Citroën Dyane 6 Commercial (1977)

autoreview

Citroën Dyane 6 Commercial (1977)

Signalement

UitvoeringDyane 6 Commercial
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1977
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf23.351 km
KM-stand laatst62.062 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Even voorstellen

  • 59.652 km

Ik heb hem al ruim 17 jaar, maar nog nooit een review geschreven. Bij deze.

De eerste Dyane

Het was in 2003 dat ik mijn eerste Dyane kreeg. Letterlijk, kreeg. Echter bleek daar de bodem deels uit karton te bestaan, en had ik nog niet de kennis dat zelf aan te pakken -helaas-. Mijn ouders hadden als eerste auto een Dyane en vonden het eigenlijk toch wel leuk, dus in januari 2004 kocht ik met mijn ouders een origineel NL Dyane 4 uit 1971. Toen bij die auto de APK in beeld kwam en mijn vader op slag verliefd werd op de blauwe Dyane waar het in deze review over gaat, hebben we besloten de witte in te ruilen en de blauwe aan te schaffen. Dat bleek een goede koop, want na 17 jaar is de auto nog steeds in mijn bezit!

Versnellingsbak?

Al na een jaar begaf de versnellingsbak het. En natuurlijk als je 100 kilometer van huis bent. Gelukkig kregen we hem in z'n 3 en zijn we zo weer thuis gekomen. De bak is onder garantie vervangen en vervolgens heb ik daar nooit geen problemen meer mee gehad.

Vakantie.

In 2007 ben ik er voor het eerst mee naar Frankrijk geweest, naar de Elzas, Jura, Rijndal en de jaren opvolgend heb ik telkens een ander deel van Frankrijk aangedaan. De laatste maal in 2014. De jaren erna heb ik er vooral mee in en om Nederland gereden. Met een belangrijke reden: a) het verbruik en b) de kleine brandstoftank.

Tanken, alweer?

Aangezien de auto uiteraard op 98-benzine rijdt en er een periode is geweest dat dit nauwelijks verkrijgbaar was, durfde ik het niet aan naar Frankrijk te rijden omdat de kans groot was ik zonder benzine zou komen te staan. Een ander ding waar ik me mateloos aan stoorde is het feit dat ik om de 150 kilometer moest tanken. Niet omdat de tank dan leeg was, maar omdat er zoveel zooi onderin de tank zit dat de brandstofleidingen verstopt raakten, en ook de carburateur.

Onderhoud!

In 2020 heeft de auto een hele grote beurt gehad, waarbij de carburateur is gereviseerd, er nieuwe fuseepennen geplaatst zijn en het stuurhuis is doorgesmeerd. In 2021 is ook het interieur onder handen genomen: de originele bekleding was dermate versleten dat er gaten in vielen. Gelukkig kwam ik een vergelijkbare nieuwe set tegen, dus is dat probleem ook opgelost.

Grotere brandstoftank?

Ondertussen heb ik lopen brainstormen over een andere brandstoftank. In de eerste plaats dacht ik een tank te laten maken voor in de kofferbak; een van ca. 30 liter (in plaats van de 20 liter tank die er normaal in zit). Maar gelukkig ontdekte ik op tijd dat een fabrikant van 2cv-onderdelen in Zutphen nu een vervangingstank levert van 40(!) liter, die op de originele plaats gemonteerd wordt.
Die heb ik dus aangeschaft en die zal ik in het voorjaar monteren.

Cruisecontrol!

Wegens een vervelende blessure kan ik echter niet zo lang auto rijden, en wil ik ook cruisecontrol inbouwen. Dat mag een simpele versie zijn, als het maar werkt! Ik hoop dus dat ik er in de zomer van 2022 weer eens mee naar Frankrijk kan gaan.


We zullen dóórgaan

  • 62.062 km

De Dyane is ondertussen bijna 19(!) jaar in bezit.
De auto rijdt prima, maar ik moet wel binnenkort de vlotterhoogte van de carburateur weer even afstellen. Hij lijkt wat over te lopen.

Vorig jaar heb ik een Eagle Gaskabelvasthouder gemonteerd die ik als cruisecontrol gebruik. (en nodig heb). Hierdoor kan ik veel gemakkelijker met de auto rijden en gebruik ik hem ook weer met enige regelmaat. Samen met de nieuwe brandstoftank van 40 liter sta ik dan ook niet weer dagelijks bij de benzinepomp wat ook wel een prettige bijkomstigheid is.

De auto wordt dit jaar 46 jaar oud en dat is aan het lakwerk te zien, maar qua roest valt het nog altijd enorm mee! Goed bijhouden dus.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.