo ook al halen. Echter met een klein beetje isolatie kan het dus nóg veel beter. Zelf maar geïsoleerd maar dergelijke bemeten krenterigheid is wel zonde.

• --De uitlaat kent geen tussendemper meer. De enorme eindpot is redelijk open gehouden. De auto trompettert in enige mate. Dit merk je als ie stationair draait en je staat achter de auto. Ook als inzittende rechtsachter op snelheid hoor je dat zachte maar herkenbare trompetgeluid. Net even te weinig gedempt naar mijn oordeel (en nu is ‘ie nog nieuw)!

• ----Dak rails heeft plastic dakvoeten met plastic omkleding. Bij een gemiddelde tot hoge daklast blijken deze voeten erg flexibel. De plastic omkleding schuurt dan tegen de voeten aan met erg veel lawaai voor de inzittenden. Het gekraak overstelpt zelfs de rijwind en motorgeluiden bij 120 km/h ! Echt een slechte en veel te slappe constructie.

• +++Hoogteregeling. Ook met veel bagage én inzittenden blijft de auto keurig op hoogte geregeld. Top eigenschap van Citroën.

• ++Rijcomfort. Verkeersheuvels, bobbels en gaten ze worden knap weggewerkt. Wie van comfort houdt en op z’n Frans lekker snel en toch comfortabel rijden houd een aanrader !

• ---Wegligging bij langs-ribbels in de weg. De auto heeft dan flink last van draagarmoscillatie en zeker bij de 17” wielen (luxe uitvoering). Het effect is echt schrikachtig de auto kan zomaar een halve meter opzij springen (in een bocht) en heeft dan even geen contact met het wegdek !

• ++overhellingcompensatie. De auto blijft in bochten netjes plat liggen erg comfortabel.

• --- Een afstandsbediening. Bij levering krijg je slechts een afstandbediening en de reserve sleutel is van het gewoone type. Een afstandsbediening bijbestellen kost 150 €. Ik heb nog niet kunnen vinden hoe je de ramen met de afstandsbediening of sleutel kan sluiten.

C4 BINNEN RUIMTE


• +++Airco. Dit is mijn eerste airco die je NIET continue moet bijregelen omdat ‘ie te hard blaast(lawaai), te veel koude luchtstroom om het hoofd genereert of bij temperatuurvariaties te heftig regeert. De aparte regelmogelijkheden voor de achterpassagiers is erg goed. Ondergetekende heeft onderdelen voor airco’s voor FIAT ontwikkeld en kan voluit stellen dit is een hele prestatie ! Links en rechts gescheiden is natuurlijk ook erg prettig omdat je persoonlijke wensen niet dezelfde als die van je buur hoeven te zijn.

• ----Vooruit zicht hoek is klein ! Dit is wel de grootste tegenvaller van deze MPV. Koop je een hoge instap en hoge auto met een enorme voorruitpartij, zit er een enorme druppel midden op de voorruit ! Hier zit de regensensor in en is houder van de twee achteruitkijkspiegels (wel handig). Nou moet de bestuurder bij het oprijden van iedere kruising zakken of om die druppel heenkijken. Zeker langere mensen die juist zo ’n auto normaal gesproken willen rijden, zijn hier allerminst mee gediend. De zichthoek is die van een tweede wereld oorlogse jeep ! Tijdens de testrit dacht ik nog dat deze naar boven toe verstelbaar zou zijn en kon bij levering niet geloven dat het geheel op de vooruit vastgeplakt zit. Daarbij zit de zwarte schaduw van deze druppel in de glaslagen van de vooruit gebakken. Dus ook de doe ’t zelver nog automonteur kan dit nog eenvoudig oplossen. Wel als je na een steeninslag de ruit moet laten vervangen door een niet originele ruit zonder zwart sjabloon suggereerde de dealer. Je zou bijna met een hamer…

• ++Stuurbediening. Het vaste middendeel is even wennen alsmede de vele knopjes. Toch is het een goede keuze. In bochten moeten de handen aan het stuur.

• ++Leren stuurbekleding. Veel beter dan plastic ! Moet je gewoon voelen.

