Citroen ë-C4 50kWh 136 Live (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | ë-C4 50kWh 136 Live |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 950 km |
Het basismodel van de Ë-C4
- 950 km
Precies zes dagen geleden de auto in ontvangst genomen. Ik zeg met opzet niet "eindelijk in ontvangst genomen", want na bestellen duurde het 'slechts' drie en halve maand. Een stuk beter dan de levertijd van de Dacia Spring, waar we nú nog steeds op wachten, na bestelling half december vorig jaar.
De reden dat de keus op de Citroën viel was eigenlijk toevallig. Er moesten 2 auto's vervangen worden én we, ik en mijn vrouw, wilden allebei electrisch gaan rijden. Er was maar geld voor 1 nieuwe en dat werd de Dacia. De 2e moest dus private lease worden.
Om 1 of andere reden kwam de Citroën er als voordeligste uit, met 20.000 km. Een aantal kleine modellen, denk aan Twingo, Up, etc. vielen af, want het moest een auto worden waar een gezin van vier comfortabel in vervoerd kan worden.
Ineens was daar de Citroën voor 420,- euro excl. subsidie. Dat paste prima in het budget. Weliswaar de basis versie, maar daar konden we mee leven, toch?
Hij rijdt, zoals een Franse auto betaamd, zeer comfortabel. Het ontbreken van een ronkende verbrandingsmotor helpt daarbij, evenals de goede isolatie. Deze versie heeft volgens mij niet de hydraulische vering, maar alsnog is er niets te klagen op dat vlak.
Het interieur? Op zich prima. Het frivole van de buitenkant wordt niet echt doorgezet in het interieur, maar gewoon een voldoende.
Het infotainment scherm is prima. Het display achter het stuur vind ik matig. Niet erg spannend vormgegeven, en ook wat er op weergegeven kan worden en hoe dat gebeurd is wat onbedwelmend. In de Live versie valt daar ook niets aan te passen, behalve dat je kortstondig wat rijgegevens kunt tonen, met een knop op het rechter hendeltje. Met dat knopje kun je kiezen uit huidige verbruiksgegevens en gemiddelden. Verder blijft het beperkt tot een grafische balkweergave van het gebruik van de accu, snelheid en resterende km's.
Android Auto icm het infotainment werkt natuurlijk prima, en ik had het geluk dat er per abuis de draadloze versie ingebouwd was. Helemaal top, instappen en de rest gaat vanzelf. Alleen irritant dat Spotify elke keer dan ook automatisch start, dat moet ik nog even fixen.
Verder kan ik met dat infotainment scherm maar weinig. Follow-me-home verlichting aanpassen, alle deuren in 1 keer ontgrendelen en zo nog wat kleinigheden. Op dat scherm ook geen leuke live rit gegevens, spannende thema instellingen die de auto wat kunnen personaliseren of zelfs maar eigen navigatie. In dit geval leun je bijna volkomen op Android Auto en daarbij behorende apps. Op zich voldoende en wist ik van te voren.
Rijhulpsystemen op de Live: rijbaan detectie, cruise control/limiter, noodstopsysteem, beperkte verkeersborden detectie. Dat laatste werkt erg matig en het is me nog onduidelijk of hij ze leest of volledig leunt op locatiegegevens. Het werkt in ieder geval zeker niet feilloos. Wanneer het wel werkt kun je het mooi gebruiken icm de CC. Rijbaan detectie is ook zeer matig. Ik vind die systemen sowieso nooit echt fijn, behalve icm met adaptieve CC. Maar deze versie ziet vaak de belijning niet, is erg laat en dus redelijk bruut met correcties, waardoor je na de eerste correctie geheid van de weg zal raken als je niet zelf weer het stuur pakt. Natuurlijk, hier is het systeem niet voor, maar ik heb al menig auto gereden waarbij dat systeem een stuk subtieler werkt. Uitzetten vind ik ook hinderlijk ivm het rood/oranje waarschuwingslampje, wat dan in je display blijft staan. Afijn, geen fan van het principe, en al helemaal niet van deze variant. Noodstopsysteem werkt volgens mij prima, bij wat later remmen geeft hij vroeg genoeg signaal, verder dan dat ga ik niet testen!
Na 950 km zit ik op een gemiddeld verbruik van 15.8 per 100 km. Dat is met matig snelweg gebruik en voornamelijk provinciale wegen. Al met al een flinke meevaller wat mij betreft, al weet ik dat de temperaturen nog niet erg laag zijn geweest. Hoeveel de regeneratie bij het lage verbruik helpt weet ik niet. Je zou 25% moeten kunnen terugwinnen, echter in de Live versie daar dus geen mooie grafieken of live presentatie van. Het (lage) verbruik heeft natuurlijk alles te maken met een beheerste rijstijl, maar zonder als een hoogbejaarde rond te rijden. En binnen dit gemiddelde verbruik zitten ook wel een paar stoplicht sprintjes en even lekker vlot door accelereren, wat natuurlijk bijna ongeëvenaard is in een elektrische auto.
Opladen gaat voldoende snel. Bij een snellader zou je met 30 minuten op 80% moeten kunnen komen. Ik heb voldoende tijd om het rustiger aan te doen.
De app biedt wat mogelijkheden. Uitgesteld laden, interieur op temperatuur brengen, ritgegevens etc.
De auto op temperatuur brengen is daarvan, wat mij betreft, de meest fijne. Het is echter niet zo dat je de temperatuur kunt instellen. Hij zet de temperatuur op 21 graden en zover ik kan nagaan geldt dat voor zowel zomer als winter. Jammer. Had best een iets grotere bandbreedte genomen mogen worden.
Je kan de klimaatbeheersing ofwel op afstand direct aan of uitzetten of gebruik maken van schema's. Makkelijk genoeg.
Echter de app is niet geheel probleemloos helaas. Vaak werkt het allemaal vlekkeloos, soms zijn er verbindingsproblemen.
Al met al ben ik echter meer dan tevreden en rijd ik met veel plezier en rust rond. Hij trekt behoorlijk wat aandacht, vooral in deze kleur. Ik vind hem van buiten dan ook prachtig, behalve dan misschien die te kleine 16" wielen die er onder zitten...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C4
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Shine 1.2 Turbo 130pk | HEAD-UP | VOORRUITVERW. | STUUR+STOELVERW. | KEYLESS ENTRY | NAVI | FULL LED | ISOFIX |
- 2023
- 22.089 km

Citroën C4 Feel Pack 50 kWh | Navigatie | Achteruitrijcamera | Apple Carplay | Android Auto | Climate Control | !!
- 2023
- 15 km

Citroën C4 Feel Pack 50 kWh | Navigatie | Achteruitrijcamera | Apple Carplay | Android Auto | Comfortstoelen | Parkeersensoren | !!
- 2023
- 2.939 km