Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Lumire (2008)

autoreview

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Lumière (2008)

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Lumière
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst153.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

PROBLEMEN

  • 13.000 km

na 12000 al een defecte rechterkoplamp.

ERVARINGEN

  • 13.000 km

10 Jan 2021: Wel irritant van Autoweek, ik keek alleen naar mijn hele oude review en plop hij wordt “als nieuwe” review opgenomen.



Sinds 11-6-2008 berijder van een gris-fer kleurige grand picasso Lumiere 1.6 Hdif. Met een handbak want na een proefrit beviel de EVB6 mij niet. De automaat moest naar mijn gevoel te lang nadenken en reed schokkerig. Ik hou het liever zelf in de hand en dat bevalt mij uitstekend.
Verder een heerlijke reiswagen zowel zakelijk als privé. In de zomervakantie 3 weken naar Italië geweest. Zowel op de autobahn als in de bergen is er trekkracht genoeg zelfs met volle bepakking en forse dakkoffer. Dit ondanks de "maar" 110 pk en een gewicht van rond de 1505 kg. Voor de Citroen een tijdje een Skoda Octavia 1.9 tdi 105 PK gehad maar de Citroen trekt toch beter en is stukken stiller.
Volgens de bordcomputer ligt het verbruik rond de 1:15,7 waarvan dan het meerendeel snelwegkilometers.

Het zijn heerlijke en goed verstelbare stoelen met armleuningen en uizicht op een schitterend dashboard. Een mooie combinatie dat licht beige interieur met de donkergrijze metalic exterieur. Zeker met het grote panoramadak geeft het een heel ruim gevoel. Om die reden heb ik gekozen voor de Lumiere en niet de Bussines. Navigatie met HD traffic heb ik nu los en alle draadjes zijn netjes weggewerkt.

De ruimte op de achterbank is genoeg. Achter mijzelf zitten met mijn 1.85 lengte gaat goed. De zitjes op de 3e zitrij zijn echter voor niet al te grote kinderen.
De 3e rij weggeklapt is er een al een grote vlakke bagageruimte met lage tildrempel, maar als ook de 2e zitrij is ingeklapt hou je helemaal een zee van ruimte over. De 2e zitrij klap je in in een mum van tijd in.

Verder is deze auto voorzien van alles en nog wat. Standaard 16" lichtmetalen wielen, panoramadak, veloursinterieur, regensensor, parkeersensoren en automatische verlichting, follow me home verlichting, parking verlichting in buitenspiegels die inklappen bij het op slot doen. Stuur en voorstoelen op alle manieren te verzetten.
Vanaf het stuur bedien je de radio/cd, cruisecontrol, snelheidsbegrenzer, bluetooth telefoon en alle instellingen van de bordcomputer. De climatcontrol kan door zowel passagier als de achterpassagiers naar eigen inzicht ingesteld worden op een eigen paneel.
Extra heb ik op de 3e zitrij en achteruit zonneschermen genomen, precies mooi op maat vastgeklemd.
Tot nu 13000 km zeer tevreden kilometers gemaakt, zonder kraakjes of rammels of mankementen. Ik rij er iedere dag met veel plezier in. Ik verwacht er jaarlijks 35000 km mee te rijden en daar kijk ik nu naar uit.

levering:
De auto kon na 3 weken al worden geleverd door Citroen dealer Roggeveen te Capelle a/d IJssel die dit model op voorraad had. Direct wel de zilveren letters Picasso van de voorschermen laten halen want die doen afbreuk aan de schitterend mooie strakke lijnen van het koetswerk.

Geen minpunten dan ? Jawel, opvallend is dat de auto erg zijwindgevoelig is.

Ervaringen

  • 25.000 km

Op een gelijkertijd defecte geraakte linkerkoplamp en stadslicht na zijn er geen problemen geweest.

Het blijft een heerlijke comfortable reiswagen met genoeg ruimte voor 2 volwassene, 2 jonge kinderen en 2 grote honden.
De 1.6 HDI is goed los gereden en rijdt als een tierelier. Er is altijd voldoende trekkracht beschikbaar. Het gemiddeld verbruik ligt rond de 1:15,6 met iets meer snelweg dan stadskilometers.

ervaringen

  • 35.000 km

Update 24-8-2009 bij 35000 km.

Inmiddels 3 zomerweken Italie en 1 wintersportweek in Duitsland gereden, naast de gebruikelijke werk en prive ritten. Wat een heerlijke comfortabele reiswagen is het toch, met lekkere stoelen. Ondanks forse volle dakkoffer, 2 volwassen, 2 kids en 1 grote hond en veel bagage is er genoeg trekkracht om moeiteloos om de autobahn in te halen en gemiddeld 140-150 te rijden. Harder kan wel maar of de dakkoffer dat houdt, probeer ik liever niet. Ook de bergpassen rijden is zonder problemen te doen. Het verbruik ligt na zo'n zware snelle reis vanuit Italie naar Nederland rond de 1:13,3 daar waar in het normale gebruik voor werk en prive het gebruik schommelt rond de 1: 15,5.

Verder geen problemen gehad de afgelopen 10.000 km. Ook na 35000 geen rammeltje of kraakje te horen. Wel zijn er kleine krasjes op het dashbordkastje en rond de handgrepen binnen zichtbaar.

Wat ruimte aangaat is het verwonderlijk wat een hoeveelheid bagage her en der op te bergen is.