• +Cruise control. Hij regelt goed en comfortabel. Heeft weinig under- en overshoot. Echt een goed product. Jammer dat hij niet een aantal vaste snelheden kan pre-setten (De 80-100-120 km/h wisselingen zijn immers om gek van te worden in Nederland).

• --Versnellingspook. Deze pook is wat stug en maakt het geluid van een vrachtwagen. Jammer want deze pook als een op zich zelf staand ontwerp met trekkabels. De ontwerpers waren zich bewust van de luidruchtigheid en hebben gekozen voor een flink blok aan zware geluidsdemping i.p.v. het probleem bij de bron aan te pakken. Niet zo geslaagd dus.

• --Kopelingspedaal. Het pedaal is voor iemand met een grote schoenmaat onprettig. Bij het intrappen loop je vast omdat het draaipunt erg aan de korte kant is gekozen en de sensor zit daarbij ook de weg. Jammer want de slag en het koppelbereik zijn daarentegen weer goed.

• +/-- Auto Radio Ok sound maar er is geen USB aansluiting. De envoudige cd-speler heeft een redelijk geluid. Met MP3 pro op cd kan hij redelijk overweg maar heeft hij af en toe last van oversturing (en dat klinkt echt niet lekker). Erg jammer dat hij niet een USB poortje voor mp3 menory-sticks beschikt. Je moet je muziek dus altijd op Cd branden.

• ---Geen motor temperatuur indicatie. Even wachten met een keertje doortrekken totdat de motor warm is of een tandje minder gas of een andere versnelling kiezen als je met de Caravan de Alpen op aan het rijden bent is er dus niet meer bij. Als de airco uitvalt meldt de dealer is het 2 voor 12. Daarna geeft ‘ie op het display oververhitting aan en dan moet de C4 meteen aan de kant. Wie zag ’t aankomen ? De bestuurder in ieder geval niet ! Ik heb hem zelf ingebouwd, hij zit nu onder de versnellingspook. De computer van het motormanagement meet de motortemperatuur nauwkeurig voor allerlei regeldoeleinden. Het was dus voor de fransen een hele kleine moeite geweest de motortemperatuur op dat enorme LCD display zichtbaar te maken. ‘Niet relevant’ moeten ontwerpers gedacht hebben…

• --Opberg ruimtes achter. Met name in de zijkanten zitten loze ruimtes, zonde.

• --Ongelijke laadvloer. Even een tafelblad tussen de voor stoelen in steken lukt niet. Er zit op de grond een console met opbergmogelijkheden (de console is op zich zelf niet slecht) maar deze valt er niet even uit te halen. De ongelijke vloer zorgt dat het laden van zware, lange of brede objecten lastig wordt.

• ---Geen uitneembare stoelen 2e zitrij. Geweldig ingenieuze stoelen. Maar omdat ze voorzien zijn van zitsensoren (waarom dan geen stoelverwarming erbij) is het loskoppelen natuurlijk niet meer zo eenvoudig dachten de ontwerpers. Nou vast op de rails zitten ze dus en dat is als je laadruimte wilt gewoon vervelend. Ze zijn daarentegen wel redelijk plat opklapbaar.

• ---Geen slaapstand stoelen 2e zitrij. Tja op vakantie met meerdere kinderen en ze kunnen de ouders op lange afstanden geen meer plezier doen dan te slapen. Ondergtekende rijdt daarom ’s nachts (en om het verkeer te vermijden). Nu kunnen die stoelen (ook de 3e zitrij) niet in de slaapstand. Ook al zou je er met de bagage rekening mee houden de stoelen komen tegen het interieur/wielkassen aan. Flinke tegenvaller dus voor een familieauto.

• ---Ecomodus. Deze accu beschermende modus zorgt ervoor dat na ca. 15 minuten de accessoires stand (+15) zonder spanning komt te zitten. Dit is nog tot daar aan toe maar dat doet ‘ie ook als je de contactsleutel op de contactstand(+15) zet ! Dus geen radio, geen ramen sluiten geen dakgordijn valt te sluiten of je MOET de motor even starten. Een startmotor gebruikt erg veel stroom dus dat is pas echt slecht voor de accu én het milieu. Waardeloos dus.

