Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine Pack Business (2022)

autoreview

Citroën e-C4
Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4

Signalement

Uitvoeringë-C4 50kWh 136 Shine Pack Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst32.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Staat nu langer stil dan dat hij gereden heeft

  • 13.000 km

Augustus 2022 afgeleverd als leaseauto. Rijdt heerlijk, comfort is super, ruimte is prima (voor het formaat auto).
Niet de allersnelste elektrische auto op de planeet, maar een stoplichtsprintje met een handgeschakeld benzine golfje win je nog steeds met gemak.

Tenminste.... als hij rijdt...

In februari 2023 kwam de de rode alarmmelding "Storing in elektronisch aandrijfsysteem". Aandrijving viel direct weg, auto nog snel aan de kant kunnen zetten en afgesleept naar Broekhuis in Deventer.
Daar heeft hij tot eind juli 2023 gestaan. Na 4 weken prutsen bleek dat er een of andere computer vervangen moest worden, en die was niet in Nederland beschikbaar.
Na 5 maanden (6 juli 2023) werd de auto weer bij mij afgeleverd. Eindelijk weer elektrisch rijden, heerlijk....

Oja... als hij het doet...

Nog geen dag later en 50km verder, zelfde storing, nu gelukkig in het oranje dus ik kon er in ieder geval mee naar mn garage. Die hebben hem vervolgens weer bij Broekhuis Deventer neergezet. De enige monteur daar die er iets mee zou kunnen was op vakantie, dus twee weken later werd er voor het eerst naar gekeken. Op m'n app zag ik dat ze hem uiteindelijk op 24 juli 2023 vol geladen hadden, maar verder geen bericht...

4 augustus 2023 blijkt (na m'n eigen garage verzocht te hebben er eens achteraan te bellen) dat hij "toevallig" net klaar is en naar hun vervoerd wordt.
Daar hebben nog even voor mij de zomerbanden er onder gemonteerd (want sinds februari is hij al uit de running).
Op het moment dat ze hem van de brug af rijden komt dezelfde storingsmelding weer in het display...
Maandag gaat hij dus voor de derde keer met dezelfde melding naar Broekhuis.

Al-met-al; deze auto heeft van augustus 2022 tot begin februari 2023 gereden (wel 5 hele maanden en zo'n 13000km) en staat sinds februari 2023 stil (al 6 maanden!!)

Wordt vervolgd....

Nog steeds niets

  • 13.000 km

Inmiddels weer bijna een maand verder. Ik kan zien dat er 16/17 augustus zo'n 100 km mee gereden is en dat hij weer bijgeladen is. Maar verder geen bericht. Zou hij weer/nog steeds in storing zijn, vast wel...

Geen updates vanuit Broekhuis, terugbelverzoeken vanuit mijn eigen garage worden niet beantwoord. Erg onprofessioneel en zeer teleurstellend...

Inmiddels is hij vandaag exact 1 jaar oud; heeft het 5 maanden gedaan en staat nu 7 maanden stil...

to be continued...

He he,,, eindelijk terug

  • 13.894 km

Eindelijk staat de Citroën weer bij mij op de oprit.

Tot en met eind augustus 2023 wederom niets gehoord van Broekhuis Deventer over wat er met de auto gebeuren gaat, in samenspraak met m'n werkgever een aantal furieuze telefoongesprekken en mails op de leasemaatschappij afgevuurd door zowel mijzelf als de directie. Hierin ondubbelzinnig gedreigd met juridische stappen. Deze zijn 1-op-1 door gegaan naar Broekhuis Deventer en Citroën Nederland. Blijkbaar eindelijk wat mensen wakker geworden daar. Citroën/Broekhuis heeft bedongen bij de leasemaatschappij dat ze nog een mogelijkheid kregen om de auto te herstellen.

18 september 2023 was het dan eindelijk zover, de C4 stond weer klaar bij mijn eigen garage/leasemaatschappij. Er waren al enkele tientallen proefkilometers mee gedraaid en het probleem was verholpen.
Uiteindelijk hebben ze de gehele kabelboom vervangen en daarmee lijkt de storing in de aandrijving verholpen.

Inmiddels heb ik er zelf nu weer ruim 2 weken mee rondgereden en alles lijkt (tot noch toe) naar behoren te functioneren.

Erg jammer dat er zoveel gezeik en tijd voor nodig was, maar ik ben blij dat mijn fluisterstille zwarte voiture terug is en hoop er nu flink wat kilometers mee rond te rijden.

Laatste ergernisje; de auto werd in 2022 geleverd met kaarten van begin 2021. Bij de eerste keren (begin 2023) dat hij naar Broekhuis Deventer ging is al gevraagd om de kaart te updaten (wat bij Dealer-onderhoud sowieso al standaard zou moeten gebeuren.) Uiteindelijk heeft hij ruim 7 maanden bij een garage gestaan, maar even de moeite nemen om de navigatiekaart te updaten (zoals verzocht) is blijkbaar al meer service dan wat bij Broekhuis Deventer gangbaar is. Dit heb dus uiteindelijk maar zelf moeten doen met wat tooltjes van Citroën en een usb-stick.

bijna jaar rijgenot

  • 32.000 km

We zijn inmiddels bijna een jaar na de laatste perikelen verder.
Niets te klagen, gelukkig geen gekkigheid meer. Heerlijk ontspannen comfortabel rijden.
Net een beurt achter de rug, daar kwam ook niets aan het licht.
Ik ben nog steeds blij met elektrisch rijden. Heerlijk rustig en altijd koppel beschikbaar.

Range is voor binnen Nederland prima. Als ik onderweg wat verder moet snel even (automatisch) aan de FastNed, koffietje halen bij tankstation, deze rustig opdrinken en weer door. Thuis en op het werk gewoon aan de 11KW lader. Op steeds meer eindbestemmingen is er ook wel de mogelijkheid om te laden, zodat je weer met een redelijk gevulde accu naar huis kan.

De ë-C4 is blijft een comfortabele auto. Vering is lekker (het is geen bx/xantia maar stukken beter dan een vergelijkbare Peugeot)
Zetels zijn ruim en stevig maar ook zeer comfortabel.

Navigatie/multimedia is niet de allersnelste, maar prima werkbaar.
Het enige wat mij opvalt is dat DAB+ zenders soms wat slecht ontvangst hebben en dat Tomtom connect (heet dat zo??) de verbinding nog wel makkelijk verliest waarmee je weer aangewezen bent op TMC data van de radio, die in Nederland hopeloos achterloopt.

Updaten van kaarten en software is eenvoudig zelf te doen met een USB-C memorystickje. Kost een uurtje ongeveer en je bent weer redelijk bij.

De app die erbij zit om je laadstatus te controleren, airco te bedienen, ritten bij te houden en laatste parkeerlocatie op te zoeken is waardeloos. Als hij het doet, prima, maar 9 van de 10x kan hij geen verbinding maken met m'n auto, dus geen clou hoe de accu status is, loopt hij 3 parkeerplekken achter of heeft hij geen rit opgeslagen. Ik heb deze klacht bij meerdere Stellantis auto's gezien, dus denk niet dat het specifiek aan mijn auto ligt.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.