Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Business (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 128.000 km |
- 128.000 km
ERVARINGEN
Na 3,5 jaar Renault Scénic had ik meer ruimte nodig en besloot voor de Grand Picasso te gaan.
In dit segment toch wel de mooiste naar mijn aanvoelen, meer dan de Grand Scénic (vorig model wel te verstaan).
Interessante leaseprijs voor een vrij compleet uitgeruste auto.
Het betreft een SX uitvoering met automatische clima, parkeersensoren achter, armsteunen voor en elektrisch inklapbare spiegels.
Plus
+ Binnenruimte, moduleerbaarheid interieur.
+ Zit- en veercomfort.
+ Werking automatische airco
+ Interieursfeer mede dankzij grote voorruit.
+ Citroen-details (zoals stuurwiel met vaste naaf).
Min
- Hakerige versnellingsbak fnuikt motor, waarom geen 6-bak?
- Geluidsisolatie motor, vooral storend bij snelheden boven 130km/h.
- 1.6HDI erg nipt voor deze wagen (vrij hoog verbruik, ongeveer 1l/100km meer dan de Scénic 1.9dci).
- Goedkope en weinig duurzame afwerking, plastics interieur van inferieure kwaliteit.
- Teveel technische storingen.
Jammer dat Citroën hier kwalitatief toch veel steken laat vallen: lees 'problemen' hieronder.
Enkele collega's van mij rijden ook C4 Picasso en de eindbalans is niet veel beter.
Citroen geeft 20.000km op als onderhoudsinterval voor de 1.6Hdi terwijl het 15.000km moet zijn als je de turbo nog wil gebruiken na 100.000km...
Deze manier van auto's produceren werkt nefast voor het vertrouwen, concurrent uit eigen land Renault heeft mi hier nochthans geleerd uit het verleden.
Jammer, want Citroen is met zijn modellijn weer helemaal top, zeker de DS-lijn is een klasse apart.
Ik hoop dat ze hier de kwaliteitsnormen ook wat bijgesteld hebben want het is nodig:
PROBLEMEN
5000km
Cruise control valt af en toe uit : gaspedaalsensor vervangen (waarborg).
10.000km
Achterruitenwisser werkt ... soms : na aandringen wissermotor vervangen onder waarborg.
30.000km
Centaal display toont niets meer : opgelost na reset met diagnose-computer.
45.000km
"Storing handrem" : verdwenen na contact aan/af.
50.000 - 70.000 km
Soms melding "Storing emissiesysteem" maar verdwijnt ook even snel.
Tankklep gaat niet open bij temperaturen onder 0 graden, eens op "tikken" en dan lukt het wel.
Middelste achterzetel laat zich enkel met grof geweld neerklappen : deze probleempjes zijn nooit opgelost geraakt.
Rammel interieur achteraan: bekleding kofferdeksel zit volledig los => zelf verholpen.
75.000km
"Storing emissiesysteem" komt meer en meer voor:
Partikelfilter geforceerd gereinigd via diagnose-computer in de werkplaats.
80.000km
"Storing emissiesysteem" is er terug, nu ook met vermogenverlies (plezant fenomeen op de snelweg in volle ochtendspits)
"Een sensor" vervangen + software-update => probleem vermogenverlies opgelost, maar...
82.000km
"Storing emissiesysteem", jawel!
Dealer moet zich informeren bij invoerder want weet er geen raad meer mee...
90.000km
Koffer gaat niet meer open...daar sta je dan met een propvolle auto GRRRRRR!!!
Irriterende rammel rechtsvoor in het interieur.
Ondertussen word ik door de dealer aan het lijntje gehouden omtrent "emissie-systeem-probleem"...
95.000km
Van garage veranderd in de hoop bovenstaande euvels opgelost te krijgen.
Na 3 bezoekjes zijn de emissie-systeem-problemen uiteindelijk opgelost!!!!!!!
Boosdoener was een temperatuursonde die blijkbaar slechte metingen doorgaf aan de CPU.
Hulde aan deze dealer die zich de moeite getroost heeft om het probleem à fond aan te pakken.
Rammel rechtsvoor bleek loszittende airco-leiding.
100.000km
We rijden 5.000km storingsvrij, hoera!
Of toch niet helemaal: op het rolgordijn van de koffer ligt er af en toe wat water na hevige regenbuien...
104.000km
Koffer blijft voorlopig droog, hoewel het in BelgIë nog regelmatig regent :-)
Bij controle oliepeil olielek geconstateerd thv luchtleiding na de interkoeler.
Volgens de garage 'gekend probleem', wordt verder onderzocht bij eerstvolgend onderhoud.
120.000km
C4 doet zijn job zonder storingen, olieverbruik na retourtje Zuid-Frankrijk is 0,5l gemiddelde snelheid 135km/h.
Olielek in de luchtleiding na de interkoeler blijkt behoorlijk stevig.
Er zit een slecht contact in de module van de ruitbediening in het bestuurdersportier. Ramen sluiten soms niet, eens een mep op geven helpt (ik ben ondertussen al wat gewoon).
125.000km
Af en toe duikt de emissie-systeem storing terug op... Na een week valt er helaas niet meer mee te rijden, gaat constant in nood
en het vermogen valt weg. Uit pure ellende laat ik me afslepen naar een dealer.
Diagnose; defecte sensor FAP plus loszittende katalysator (?).
Deze voor mij onbekende dealer heeft goed werk geleverd want een waslijst aan kleine zaken zijn rechtgezet.
128.000km
C4 rijdt zonder storingen, maar produceert meer en meer gefluit meelopend met het toerental.
Dealer vreest dat turbo op zijn retour is, leasemij wil niet zomaar vervangen gezien einde van het contract nadert.
(Totaalkost 2500euro gezien ook een aantal andere zaken mee vervangen moeten worden)
Het kan me eigenlijk geen fluit (...) meer schelen want ik heb vervanging voor de C4 gekozen.
Concreet wil dit zeggen dat de C4 nog tot begin januari 2012 mee moet...ik denk niet dat dit zonder bijkomend garagebezoek lukt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.