• ---GPS ontvangst. De Tom Tom heeft ’t moeilijk in deze auto. De dealer beweert dat de warmtewerende vooruit ook de satellietsignalen dempt maar ondergetekende onderschrijft dat maar ten dele. Hoofdoorzaak is wat technici ‘kabelgeleide signaalstoring’ noemen. M.a.w. de computers, schakelende voedingen etc, zorgen voor EMC vervuiling en zenden dit via de kabelbomen in de auto uit. Zit je Tom daar in de buurt dan ben je de klos. Een plek waar met een plakvoet op het linker voorrampje goed ontvangst hebt is links boven het airco paneel (niet te dichtbij) en de opbergklep. De kabel kan je onder de klep verbergen.

• -Lawaai in de opbergruimten. De bodems zijn van hard plastic. Je hoeft maar iets neer te leggen of het rammelt of schuift. De rubber matjes konden er blijkbaar niet meer van af. Zelf even voor zorgen dus.



C4 Motor (1.8 benzine)

• ---Verbruik. Citroën/Autoweek claimt een verbruik van 6,2l/100km. Dat haalt de auto NIET. Ook als ik hem alleen rijd, exact 100km/h cruisecontrol rijd (ca. 102km/h op de klok), de banden op 3,5 bar heb staan, geen (zij)wind of helling rijd. Dat vind ik niet netjes en het is gewoon een slechte prestatie. Gemiddeld binnen en buiten de bebouwde kom rijd ik met mijn rijstijl 9,5l/100km. Met dakbagage en een beetje doorrijden is 13l/100km bij 125km/h geen probleem.
Mijn rijstijl is gemiddeld en met de FIAT Ulysse reed ik zelfs 10% zuiniger dan de geclaimde meetwaarden. Bij de fransen gebeuren meetwonders en gebruiker betaalt \'t gelach.

• ---Autonomie. Bij hoog verbruik een stevige tank zou je zeggen. Nee dus. Op benzine moet je moeite doen de 600km te halen. Op gas heeft de dealer aangekondigd dat ik slechts 390km ver zal komen met het tankje van 45 liter. Tjonge jonge, op een ritje Zuid-Frankrijk samen met de plaspauzes sta je meer stil dan je kunt gaan voor je gevoel. Mijn Fiat Ulysse diesel (ik ken het verschil tussen diesel en benzine) rijdt makkelijk 1000 km op een tank onder genoemde omstandigheden.

• ++Stille motor. Het geproduceerde geluidspectrum hoort prettig aan en is erg geruisloos.

• +Voorspelbare trekkurve. Ofschoon de motor niet hoog scoort in de Newtonmeters aan trekkoppel, rijdt hij prettig. Sportieve rijders zullen hem mat vinden maar deze motor heeft geen turbo of charger. Hij maakt wel gebruik van resonantie- en staggered tunning technieken en 2 in- en uitlaatkleppen voor een voorspelbare trekkurve met uiteindelijk toch zo’n dikke 124 pk (bij wel veel toeren). Turbo’s zijn duur, als ze kapot gaan helemaal (en dat gebeurt nog wel eens) en zorgen voor grillige trekkurves. Voor deze comfort auto is het een goed compromis.

• ---Draadboomisolatie. In het motorruim alsmede onder de auto tref ik vele stekkers aan waarin de 1e isolatie van de draden rechtstreeks zichtbaar is. Hier ontbreekt de zorg voor een goede dubbele isolatie. Dit is vragen om elektrische storingen op de lange termijn. Meestal is er wel een tweede isolatie maar dan is deze te kort of niet met een kapje op de stekker afgesloten. Met laat dit soort isolaties gewoon weg. Erg foute zuinigheid dus.

• +/-Inrijden voor GPL. De verkoper zei eerst 2.000km inrijden. De werkplaatschef zegt 5.000km op benzine inrijden. Kies dus zelf maar tussen de korte termijn winst of wat goed is voor de motor.

PROBLEMEN

  • 6.000 km

Ik ben nog niet naar de garage hoeven gaan.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.