Minpunten:
Helaas is de 3e zitrij niet volledig te verwijderen. In de ruimte waar de stoelen in verdijnen zou heel wat bagage kunnen liggen. Nu moet je dit kwijt rondom de weggeklapte stoelen.

Wel viel op na montage van de dakkoffer dat de afdekkappen van de dakrails kraken alsof ze over het dak schuren. Er is echter niets van schade zichtbaar en lijkt na een tijdje rijden te verdwijnen.

stuurwiel:
Ik lees geregeld negatieve verhalen over de vele knopjes op het ( vaste deel) van het stuur. Dit is onterecht en kwestie van wennen. Zonder naar de knopjes te moeten zoeken of te kijken is de bediening kinderlijk eenvoudig. Zeker de cruisecontrol gebruik ik veelvuldig en dat werkt formidabel evenals de radio/cd bediening. Dit zelfde geldt ook voor de bediening van de climatecontrol links en rechts op het dashbord. Ideaal zijn de roosterjes achterin voor de kinderen. Kunnen ze zelf de frisse lucht regelen.

afgelopen 15000

  • 50.000 km

Het blijft een heerlijke wagen om te reizen met volop ruimte en een zee van licht, met dank aan het panoramadak en lichte bekleding en dashboord.

De diesel trekt nog als een tielelier, ook al is het maar een 1.6. Het verbuik schommelt gemiddeld rond de 1:15,7 met veel stadsverkeer erbij.

Technisch geen enkel mankement op helaas wel weer 2 maal een defecte lamp na, een koplamp en parkeerlicht.

In de auto beginnen de gebruikerssporen wel zichtbaar te worden. Direct onder het klepje van de radio/cd speler raakt de lichte lak weg. Ook de zwarte plastic onderdelen zoals handgrepen in de deuren, de klep van het onderste dashboordkastje en in de kofferruimte zijn krasporen zichtbaar.

De lichte bekleding daarentegen blijft mooi, ondanks 2 kleine kinderen die geregeld bij het naar binnen klimmen met schoenen op de stoel komen.

nog immer met veel plezier..

  • 86.000 km

Inmiddels ruim 35000 km verder en nog immer zelfde ervaring; lekkere ruime wagen om te rijden en ideaal voor lange afstanden: cruisecontrol erop en zoeven. Wel is inmiddels koplamp nr. 11 vervangen, naast 4 defecte stadslichten en 1 kentekenplaatlampje. Ook zijn her en der op het dashboard, handgrepen op portieren en plasticdelen in kofferruimte de nodige gebruikersporen te zien. Ook is de forse voorruit voorzien van de nodige putjes door steenslag. Verder niets bijzonders en kijk ik weer uit naar de volgende ritten.

Afgelopen 65.000 en beetje.

  • 153.000 km

Het blijft een heerlijke reiswagen. Lekker zoeven op de cruisecontrol, zowel voor lange werkafstanden als vakantietrip naar duitsland, denemarken, frankrijk en Italie.

Rond 130000 km, op dag van vertrek en tijdens vakantie in Italië problemen met accu. Na controle door de dealer, toch op reis, maar na 2 dagen weer een lege accu. Op advies van italiaanse Adac na iedere rit alle stroomverbruikers en autom. lichtsensor en radio uitgezet en iedere dag stukje rijden. Na 3 weken vakantie weer naar dealer, bleek defecte EGR-klep. Na vervanging geen problemen meer gehad.

Eerder ook gemeld, maar bij iedere vakantietrip opvallend, zijn de zwakke dakbeugels. Zodra de dakkoffer erop zit, kraakt het plastic om de beugels. Ook schuurt dit plastic omhulsel over de lak, direct eronder is een klein kaal plekje te zien.
De koffer trilt ook erg, eerst dacht ik door de wat oude Mont Blanc dakdrager, maar ook met de nieuwe Hapro Crono Alu bleef dit. Nadat ik erop ging letten, zag ik hetzelfde trillen van dakkoffers op andere Grand Picasso's.

Na de laatste review zijn weer 3 koplampjes vervangen, dit blijft een zwak punt. Ook zakt de bestuurdersstoel aan de linkerzijde steeds verder door, alsof er geen vering en schuimrubber meer inzit. Af en toe blijven kleine knopjes vd autom. airco hangen en weigert de achterwisser bij achteruitrijden en komt de link.buit.Spiegel niet altijd goed terug. Deze zakt omlaag tijdens achteruitrijden, om netjes te parkeren naast de stoeprand....

Gebruikssporen zijn ook fors toegenomen, het aantal krasjes op dashboard, lade, kastjes en handgrepen portieren en in bagageruimte. Ook de LM velgen zijn niet meer mooi glimmend te krijgen. Aan de voorzijde zijn sporen van steenslag goed zichtbaar en laat het glazen kapje vd mistlamp soms los. De lichte bekleding blijft echter opvallend mooi, zonder vlekken of plekken, ondanks kleine, morsende, kruimelende en klimmende kids.

Het verbruik ligt nog immer rond de 1:15,6 bij wisselend stad/snelweg. Bij veel snelwegkilometers ligt dit rond de 1:16,7.

De Picasso is bijna 5 jaar en wordt volgens bedrijfsregeling vervangen.

Het nieuwe model grand Picasso liet helaas (te) lang op zich wachten, zodat een alternatief is gevonden. De wensenlijst is een evengrote MPV, dit keer 20% bijtelling en diesel. Er zijn al wat dealers bezocht voor een opvolger, waarvan tzt ook een review volgt.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.