Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Business (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 145.000 km |
ERVARINGEN
- 145.000 km
update maart 2009
Na de wintersport bleef het waarschuwingslampje voor het emmissiesysteem branden.
Uit onderzoek is gebleken dat een cilinderkop gescheurd was!
Deze is vervangen binnen de garantie.
In de tussentijd een week in een nieuwe Ford Focus Wagon 1.6TDCi
gereden. Dan merk je pas echt hoe vaag de C4 stuurt en zweverig over de weg gaat.
update 29 oktober 2008
Het is alweer zo\'n 25.000KM geleden dat ik de review heb aangevuld. De turbo hapert nog steeds af en toe, maar kan niet exact aangeven wanneer. Bij de 105.000KM beurt is er naar gekeken, maar verholpen is nog niets. Niet storend genoeg om langdurig in de garage te laten staan en dus maar nemen zoals het is.
De winterbanden zitten er ook weer onder, begin steeds meer handigheid te krijgen met de 6de en 7de zitplaats.
Het verbruik is na alle kilometers zo rond de 6.3/6.4 per 100KM gebleven.
Tweederde zit er nu op, bij 180.000Km zo rond eind juli 2009 gaat ie er weer uit, heb wel zin in een commonrail Golf met 7DSG.
update 14 juli 2008
Toen het 10 juli 2008 langdurig hard regende, verscheen de melding ’storing emissiesysteem’.
Vrijdag daarna vergeten naar de garage te gaan.
Zaterdag was de storingsmelding uit mijn display verdwenen.
business as usual
Update 19 juni 2008
Omdat het rijden van een Franse auto nooit geheel vlekkeloos verloopt zou je bijna vergeten wat voor een fantastische auto deze C4 7GP is.
De hoge zit, het fenomenale glasoppervlak, de goed zittende en instelbare stoelen (ook na meer dan 9000 uur), het stuur met de vaste kern (wat een uitvinding), de grote en vele bergruimte en natuurlijk de twee extra (nood)stoelen.
De gerobotiseerde versnellingsbak die indien met enig gevoel gebruikt een ervaring apart is, handig met al die files.
Al met al is deze auto een schot in de roos!
Update 4 juni 2008
Vandaag met 87.700KM op de teller de C4 Grand Picasso 1.6HDI gebracht voor wat extra controle. Het motormanagement is gereset omdat de Bluetooth storing veroorzaakte als je de auto start en tegelijkertijd gebeld wordt. Weer netjes verholpen.
Tevens is de hoeveelheid koelvloeistof op het juiste peil gebracht om verhitting te voorkomen waardoor de airco uitgeschakeld kan worden. Dit was mij namelijk in Frankrijk overkomen na drie uur met een snelheid van 150KM gereden te hebben en een buitentemperatuur van 38 Celsuis waardoor het motormanagement de airco uitschakelde.
Een en ander mooi zonder problemen verholpen.
Ik geniet altijd van dat extra stukje service, wassen, interieur stofzuigen en schoon gemaakt. Dat maakt het weer een plezier om weg te rijden bij de mensen van Veltmann en de volgende keer terug te komen vooral.
Update 15 april 2008
Het verbruik is opgelopen naar 6.8/100KM terwijl in het begin 6.4/100KM de normaalste zaak van de wereld was. Wellicht heeft het met de winterperiode of de winterbanden te maken. Vrijdag gaan er nieuwe zomerbandjes op en zullen we zien of dit effect heeft op ’t verbruik.
Heb met een schuin oog naar de C5 Tourer gekeken en dit lijkt mij een goede vervanger van deze C4 Picasso. Een twee liter HDI met zes-traps automaat ligt qua prijs wel erg dicht bij de uitvoering die ik nu rijd.
Update 17 maart 2008
De 70.000KM is bereikt, twee keer recall bij de 60.000Km beurt. Een voor de piepende achterremmen en een keer voor het reseten van de boordcomputer. De remmen hoor je nu niet meer! De reset van het motormanagement was wat mij betreft niet nodig want de motor loopt nu iets onrustiger. Ga binnenkort naar de dealer om hier naar te laten kijken. In Duitsland even plankgas kunnen rijden en tikte mooi 190KM op de teller aan, toen even niet op het verbruik gelet.
UPDATE 13 februari 2008
In de afgelopen periode heb ik de parkeerlampjes en de dimlichten moeten vervangen.
De parkeerlichten zijn speciale Citroenlampjes en de universele bij de tankstations passen dus niet. Wellicht handig om twee reserve in de auto te leggen. Het was kinderlijk eenvoudig om de lampjes te vervangen want je kunt er prima bij.
