Citroën Grand C4 Picasso 1.6 VTi Lumire (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso 1.6 VTi Lumière |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Het eerste jaar
- 40.000 km
5 Februari 2009 deze Grand Picasso in de lease ontvangen. Toch weer een 7-zitter na de Zafira (2000-2005) en Grand Scenic (2006-2008). Ik ben voor de Lumiere gegaan omdat deze net als de Exclusive een beige interieur heeft, lekker licht in combinatie met het glazen dak. Van buiten is de kleur Nocciola (lichtbruin).
De 1.6 Motor is eigenlijk te krap bemeten, maar ik heb al een sportieve auto dus hierin moet ik gewoon rustig cruisen. Een zesde versnelling zou ook handig zijn om het geluidsniveau op snelheid wat omlaag te brengen, maar helaas heeft hij er maar vijf. Voor de rest is de auto redelijk rustig hoor... Alleen bij flinke winden is de auto zoekerig, maar hij is ook vrij fors en hoog.
De opklapbare stoelen worden bij ons veel gebruikt, geen klachten daarover. Eerder met Zafira en Scenic 7-zitters gehad; het komt allemaal een beetje op hetzelfde neer. Bagageruimte is groot als je ze neergeklapt hebt, maar de afdekking van de vloer zowel als het afdek-scherm komen een beetje knullig over. Zeg maar 'op z'n Frans'.
Ik rij veel op LPG (NOG minder vermogen!), de installatie moest na 5.000 km een keer gecorrigeerd worden omdat hij uitviel. Verder komt bij de gladheid deze winter af en toe een storing op het ABS/ASR naar voren; net als je het nodig hebt! De overige 40.000 kilometer weinig klachten gehad.
De stoelen zitten goed, niet zo hard als in een Opel. Ze slijten wel redelijk snel, net als de armsteunen. Binnen een jaar plekken er op is zelfs na mijn aantal kilometers veel te snel! De middelste stoelen klappen een beetje onhandig op en neer. Bij één van de stoelen heeft het mechanisme - dat deels van plastic is - het al begeven. Valt niet onder de garantie volgens de garage. maar is een schade. De Franse slag?
Nog iets onhandigs is dat de ruitesproeier niet doseerbaar is. Eén tikje is voor de Picasso aanleiding om gelijk een liter vloeistof op de immense voorruit te dumpen en hem dan maar tot halverwege schoon te maken. Die loopt namelijk helemaal tot boven je hoofd door. Leuke gimmick, maar sommige mensen vinden dat juist onprettig en doen dan de zonnekleppen naar beneden tot het meer op een gewone autoruit lijkt.
In de tijdelijke huurauto die ik hiervoor had (een Mazda5) konden de middelste rij stoelen ook achterover in de slaappositie, in de Citroen heb je maar twee standen, waarvan de eerste te rechtop is om te gebruiken; ik heb ze altijd licht achterover staan. Maar slapen in die positie geeft toch altijd het geknakte hoofd-syndroom. Jammer.
Ondanks deze opmerkingen is het een prettige reisgenoot, die ik beter acht dan de Grand Scenic, comfortabeler dan de Zafira en de Mazda5 is geen echte 7-zitter (middelste rij heeft een armleuningbrede middenstoel).
Het tweede jaar
- 61.500 km
Weer aardig veel gereden met de Franse dame.
Ze rijdt prima, maar er zijn wel wat aanvullende klachten ontstaan.
De automatische spiegel-aanpassing bij het achteruitrijden heeft het weer begeven, letten we al niet meer op. Helaas begaf de deurgreep van de achterklep het twee weken voor de vakantie. Gewoon heel de strip met greep en al er af! Dit is bij een grote beurt opgelost, inclusief twee nieuwe banden, remblokken en het stoelprobleem.
Ik heb in de vakantie 6.000 km op LPG gereden, een aantal keren op het moment dat de "benzine op was" (terwijl ik dus op LPG reed, bekend euvel van de benzinemeter die niet constant het benzineniveau meet maar het schat op basis van het benzinepeil bij het starten, minus het verbruik onderweg) alle dashboardlichten aan. "Problemen; geen ABS, geen DSC", flitsflits...
Verder geen klachten, op de terugweg uit Portugal in één ruk 2.000 kilometer gereden zonder ongerief, behalve de file bij Parijs en iedere 300 kilometer LPG moeten tanken.
Het derde jaar
- 95.000 km
Weinig te melden over de Francaise. Voor de derde keer de LPG-dop kwijt, stom. Op een vrijdag voor een weekend waarin we 600 kilometer zouden gaan rijden, geen verwarming in de auto... Bij de Citroën garage bleek dat de waterpomp het begeven had. Prima service geleverd door diezelfde middag weer een werkende Grande Dame af te leveren.
Van de middelste stoel achter is de zitting door de veren gezakt, rare constructie met haakjes. Dat de spiegels automatisch inklappen of bij het achteruit inparkeren een andere stand aannemen heb ik maar opgegeven, dat kan ik bij elke beurt weer melden!
Mijn vrouw reed een schade waarbij de auto voor haar vlak om het hoekje stopte. Zij er bovenop. Omdat die gigantische koplamp kapot was, een flinke rekening.
Behalve lampjes en een bandenwissel verder geen bijzonderheden.
Het vierde jaar
- 130.000 km
Het laatste jaar voor deze leasebak.
Hoewel de slijtage steeds duidelijker wordt op de stoel-wangen en drukknopjes, geen grote problemen gehad dit jaar. De LPG installatie geeft nog regelmatig storingen en de waterpomp moest vervangen worden, maar nooit echt stilgestaan.
Ik ga haar wel missen, vooral door de gigantische ruimte achterin en het comfort voorin. In deze lichte interieur kleurstelling en met het grote dakraam voelt het als een zeer ruime auto. Het gemis van een 6de versnelling bleek weer op de vakantiereis naar Kroatië, maar ondanks dat hebben we 4.000 km prima gereisd met 5 man en bagage.
In februari gaat de auto weg, ik neem voorlopig geen nieuwe leaser. Zat te denken aan een Prius Plus, maar die is NOG saaier dan de Picasso. Dus hou het maar even bij mijn eigen auto; een Jaguar X-type.
Groet, Arjan
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 16V – 2008 – 507.935 km - Klokje Rond

Occasion Aankoopadvies: Citroën C4 Picasso (2006-2013)

Test: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 THP Ligne Business (2009)

Test: Citroen Grand C4 Picasso - Ford S-MAX - Mazda 5 - Peugeot 5008 - Toyota Verso - Renault Scénic

Citroen C4 Grand Picasso – Renault Grand Scénic – Toyota Verso - Test
