Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Business (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
17 september
Sinds begin april 2007 rij ik de Grand C4 Picasso met de elektronische versnellingsbak.
Vooraf: Het is een citroen van het zuiverste water. Ze heeft een eigen wil en als rijder heb je je daar aan te houden!
Ik ben 1,97m en na de renault laguna wilde ik in ieder geval een auto waar ik in en uit kon komen en waar de zittingen niet alleen gebouwd zijn voor de gemiddelde fransman van 1,68m. Ik wilde een auto die ervoor zorgt dat ik tijdens het passeren van een vrachtauto in de regen nog kan zien waar ik rijd.
Ik wil een veilige auto die ook denkt aan voetgangers. Cruise control en airco mogen niet ontbreken want ik rijd nogal wat kilometers. Een automaat was een optie, maar er werd (terecht) gezegd dat je daarna nooit meer iets anders wilt. Inklappende binnenspiegels omdat ik als verkeersremmende maatregel de auto voor de deur parkeer als het sluipverkeer me echt te gortig wordt: 30 is eerder de minimum snelheid, en zou men het als richtlijn gebruiken, dan was het nog daar aan toe. Dat kost me nogal eens mijn spiegels. Verder voetbalt de jeugd op zaterdag, dus veel ruimte (7 stoelen is geen overbodige luxe). Iets als een bagagerek omdat de hond de achterbank prefereert boven de kofferbak is ook best handig en zorgt ervoor dat de bagage tijdens de vakantie niet naar voren komt zetten bij een noodstop.
Tenslotte een roetfilter en zuinig brandstof verbruik.
En toen kwam de C4 Picasso uit, ondertussen is de auto ook nog Grand geworden. Ik heb iets met citroen en dus lag de keuze voor de hand. Een matje en bagagenet heb ik erbij besteld.
Voorin:
Voorin zit je geweldig. Als lange man heb je het gevoel dat je ruimte boven je hebt doordat het raam zover doorloopt. Heerlijk! Het ontbreken van de schakelbak zorgt voor extra ruimte in het midden. Je kunt gemakkelijk even doorschuiven naar de andere stoel mocht je klem zitten in de parkeergarage. De flippers zijn leuk, maar gebruik ik zelden. Het stuur is erg fijn. Eerst zit de ruit wel erg ver naar voren, maar dat went. Ook het inschatten van hoever je nog voor de auto hebt valt me reuze mee. Het gekoelde middenvakje is een uitkomst om fruit in te bewaren. De vakjes op de plecht zijn leuk, maar je kunt er niet veel in kwijt. De stoelen zijn heerlijk en je hebt een zee van ruimte voorin. De spiegels bevallen prima. De kinderspiegel is erg handig als de jeugd je iets vraagt of even dreigend moet worden aangekeken. Door het uitzicht en de hoge zit voel je je majesteus. Het is even wennen dat de snelheid digitaal wordt aangegeven in het midden van de voorplecht...de kinderen lezen mee. Je kunt dus niet meer te hard en ook niet meer te langzaam rijden. Maar na een tijdje wil je niet anders meer. De auto is breed en dat merk je als je de temperatuur aan de passagierskant wilt instellen. De functies aan het stuur, rechtsboven radio en linksboven cruiscontrol werken prima. Rechtsonder zit het menu en dat is een zooitje. Linksonder zit waarschijnlijk blue-tooth, maar die optie hebben ze om ombegrijpelijke redenen niet bijgeleverd bij business edition. Je krijgt er de tomtom 710 bij. En dat is net zo onbegrijpelijk want je hebt dat vooruit natuurlijk niet om er iets op te plakken! Bovendien is de telefoonfunctie van de 710 dramatisch slecht. Op de luchtroosters in het midden zit nu gewoon een carkit.
Wat mist is aan de passagierskant de handgreep aan het plafond. Je grijpt voortdurend mis. Je kunt je wel vasthouden aan de greep in het portier, maar dat went slecht.
Achter:
Waar je voorin heel veel ruimte hebt, zitten de rails van de tweede rij veel te ver naar voren. Je kunt er goed zitten, maar ik zou ze wat verder naar achteren plaatsen. Het is tenslotte geen kleine auto. De vliegtuigtafeltjes zijn best leuk, maar lijken wat breekbaar. Bij je voeten zitten dan nog twee luikjes met noodspulletjes, niet erg indrukwekkend en je hebt een schroevendraaier nodig om ze open te krijgen. De airco achterin is top! De kinderen gebruiken het overigens ook om hun haren te drogen na het zwemmen. Voor kinderen is het trouwens toch een geweldige auto, met zoveel ruimte en overal knopjes (en natuurlijk de zaklantaarn achterin). Over kinderen gesproken die willen natuurlijk graag op de achterst twee stoeltjes zitten. Die zijn niet heel groot, maar voldoen prima. Om er te komen moet je een stoel op de tweede rij omhoog klappen. Dat gaat heel gemakkelijk. Nadeel van al die ruimte is wel dat je iedere zaterdag moet rijden voor de voetbal.