Verder geen storingen of mankementen de afgelopen periode, de motor komt nu echt helemaal los en rijdt prima.
UPDATE 6 januari 2008
De grens van 55.000KM bereikt.
De auto geeft zo’n één keer per week, dus 1x per 1.700KM een motormanagement storing waarbij de cruisecontrol, die vrijwel altijd aanstaat, uitvalt. Sinds de terugroepactie kan ik de cruisecontrol weer activeren zonder eerst het contact uit te moeten zetten, elk nadeel heb z’n voordeel zal ik maar zeggen.
Het verbruik ligt gemiddeld rond de 6.2ltr per 100KM, hierbij zitten nog steeds veel snelweg kilometers, bij 140KM 8.0ltr per 100KM. Het verbruik daalt spectaculair bij niet snelwegkilometers en bij filerijden, dit laatste spreekt eigenlijk voor zich maar beinvloedt het gemiddelde natuurlijk wel.
Beantwoorden vraag:
De foto’s zijn van een andere C4 Picasso, een exclusive, herkenbaar aan de chrome strips.
De donker getinte ruiten zijn op de ligne business niet te bestellen uitsluitend op de exclusive.
UPDATE 23 november 2007
De C4 is voor zijn 40.000KM beurt geweest, er was een terugroepactie waar ik niets van wist. Hierbij is een plaatje achter het rempedaal geplaatst waardoor de uitval van de cruise-control verholpen zou zijn.
De remmen moeten de volgende keer los om het gekraak bij het achteruitrijden te verhelpen.
Vrijdag de winterbanden laten monteren dus ik kan weer veilig de winter in.
UPDATE 18 november 2007
Er zitten nu 42.000 Km op de teller.
De laatste tijd is de cruisecontrol niet meer uitgevallen. Echter de hemel van mijn panoramadak kan niet meer open, dit maar even melden bij de beurt woensdag a.s.
De vering kraakt nog enorm bij het achteruitrijden, dit moet ook maar eens verholpen worden.
Verder voldoet de auto prima, inparkeren blijft lastig omdat je moeilijk de lengte aan de voorkant kunt inschatten. Rijdt prima en ga me er steeds meer in thuis voelen, kan ook niet anders, zit gemiddeld vier uur per dag in de auto. De stoelen zitten heel goed en mis de lendensteun totaal niet.
UPDATE 1 oktober 2007
De 30.000 KM zitten erop!
Tijdens de laatste 10.000 KM is de cruise-control 3x uitgevallen onder het rijden en is bij de garage de computer gereset. De auto kraakt bij het achteruit rijden, waarschijnlijk de remmen, maar de garage kan niets vinden
UPDATE 8 augustus 2007
Vandaag voor de 20.000 KM beurt geweest.
Geen problemen en goede uitleg gekregen over de onderhoudsbeurt.
De C4 Picasso rijdt heel goed maar komt bij tussentijds versnellen, van bijv. 100 KM naar 120 KM en van 120 KM naar 140 KM, toch vermogen tekort. De semi-automaat doet zijn werk hierbij prima en schakelt mooi terug.
Conclusie is dat mijn Picasso zich het beste thuis voelt bij een rustige rijstijl en dus geen scheurijzer is.
UPDATE 19 juli 2007
Heb er nu 16.000 KM opzitten de motor raakt lekker los.
In Frankrijk is de Airco bij 40C uitgevallen en was het in de auto bloedheet. De franse Citroen garage heeft e.e.a. onder garantie verholpen. Computer gereset en hele airco systeem nagelopen.
PROBLEMEN
- 145.000 km
Gescheurde cilinderkop
Bij harde langdurige (1 uur) regenval ’storing emissiesysteem’
Kapotte Turbo, waardoor de turbo haperend inschakeld
Motormanagement storing bij starten en bluetooth
Regelmatig onverklaarbare motormanagement storingen
Haperende en uitval van de cruise-control
Uitgevallen airco na drie uur met een snelheid van 150KM gereden te hebben en een buitentemperatuur van 38 Celsuis
Beschermplaatje achter de pedalen
Krakende achterremmen bij achteruitrijden
Vanwege de complexe menustructuur ben ik teruggegaan naar de dealer om mijn instellingen cq configuratie goed ingeregeld te krijgen.
Bij het onder de stoel leggen van een verbanddoos is de rechterstoel op de derde rij uit de rails gesprongen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.