Citroën DS3 1.6 e-HDi 90 So Chic (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | DS3 e-HDi 90 So Chic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Toen mijn vorige auto, Opel Corsa (2006, oud model) aan een grote beurt toe was, begon het toch weer te kriebelen om naar iets nieuws te kijken. De DS3 had ik altijd al een mooie auto gevonden en toen ik op internet nog eens goed keek werd ik toch wel erg geïnteresseerd in de wegenbelastingvrije diesel. Derhalve maar eens een proefrit gaan maken, maar mijn dichtstbijzijnde dealer had geen DS3 staan met de E-HDi motor, dus werden het twee proefritjes, een in een benzine DS3 en een in een C3 met de juiste motor. Deze proefritten waren voor mij niet overtuigend. Toch liet het idee mij niet los, dus ben ik bij een andere dealer alsnog in de juist auto/motor combinatie gaan rijden.
Uiteindelijk raakte ik toen wel overtuigd (de C3 met zelfde motor rijdt echt heel anders) en bij dealer 1 de auto gekocht, omdat deze wat inruil betreft mij een behoorlijk betere deal deed dan dealer 2.
Voorwaarde voor mij was wel dat ik snel wilde rijden, omdat mijn vorige auto anders een dure beurt nodig had (banden etc). Gelukkig stond er elders in Nederland een voorraadauto die aan de door mij gewenste specificaties voldeed en dus kon ik na 2 weken rijden! (al was de dealer na mijn handtekening wel ineens vergeten haast te maken)
Deze DS3-versie is op zich al redelijk uitgerust en als opties heb ik heb gekozen voor het pack comfort, waarbij je diverse opties krijgt voor relatief weinig extra.
Automatische verlichting, regensensor, inklapbare en verwarmbare zijspiegels, climate control, middenarmsteun, zelfdimmende binnenspiegel en parkeersensoren.
Omdat het best een opvallend model is mag de kleur dat ook wel zijn dus is het een blauwe geworden. Hierbij gekozen voor een wit dak, waardoor hij de bijnaam smurf heeft gekregen.
Het interieur is standaard zwart. Ik heb er echter voor gekozen om deze wit te laten maken, waardoor de auto ook iets minder somber is van binnen.
Niet gekozen heb ik voor de navigatie en uitgebreidere stereo. Dat laatste is voor mij niet zo belangrijk en de navigatie die ik bij de proefrit had was sterk verouderd en aangezien ik daar al meer klachten over gelezen had vond ik dat de meerprijs niet waard.
Hoewel de standaardwieldoppen best fraai zijn en veel mensen (waaronder de man van de bandenboer) niet eens door hebben dat het geen lichtmetaal is, heb ik bij het wisselen van de winter en zomerbanden, de zomerbanden op nieuw lichtmetaal gezet, zoals op de foto te zien is (meer foto’s volgens later).
Het rijden:
Ik kreeg de auto een week voor mijn vakantie naar zuid-Frankrijk, dus kon gelijk de auto goed uitproberen en heb geen spijt van de aankoop. Het vermogen en koppel is ruim voldoende om vlot door te rijden wanneer je dat wilt en optrekken in zijn 5 vanaf 80 is dan ook geen enkel probleem. Ook in de bergen heb ik nooit het gevoel gehad tekort te komen.
De cruise control vind ik erg fijn en je kan op de snelweg dan heerlijk rustig cruisen. Wel merk je dat de auto, zeker voor een Citroen, behoorlijk sportief is. Persoonlijk vind ik dit wel prettig, maar bij slechter wegdek moet je dan wel wat aan comfort inleveren en ook bij heuveltjes is het soms even extra opletten.
Het start-stop systeem werkt uitstekend, ook wanneer je nog maar net onderweg bent.
Het enige minpunt vooralsnog vind ik het schakelen. Er zijn gewoon lekkerder schakelende bakken, maar ik moet zeggen dat je daar uiteindelijk ook wel aan gewend raakt.
Verbruik:
Dan het verbruik, iets wat toch wel belangrijk is bij de zogenaamde ‘spaar’ dieseltjes, De eerste tank op weg naar vakantie was ongeveer 1:19, op de terugreis kwam ik al aan 1:21.
Wat betreft het verbruik bij woon-werk verkeer (enkeltje is 25 km, waarvan +/- 20 km snelweg) is het toch wel van belang of je je kunt inhouden op de snelweg. Wanneer ik rustig aan doe en 110 rijd dan scheelt dat aanzienlijk en kom ik ruim boven de 1:20. Rijd je 130 en trek je wat sneller op dan duik je wel onder de 1:20. Bij een snelwegrit naar de andere kant van het land (met grote stukken 110) is 1:23 haalbaar.
Ruimte:
Het is geen auto die je voor het praktische gemak koopt. Voorin zit je wel uitstekend, achterin uiteraard een stuk minder en ook is de instap dan niet ideaal. Daarnaast heb je te maken met grote portieren, wat ook wel eens onhandig is. Met de achterbank naar beneden kan ik mijn vakantiespullen wel een stuk beter kwijt dan in mijn vorige auto’s (Corsa en Fiesta).
17.000 - eerste beurt
Inmiddels heeft de auto zijn eerste beurt gehad en hier kwam niets bijzonders aan het licht. Tot op heden dan ook nog geen technische problemen gehad.
Wel is er in een kleine rammel ontstaan in de middenarmsteun, maar deze is vooralsnog niet echt storend.
Wat mij wel steeds meer begint op te vallen is dat (afhankelijk van de zon en de hoek van kijken) er steeds meer verschil in lakkleur begint te ontstaan tussen de bumpers en de rest van de auto. Wanneer je goed oplet zie je dat bij meer auto’s, maar voor mijn gevoel niet zo erg als bij mij. Ik heb dit aangegeven bij de garage, deze gaf aan dat het uiteraard komt door het verschil in materiaal (dit had ik zelf uiteraard ook wel bedacht). Echter ik vind het verschil bij mij erg groot en dit lijkt ook steeds groter te worden, derhalve zou dit nog verder bekeken worden. Ik vraag me dan ook af of er andere DS3-rijders (of andere citroen-rijders) dit probleem hebben en dit eventueel ook voorgelegd hebben aan de garage?
35.000
Inmiddels weer een jaar verder en ben nog steeds tevreden over de auto. Het verbruik ligt rond de 1 op 20 als je niet al te gek doet. Nog steeds geen technische problemen enkel wat kleine kraakjes. De armsteun deed dit al eerder en inmiddels komt ook uit de deur op slecht wegdek af en toe een kraakje.
Verder blijkt de auto wat inbraakgevoelig te zijn. Het is erg makkelijk om het kleine ruitje bij de spiegel in te tikken en dan kun je direct het portier open doen. Helaas weet ik dat uit eigen ervaring, want enige tijd geleden hebben ze zo ingebroken in de auto. Geluk bij een ongeluk is dat er niets is weggenomen.
42.000
Hij is verkocht. Inmiddels rijd ik rond in een nieuwe Seat Leon. Ik heb de Ds3 een kleine 2,5 jaar gereden en tot grote tevredenheid. Ik vind het nog steeds een leuk model om te zien en hij heeft me nooit laten staan. Met de Leon echter ga ik in ruimte, kwaliteit en luxe echter toch wel weer een stapje vooruit. Daarnaast kan ik daarmee de komende jaren ook nog profiteren van de lage bijtelling. Maar voor iedereen die twijfelt over een Ds3 kan ik deze zeker aanraden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.