Overigens is er ondertussen al 1 zitplaats minder, want ook mij is het gelukt om een stoeltje uit de railing te krijgen.
Voor 50 euro kreeg ik er een rubberen flutmatje bij om op de vloer te leggen als de derde rij niet gebruikt wordt. Het matje slaat nergens op, echt spijt van. En heel erg is het bagagenetding. Tijdens de vakantie telkens weer geprobeerd vast te zetten in het plafond, maar afgezien dat het vastzetten al een crime is, laat het bij de eerste hobbel in de weg al los. Onding! Ik ga de garage nog vragen hoe dat echt werkt. Daarentegen is de zaklantaarn weer een prima uitvinding. De achterruit kan open en dat vind ik prettig. De sensoren in de achterbumper hebben al menige schade voorkomen.
Het rijden en verbruik:
De elektrische versnellingsbak (pas op, bij het woord automaat zal de monteur van de garage je nooit meer aankijken) is prettig en ik zou niet anders meer willen. Gecombineerd met de grote voorruit en de hoge zit voel je je de koning te rijk. Het is zo fijn een arm en been over te hebben. De eerste keer dat de bak terugschakelt als je wilt inhalen schrik je je rot, maar het went. Wil je tempo maken zorg dan dat je voet vol op het gas staat, dan schakelt de auto later dan normaal. Wagenziekte tijdens de vakantie met heuvels kwam bij de passagiers veel meer voor. De auto heeft veel last van zijwind en het euvel van de raampjes die niet dicht willen bij hoge snelheid heb ik ook al ondervonden. Ik gebruik de cruisecontrol veel en tot nu toe heb ik 4 maal een moterstoring gehad van ongeveer een seconde waarbij de cruisecontrol uitviel. Een maal kreeg ik de cruisecontrol pas weer aan na de auto helemaal uit en aan te zetten. De elektronica...blijft me toch wel wat zorgen baren. Overigens is de actuele snelheid altijd 2 kilometer hoger dan er wordt aangegeven op de cruisecontrol. De automatische handrem is ideaal. Vooral heuvelop is het fijn dat je zo kunt wegrijden.
Dan mijn grootste kritiekpunt. Volgens de garage hoort het bij deze auto, maar volgens mij kan dat niet waar zijn. Het verbruik van de auto vind ik flink en er is iets vreemds aan de hand. Als ik 120 km per uur rijd verbruikt de auto 9,7L./100km. Rijd ik 130, dan is de verhouding iets van 9,3L./100km. En ga ik naar de 140 dan zit ik bijna op 9,0L/100km. Gemiddeld zit ik op 7,8L/100km, waarbij 3/5 op de snelweg wordt gereden. Mij lijkt dat vreemd, ik dacht echt dat het nieuwe rijden iets anders was dan met 140 over de wegen te moeten zoefen...Tenslotte, de auto gaat om de 20.000 km. voor een beurt. Bij de laguna was dat om de 30.000 km.
Uiterlijk:
Ik heb de bordeaux-achtige variant. Die is prachtig! Het uiterlijk, vooral de achterkant is om te smullen. De lichten achter, zijn prachtig (ik heb gisteren een uur achter de auto aangereden). Bovenal ziet het er degelijk uit. Degelijk en mooi.
Conclusie:
Een hele fraaie citroen die je gelukkig steeds meer ziet op de nederlandse wegen. Nu nog het raadsel met het brandstofverbruik oplossen en je wilt nooit meer iets anders. Het gaat bij deze auto om het comfort en de ruimte. Wil je sportief rijden, dan zijn de flippers van de C4 leuk, maar kun je veel beter in bijvoorbeeld de bloedmooie alfa romeo 159 gaan rijden.
PROBLEMEN
4 keer 1 sec. moterstoring op de snelweg waardoor de cruisecontrol uitviel.
3e stoeltje uit de rails.
Voorraampje wil niet dicht bij hoge snelheid.
Bagagenet valt telkens uit de bevestigingspunten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.