Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ambiance (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 176.000 km |
ERVARINGEN
- 176.000 km
Geupdate 1 september 2010
Hieronder een uitgebreid verslag van deze auto. Meest recente gegevens: auto bevalt nog steeds goed na 176.000 km, maar helemaal foutloos is hij niet. Bij 112.000 km een storing in het motormanagement een noodloopprogramma als gevolg. Ook recentelijk wat foutmeldingen. Verder een probleemloze, comfortabele, zuinige, praktische en originele auto!
Begin januari 2007 kreeg ik als leaseauto een splinternieuwe C4 grand Picasso. Meteen vanaf de eerste rit een heerlijke en bijzondere auto. Stil zoevend over het asfalt met een geweldig uitzicht om je heen; een vliegend Tapijt! Hierbij een overzicht van de ervaringen na ruim 176.000 km.
Carrosserie
Mooie auto, mooie kleur (burlat rouge). Wel echt een grote auto. Je even moet wennen waar deze begint en eindigt.
Interieur
Comfortabele stoelen, zeer praktisch multifunctioneel scherm dat volledig op maat instelbaar is, veel ruimte ook door het ontbreken van een middenconsole. Je hebt in deze auto direct een ’rijk gevoel’. Jammer vind ik wel dat in deze versie (Ambiance, ligne business) zowel stoelen als de rest van het interieur in zwart is uitgevoerd. Had van mij wat kleuriger gemogen, maar is verder wel praktisch. Ook zijn de voorstoelen nogal fors, waardoor de beenruimte op de 2e rij wat kleiner is dan je zou verwachten. De stoelen op 2e en 3e zitrij laten zich makkelijk omklappen tot een vlakke bodem. Door een slim opklapmechanisme van de 2e rij stoelen is de 3e rij ook makkelijk te bereiken. Regelmatig lange ritten (8 uur) met zes personen gemaakt (opstelling 2-2-2). Dit gaat
prima als niet iedereen 2 meter is.
Rijden
Mijn C4 grand Picasso heeft de veelbesproken gerobotiseerde 6-bak ’EB6V’. Ik gebruik van deze bak alleen de automaat stand. Erg makkelijk, al voelde ik in het begin de schakelmomenten goed. Naar verloop van tijd raakte ik eraan gewend en nu merk ik er niets meer van. Gewoon lekker makkelijk en comfortabel! Af en toe gebruik ik de flippers: voor een inhaalmaneouvre even 1 of 2 vernellingen lager en soms 1 versnelling hoger wanneer ik rustig aan op een 80km weg rijd. Verder is het heerlijk rijden, vooral op bergachtige wegen is het rijden veel meer ontspannen met beide handen aan het stuur. Wat verder aardig is aan deze bak is dat de auto hierdoor erg zuinig is (zie
verderop) en een B-label heeft.
De 1.6 HdiF is erg stil. Een collega probeerde een keer de auto te starten terwijl de motor liep...
Overigens is dit niet bij alle exemplaren hetzelfde. Eenzelfde auto van een collega blijkt minder stil dan die van mij. Verder ook krachtig genoeg (110 pk) tot op hoge snelheid. Houd er echter rekening mee dat je deze auto niet koopt voor stoplichtsprints. Hij komt gewoon prima mee.
Wegligging is comfortabel en nodigt niet uit om hard de bocht om te gaan. Doe je dit toch, dan blijkt de auto hier weinig moeite mee te hebben! Ondanks de hoge koets en het hoge gewicht (ruim 1500 kg) helt hij ook nauwelijks over in de bochten. Wel is de auto zijwindgevoelig en neigt af en toe wat te deinen.
Bij een aantal langere ritten naar Tsjechië de auto getest op hogere snelheden. De auto is ook dan mooi stabiel, maar bij wat zijwind wordt hij boven de 160 toch wel wat zoekerig. De hoge koets en de comfortabele afstelling zijn hier debet aan. Mijn Peugeot 307 SW was wat dat betreft wat stabieler.
Comfort
Veel prettige opties, zoals parkeersensoren (ik dacht eerst dat dit iets is voor vrouwen, maar na 1 keer gebruik wil je niet meer zonder!), regensensor, automatische handrem, koelkastje en veel andere zaken. De radio/CD/mp3 speler heeft een mooi geluid, helaas geldt dat alleen voor voorin.
