Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic (2010)

autoreview

Citroën DS3
Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3

Signalement

UitvoeringDS3 1.6 THP Sport Chic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst3.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 3000 KM

  • 3.000 km

De keuze voor de ds3 was liefde op het eerste gezicht. Je vindt hem mooi of niet, het is zeker een designersauto en niet voor puristen. De mogelijkheid om de auto in 2 kleuren te krijgen zou m.i. elke fabrikant moeten volgen, de auto's worden er leuker van als je tenminste niet kleurenblind bent. Goede combinaties zullen herkenbare blijvertjes worden en maken de auto tot een ander persoonlijk statement dan spoilertjes en discobalvelgen. Er rijden tenslotte al genoeg identieke auto's rond waar iemand de achterzijde dubbel van heeft gepijpt mbv Halfords. Citroen heeft dit goed afgekeken bij Mini, is net niet over de grens gegaan en heeft het wel betaalbaarder gemaakt.
Voor mij is het een 1.6 THP SportChic geworden in mativoire met een zwart dak. Alleen de zebra- en stippeltjeprint zie je duidelijk op het dak. De andere prints vallen nauwelijks op en die kosten kun je dus besparen. Daarnaast heb ik o.a. het mywaypakket gekozen. De navigatie hiervan met bluetooth/tmc bevallen goed en vind ik de meerprijs waard, de standaard radio is te simpel in vorm en funktie en zeker geen premium. De radio speelt mp3 en wma af, vreemd genoeg echter ziet hij van geripte cdboxen maar 1 cd. De sound van het HIFI-systeem is niet audiofiel, dwz goed maar niet top. Het Carbotechdashbord is een mooi stukje design maar wel vingerafdruk gevoelig, dit geldt ook wel voor de deuren en andere stukjes hoogglans, ook op de matten valt vuil snel op. Niet kopen dus om met kinderen te gaan rijden voorin. De leren stoelen zijn heerlijk en geven goede steun, echter waarom er een verstelhendel opzit zoals ik hem ook precies in mijn oude saxo VTS 2001 had tov een draaiknop snap ik niet, hier mist citroen toch net het premiumetiket, net als de deels metalen pookknop die bij 10 graden koud aanvoelt en bij 30 graden te warm is om aan te pakken. Hij schakelt overigens wel heerlijk. De tweede en derde versnelling liggen breed en zijn dus lekker ver door te trekken echter in zijn twee pakt hij onderin iets moeizaam op bij lage toeren. Ander klein minpuntje is de plaats van de handrem indien de armsteun naar beneden staat. Allerlaatste puntje van kritiek zijn de handels van cruisecontrol en audio, deze mogen iets naar beneden, ik vergist me soms met de richtingwijzers. Verbuik gemiddeld op boordcomputer 7.3 l op 100
Het zicht naar achter is prima en eigenlijk beter in te schatten dan de voorkant. Ruime kofferbak en goed zitten achterin zijn ook pluspunten als je wat mee wilt nemen.
Mbt wegligging nog geen grenzen opgezocht, maar hij voelt stabiel aan, niet onrustig/dribbelig, iets overstuur, kleine onevenheden worden goed weggepakt, zeker comfortabeler als de oude saxo vts, echter wel te veel afrolgeluid van de 17 inch banden maar met de radio aan valt dat snel weg. Iets springerig op drempels bij hogere snelheid.
Geen rammels of technisiche storingen gehad tot nog toe.
Andere pluspunten; motor reageert soepel en is flexibel. Remmen zijn goed te doseren, pakken vroeg op zonder te grijperig te zijn.
Prijs is wel pittig in vergelijking met de gewone C3 waarmee de smoel/dash grotendeels gedeeld wordt, echter mini's welke nog veel duurder zijn dan de ds3 worden ook nog steeds goed verkocht.
Voorlopige conclusie na 3000 km; feestje van binnen en buiten met een paar praktische schoonheidsfoutjes in de cockpit, goede rijeigenschappen en comfort, laatste twee zeker premium te noemen in SportChic-versie.
Meer comfort en ruimte dan in een Mini. Wegligging iets minder dan in mijn oude Fiesta ST (2006) maar deze vind ik zelf nog steeds onovertroffen. Buitenzijde is beter op smaak (te brengen) dan een Mito en motorisch blijft de A1 blijft wat steken met zijn motorisering modellen en de kosten voor opties.
Ik kijk al uit naar de DS3-cabrioversie van 2012.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens