Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Business (2007)

autoreview

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Business (2007)

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Business
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst218.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review update (218.000 km)

  • 218.000 km

Eind augustus 2007 heb ik mijn Citroen C4 Grand Picasso in ontvangst mogen nemen.

En nu ruim 205.000 km en tegen het eind van de looptijd vond ik het wel tijd om een review over deze auto te schrijven.

Waarom de Picasso ?
Na een Seat Alhambra en een Volkswagen Touran wist ik zeker dat ik weer een auto met een “hoge” zit wilde hebben. Daarnaast vond ik de Picasso op de eerste plaatsjes en foto’s gewoon heel mooi. En dit beeld werd bevestigd toen ik de auto dus in levende lijve zag.
Toen de bestelling geplaatst voor de C4 Grand Picasso 1.6 HDIF EB6V Ligne Business.

EB6V.
Komende vanuit een handgeschakelde auto heb ik niets dan lof over de EB6V. Dit in tegenstelling tot veel journalisten in de autowereld.
Wel moet je leren rijden met een EB6V. De schakelmomenten moet je een beetje aanvoelen en daarnaast past deze “intelligente” bak zich aan aan je rijgedrag.
Met name in de file is dit het perfecte systeem. In tegenstelling tot een automaat “kruipt” de C4 met EB6V niet. Hierdoor kan je gewoon lekker ontspannen als je stilstaat en pakt de auto de draad direct weer op als je alleen al het gas intrapt. SUPER !!

Comfort.
De ligne business is een zeer complete uitvoering met alles erop en eraan. Wel is het jammer dat ik nog moet werken met een losse TomTom. Enige tijd na levering van mijn C4 was de ligne business geüpgrade naar een ingebouwde navigatie. Dit ging wel ten koste van de 17” velgen welke ik onder de auto heb zitten.
Deze 17” geven de auto wel wat extra’s in het uiterlijk, maar zal wel enigszins ten koste van het comfort gaan.
Over het comfort ben ik echter uitermate tevreden. Deze auto is een zeer prettige reisauto. De stoelen zitten heerlijk en ook naar een lange rit stap je zeer ontspannen uit. In sommige gevallen (sportiever rijden) heeft de auto zelfs wat dein gedrag. Dit is natuurlijk ook geen auto die je kiest voor het snelle bochtenwerk
Ook ben ik tevreden over de kwaliteit hoe de auto in elkaar zit. Ook na ruim 200.000 km geen vervelende rammeltjes of kraakjes. Zit goed in elkaar.

Alleen maar positief ?
Tot zo’n 135.000 km heeft de auto probleemloos gelopen en kwam ik puur voor de noodzakelijke onderhoudsbeurten bij de garage.
Echter, bij 135.000 km viel de auto, rijdend op de linkerbaan op de A28, spontaan uit. Met enig kunst en vliegwerk de auto op de vluchtstrook weten te krijgen. De auto vertikte het echter om weer aan te springen. Door de ANWB afgesleept naar een veiliger plek om hier nader de auto te onderzoeken. Ook de ANWB wist zich geen raad om de auto weer aan de praat te krijgen.
In totaal ruim 4 uur na het stilvallen kon ik mijn reis vervolgen in een vervangende auto.
Ruim een week later kon ik de C4 weer ophalen. Alles was gemaakt.
Echter, na nog geen 100 km viel de auto in herhaling. En was dit het begin van veel ellende.
Zo kwam ik bijna wekelijks met allerlei problemen bij de garage terecht voor reparatie.
De garage begon zelfs mijn telefoonnummer weer te herkennen…….
Tot ca. 180.000 km heeft dit geduurd en in die periode was ik de auto liever kwijt dan rijk.
Echter, zo even plotseling er allerlei problemen kwamen zijn ze ook weer verdwenen en rij ik alweer bijna 25.000 km probleemloos.

En nu.
Over een tijdje zal ik afscheid moeten nemen van deze auto en kijk toch terug op een prettige samenwerking tussen de C4 en mij.
Wat het daarna zal gaan worden is nog even afhankelijk van de nieuwe leaselijst…..

210.000 km: Cruisecontrole.
Vorige week op wintersport geweest. Auto heeft het weer netjes gedaan, op en neer naar Italie.
Alleen....op de heenweg begaf de cruisecontrol het na zo'n 2 uurtjes continue aan geweest te zijn (snelheid van ca. 150 km/u). Na een tankstop (en dus de auto uit) kon ik hem weer inschakelen. Echter, na een kwartier begaf hij het weer.
Pas dan merk je dat je zo'n cruisecontrol toch veel gebruikt.

218.000 km: Geen vermogen.
Het probleem met de cruisecontrole is verergerd. Niet alleen de cruisecontrol valt uit, maar het vermogen valt ook weg. De auto is op zo'n moment niet vooruit te branden.
Nu schijnt dat het uitvallen van de cruisecontrole een gevolg is van ..... iets.
De garage heeft hem achter de computer gehangen na zo'n storing en wist het volgende te melden.
De turbo moet maximaal ca. 2100 mbar leveren, maar levert maar net 1700 mbar. Een forse afname in druk wat zich 1 op 1 vertaald in wegvallen vermogen.
Hierop heeft de garage de volgende onderdelen vervangen:
- turbodruk regelklep
- inlaatluchtslang

Hierna was de auto weer als vanouds..... voor 1 hele dag (@#$@&%!!).

De garage vindt dit ook vervelend en heeft eigenlijk geen idee waar het hem dan in zou moeten zitten. Morgen gaat de auto erweer naar toe.... ben benieuwd.

Ondertussen heb ik ook een nieuwe auto besteld. Ik ga weer terug naar het vertrouwde => Volkswagen Touran.

YES, hij is weg !!

  • 218.000 km

De leasemaatschappij is eindelijk verstandig geworden. Zij hebben de Citroen terug getrokken. Adieu, een keer maar nooit weer !!

Weer in de oude vertrouwde Touran.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.