Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Business (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 118.700 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Deze auto als tijdelijk ter beschikking gestelde auto van mijn werkgever "gekregen".
Het betreft een lease-auto. De keuze was 2,5 jaar met een Audi gaan sturen, of een Citroën naar het einde van het contract rijden (ca 1 jaar) en zelf wat gaan uitzoeken.
Na de redelijke ervaringen met mijn voorgaande auto (huidige type normale C4) gekozen voor de Picasso.
Soms rijdt je in een auto waarvan je merkt dat alles klopt, overal is over nagedacht en ieder detail heeft een logisch te verklaren functie en werking. Vakmanschap en passie druipt er als het ware vanaf.
Deze auto echter, heeft he-le-maal niets van het bovenstaande.
Exterieur:
Matige bouwkwaliteit, deuren niet mooi afgehangen, grote naden en kieren, veel windgeruis, portieren klemmen wanneer auto langere tijd in de zon staat (echt waar) niets lijkt mooi vast te zitten.
Interieur:
Zeer ruim en overzichtelijk interieur. Ook het zicht rondom is prima. Afwerking ronduit belaberd vergeleken met niet Zuid-Europese fabrikanten.
Na 120.000 ziet alles er moegestreden uit. "zachte verf" laat los van de handgrepen, symbolen op aircobediening zijn al verdwenen, bestuurderstoel is verzakt (ondanks dat mijn voorganger niet zwaarder was dan 75 kilo)
Het rijden:
prima en comfortabel afgesteld onderstel. Rijdt voor dit type auto zeker niet verkeerd. Veel storende elementen waarvan de belaberde automaat het meest storend is. Schakelt nooit wanneer je het wilt en ook het "voetje liften" om een soepele overgang van de versnellingen te waarborgen is weinig zinvol.
Erg veel windgeruis en herrie. De auto heeft overigens nooit schade gehad.
Uitermate storende bediening, ruitenspoeier, je kunt niet zelf de hoeveelheid bepalen, 1 keer aan de stengel trekken betekent dat hij 4 seconden sproeit wat meestal net te weinig of juist te veel is. Regensensor altijd overactief en deze gaat vanzelf aan wanneer de ruitenwisser wordt bedient. Steeds zelf weer opnieuw uitzetten. Alleen een intervalstand op de achterruit, terwijl deze erg nat en smerig wordt tijdens het rijden. Is niet permanent aan te zetten.
Daarnaast wordt het niveau van de ruitensproeier niet gemeld op een display of met een lampje. Het is dus "opeens" op. Ik ben van alle voorgaande auto's gewend (behalve de C4) dat je wordt gewaarschuwd als het spul bijna op is. Niet dus bij Citroën.
Irritante bediening van de navigatie. Als het geluid aan staat erger ik me kapot aan de constant veel te uitgebreide aanwijzingen. "na 400 meter op de rotonde de derde afslag nemen, de N twee honderd en een en dertig verder volgen" Wanneer je het geluid van de navi uit zet, wordt wel bij iedere aanwijzing het volume van de radio geheel gedimd en hoor je dus niets. Uitermate irritant. Daarnaast is het scrollen met het miniscule wieltje om een bestemming in te voeren erg vervelend.
Dit geldt ook voor de informatieberichten op het display. Ik hoef niet iedere keer dat ik instap te zien dat de telefoon verbonden is, en ook "het synchroniseren van de contacten is succesvol verlopen" hoef ik niet iedere keer te zien. Zeker niet omdat de radio en de navigatie niet in te stellen zijn als deze berichten op het scherm staan.
Los van deze berichten vult het "logboek van waarschuwingen" zichzelf ook met de meest uiteenlopende storingen. Deze storingen kunnen na herhaaldelijk dealerbezoek niet worden opgelost.
De eerste beste Bosch Service kon dit echter wél.
Bij snelheden boven de 90 is een gesprek voeren via de af-fabriek carkit nagenoeg onmogelijk. Zeer slechte kwaliteit. Gesprekspartner kan je amper verstaan.
In het donker kun je een "nightpanel" knopje indrukken. Normaal zou dat fijn zijn. Een idiote Franse ingenieur is echter op het idee gekomen om dan alléén de kleine displays van de aircobediening te dimmen. Het grote scherm in het midden met de navigatie, snelheidsmeter en toerenteller staat altijd aan en kan onvoldoende gedimd worden. Oók in de nachtstand uitermate hinderlijk.
De "chromen details" (in chroomkleur gespoten platic dingetjes) spiegelen irritant in je gezicht, zeker wanneer de zon erop staat. Dit gaat vooral om de grote dashboardkasten bovenop (links en rechts) als het zonnig is moet je de kleppen open zetten om niet verblind te worden. Wederom totaal niet doordacht.
De auto is redelijk betrouwbaar. Hij start altijd en brengt me waar ik zijn moet. Wel gaat nog altijd gepaard met de nodige storingen en doorrijden in een noodloopprogramma, de auto blijft echter gewoon rijden. Wel vervelend tijdens een storing de cruise control niet werkt.
Motor is niet overbemeten maar voor normaal gebruik voldoet deze prima. Meer vermogen is altijd fijn.
Na de eerste rit was meteen duidelijk dat ik een formulier in zou vullen voor "geen prive gebruik auto" Ik heb een privé auto náást deze auto gehouden. Ik rijd dus niet privé met de Picasso waardoor ik geen bijtelling hoef te betalen.
Alles in overweging genomen heeft me doen beslissen nooit meer een Citroën te willen. Eigenlijk is alles het of nét niet, of totaal niet. Er is behalve qua design nergens enige aandacht gegegeven.
Deze review is niet bedoeld als gefrustreerde klaagzang van een leaserijder die een auto rijd die hij niet wil.
Het is echt een objectieve kijk mijnerzijds naar deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.