De achterste speakers doen bijna niets. Heel prettig is de uitgebreide stuurbediening. I.t.t. andere auto’s blijven de knoppen tijdens het rijden keurig op hun plaats en kun je ze dus ook op een bochtige weg probleemloos bedienen. Wel zou ik de functies op het stuur anders invullen. Het configureren van de auto doe je maar zelden en meestal niet tijdens het rijden. Zou dus goed van het stuur afkunnen. Voor de radio/cd/mp3 zou je wat meer functies op het stuur wensen. Nu ben je toch vaak bezig met de knopjes op het toestel zelf.
Verder leuke vondsten zoals een tankdop die je niet meer los hoeft te draaien en altijd een opgeladen zaklantaarn in de achterbak bij de hand. Je merkt aan alles dat de Citroën ingenieurs voortdurend hebben nagedacht hoe ze het rijden kunnen veraangenamen.
Verbruik
Ondanks ruim 1500 kg en de omvang van deze auto is het gebruik heel acceptabel. Gemiddeld in de zomer ca. 5,5 l/100km. ’s winters iets hoger. Bij een warme windstille week en rustig rijgedrag 1 tank met 4,8 l/100km geëindigd. Gemiddeld in augustus op 5,2 geëindigd. Op hoge snelheid (>140 km/u) neemt het gebruik wel snel toe. Verbruik komt op een doorsnee rit door Duitsland (met de cruise control op 140-150) uit op ca. 7,5 l/100km.
Nadelen
Ondanks alle pluspunten toch wel wat zwakke punten ervaren. De zijwindgevoeligheid valt bij winderig weer op. Verder is de combinatie rollo-zonneklep niet helemaal doordacht; de zonneklep zit wat in de weg (vlak bij of tegen je hoofd als je lang bent zoals ik), terwijl deze net zo goed achterwege gelaten had kunnen worden, wanneer de rollo wat langer was uitgevoerd. Verder zou het handig zijn wanneer de binnenspiegel naar boven verschoven zou kunnen worden. Nu zit deze voor mij (1,93m lang) wat te laag en neemt daardoor het zicht naar rechtsvoor weg. Al met al vind ik de ergonomie niet helemaal top. Ik ben vaak wat aan het stoeien met de instelling van stoel en
stuur, maar helemaal goed zit ik niet vaak. Onlangs een dag gereden in een Avensis Verso en daar was een goede zit makkelijker te vinden. (Overigens: wat een lawaaiig stuiterbak vergeleken met de Picasso!). Ander zwak punt is de plaats en uitvoering van de verwarmingsknopjes. Deze zitten links voor en zijn dus niet te bedienen als je niet zelf rijdt. Dat is lastig als je regelmatig een collega als chauffeur naast je hebt zitten die de betekenis van de knopjes moet worden uitgelegd onder het rijden, terwijl je de knopjes zelf niet kunt zien. Ook zijn de knopjes te klein.
Kortom, na 176.000 km:
Een heerlijke reisauto, boordevol leuke vondsten, stil, zuinig, comfortabel en ruim genoeg voor 6-7 personen, met wel een paar verbeterpunten. In vergelijking met mijn vorige ’vergelijkbare’ auto’s (Touran, 307 SW) een hele stap vooruit. Iedere keer dat je in een andere auto hebt gereden ben je blij weer te kunnen instappen in deze Picasso. Technische problemen tot nu toe weinig. Auto voelt degelijk aan en rammelt nergens.
Wat wordt de volgende? Twijfel: weer een Grand Picasso of weer terug naar een Peugeot 308 SW? Keuze is met name tussen ruimte en conform (Picasso) en economie en sportiever rijgedrag (308). Binnenkort een knoop hierover hakken!
PROBLEMEN
- 176.000 km
Tussen 42.000 en 45.000 km beide koplampen moeten vervangen (na ca. 650 branduren). Philips
longlifes geplaatst.
Vocht in de stekkerdoos van de trekhaak zorgde voor haperende richtingaanwijzers. Na het vervangen
van de stekkerdoos waren de problemen verholpen.
Bij 112.000 km een storing van het motormanagement, waardoor in een noodloopprogramma. Oorzaak onbekend, verdween ook vanzelf weer. Bij km 175.000 meldingen emissiestoring, waarschijnlijk veroorzaakt omdat het leasebedrijf het roetfilter bij de normale termijn niet wilde vervangen. Meldingen verdwenen ook weer en auto rijdt niet anders dan anders.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.