Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (2022)

autoreview

Citroën e-C4
Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4Citroën e-C4

Signalement

Uitvoeringë-C4 50kWh 136 Feel
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst13.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste keer Elektrisch rijden

Nadat ik lang heb zitten twijfelen om over te stappen op een Elektrische auto kwam ik toevallig een mooie aanbieding tegen van Citroen, Private Lease met een extra maandelijkse bijdrage om eventueel na een jaar doei te zeggen.

Voor dit bedrag kon ik in deze prijsklasse niks beters vinden dat geschikt was voor ons gezin (490e p/m 20.000 km).

Wat mij direct opviel bij de eerste test drive was hoe stil de auto was, hoe lekker hij door de bochten gaat en dat optrekken een puur genot is.

Interieur:
Het interieur ziet er naar mijn mening lekker rustig uit hoewel ik mijn vorige auto (Peugeot 308 uit 2017) iets rustiger er vond uitzien. De C4 heeft veel opslagruimte aan de voorkant en het kleinere stuur blijft een genot om mee te rijden.

Kan er wat beter? Ja zeker, hoewel de stoelen lekker zitten zijn ze toch wel aardig laag, waardoor eigenlijk de helft van je bovenbenen niet op de stoel rusten (ik ben 1.82). Mijn broertje van 2.00 zit iets minder comfortabel en moet zijn stoel helemaal naar achter zetten, wat helaas beperkt kan ivm het kinderzitje wat achter de bijrijder zit.

De kofferruimte is niet heel groot maar groot genoeg voor een kinderwagen en 2 grote koffers voor als we op vakantie gaan.

Autofuncties:
Helaas is deze auto behoorlijk dom, dom in de zin van het niet onthouden van welke functies je aan of uitgezet hebt bij de laatste keer rijden. Elke keer als ik in de auto stap moet ik de volgende instellingen wijzigen:
- Lane Assist uitzetten
- B instelling aanzetten (automatisch afremmen en laden)
- ECO instelling aanzetten (staat standaard op Normaal)
- Airco uit

Daarnaast zijn sommige waarschuwing erg irritant, bij te lang rechtuit rijden gaat hij opeens piepen dat je handen aan het stuur moet houden (die zitten aan het stuur?). Als er iemand voor je neus remt of te dichtbij komt geeft hij ook een waarschuwing, maar buiten de waarschuwing om gebeurt er niks. Vaak is deze waarschuwing ook te laat en ben je al aan het remmen.

Rijden:
Zoals ik al eerder aangaf rijdt de auto heerlijk en is het een wereld van verschil met mijn vorige brommende diesel auto. De vering is duidelijk merkbaar waardoor je rustig in de auto over hobbelende wegdelen rijdt.

Het remmen is misschien het enige nadeel wat ik kan vinden bij het rijden, het laatste stukje voordat je stil staat maakt toch best wel wat lawaai, een beetje zoals je bij een oude fiets gewend bent.

Verbruik:
Het verbruik ligt helemaal aan je rijstijl, ik rij 99% op ECO en merendeel op de snelwegen. Qua verbruik kom ik dan uit op ongeveer 6.7km per 1kwh oftewel 15kwh/100.
In Duitsland gaat hij niet sneller dan 150 en gaat het verbruik naar 28kwh/100, je bent dan erg snel leeg.
Gemiddeld rij ik dus ongeveer 280/300 km met een volle accu.

Citroen App:
Geen positieve ervaring mee, echt ronduit vreselijk!
Verbinding werkt vaak niet of je moet 5x refreshen, verbinding met auto alleen mogelijk als hij aan het laden is. De functie om je auto vooraf in de winter te laten verwarmen is een leuke optie, maar verbruikt wel veel stroom.

Conclusie:
Ook al heeft de auto een aantal dingen die beter kunnen, ben ik in het algemeen zeer tevreden. Het is elke keer weer een genot om er in te rijden en samen met het gezin is het een stuk rustiger rijden en natuurlijk een stuk zuiniger ;). Geen spijt van mijn keuze en ik hoop er nog langer in te blijven rijden.





Laadt niet meer op

  • 7.500 km

Na een normale werkdag wilde ik de auto opladen aan mijn gebruikelijke publieke laadpaal. Na het aanzetten zag ik opeens dat de auto niet wilde laden en dat de laadpaal opeens buitenwerking was.
Nog even bij een andere laadpaal en thuis geprobeerd, ook daar wilde hij niet laden.

ANWB op bezoek en gaf aan dat de omvormer in de auto een error geeft.
Dealer heeft aangegeven dat deze inderdaad kapot is en dat hij vervangen moet worden, helaas is dit onderdeel niet op voorraad en gaat het even duren voordat deze binnenkomt.

Binnen een kleine 2 weken de auto weer terug gekregen.

Winter & actieradius

  • 13.000 km

Afgelopen maanden met koud weer is het toch even schrikken, actieradius dropt naar 220 km. Ik rij merendeel snelweg, standje ECO en niet harder dan 100 km/h. Verwarming en koude temperatuur buiten zal de boosdoener zijn.

Waar ik in de zomer nog even heen en weer naar Amsterdam kon met een volle accu is dat in de winter helaas niet meer mogelijk.

Ivm het duurder worden van openbaar laden heb ik thuis een buitenstopcontact laten aansluiten. Daarnaast een nieuwe Granny lader gekocht die 3.6kW kan laden, aangezien de meegeleverde Granny van Citroen helaas niet sneller gaat dan 1.8 kW.

Na wat checks ben ik erachter gekomen dat de omvormer in de auto die AC omvormt naar DC behoorlijk wat verbruikt, ik heb een gemiddeld stroom verlies van tussen de 25/30 procent. ANWB testen laat zien dat andere merken VE's gemiddeld maar 10/15% verliest (behalve Renault Zoe). Behoorlijk verlies dus en iets waar je wel rekening moet houden, een 45kW accu opladen betekend voor mij dat ik dus ongeveer 56 kW verbruik.

Ivm de kleine actieradius, de hoge elektriciteit prijzen en het hoge percentage verlies tijdens het laden, doet mij aan het denken zetten.
Wil ik nog in deze auto blijven rijden, maar wat zijn de andere opties, weer terug naar Benzine/Diesel?

Wordt vervolgd...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.