Citroën C8 2.0i HDI 16V Ligne Ambiance (2003)

autoreview

Citroen C8
Citroen C8Citroen C8Citroen C8Citroen C8Citroen C8Citroen C8 - interieurCitroen C8 - interieurCitroen C8 - interieurCitroen C8 - interieur

Signalement

UitvoeringC8 2.0i HDI 16V Ligne Ambiance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

* vrij stugge vering waardoor goede wegligging en handelbaarheid op de snelweg, maar op slecht wegdek is het comfort niet je dat

* de HDi motor bevalt me uitstekend - deze maakt de auto niet snel (om vlotter vooruit te komen, moet je logischerwijze de 2.2 HDi van 128pk nemen echter ik heb de extra kosten hier niet voor over) maar je reist wel uren na elkaar in alle rust over de snelweg - het ruime koppel zorgt voor voldoende souplesse - toch hoop ik in de toekomst de 2.0 HDi van 136pk ook in dit model van PSA aan te treffen

* ik houd van een dashboard met horizontale bovenzijde, zodat je er eens iets op kunt zetten, bij een pauze onderweg - dit in de C8 (met zijn centrale klokken) bevalt me dus uitstekend - nadeel is wel het kleine satellietje achter je stuur, waarin de controle-lampjes alleen maar te zien zijn als het stuur in de rechtuit-stand staat - dit vind ik wel een misser - maar het donkere matte imitatie-notenhout randje op dash & deuren staat best bij het grijze velours

* ik heb niet de versie met ingebouwde navigatie gekocht (te duur) - gebruik hiervoor een PDA’tje met ingebouwde GPS-antenne

* een cliché, maar met een gezin met kinderen gaat er niets boven handige schuifdeuren waarbij je ook op smallere parkeerplaatsen gemakkelijk kunt uitstappen - elektrische schuifdeuren heb ik niet gekocht (kan ook weer kapotgaan nietwaar)

* de standaard ingebouwde zonnegordijntjes op de schuifdeuren (ik kocht als accessoire ook de gordijntjes voor de derde stoelenrij - niet voor de achterklep want die heeft toch al een verdonkerde ruit) zijn heerlijk voor de kids als de zon aan hun zijkant op de auto staat - daar heb ik geen spijt van

* ook is de min of meer regelbare (airco)luchtstroming op tweede en derde rij handig wanneer iemand die daar zit wat last heeft van wagenziekte

* wat zéér handig is, is dat de hoofdsteunen van de stoelen op de tweede (en derde) rij in de rugleuning verzinken bij het naar beneden schuiven - hierdoor kan je de stoelen compleet opvouwen zodat de twee oudsten (1.88m) ook nog zonder teveel moeite naar de derde rij kunnen instappen - en ja ook dààr is voor hen de hoofdruimte zodanig dat ze niet met hun hoofd tegen de dakhemel zitten

* wat zeer ónhandig is, is dat je zelf amper nog een H7 gloeipit van de koplampen kunt vervangen - zelfs bij de dealer hebben ze daar moeite mee - het leuke is dat ze altijd wel even een lampje willen vervangen als ik om die reden onverwacht even langskom - ze vragen dan voor zo’n H7 lampje nog geen 10 Euro, minder dan bv. bij een benzine-station, en voor het werk niets

* als ik nu na bijna 100.000km onder de auto ga liggen, is er geen spat roest te zien - dit was bij mijn vorige auto (Fiat Ulysse = Citroën Evasion) wel anders - daar roestte de ophangbeugel van het reservewiel al behoorlijk, ook de trekhaak plus ophanging - hier dus duidelijk niet - een hele geruststelling.

PROBLEMEN

* behoorlijk wat - echter wel allemaal kleine irritaties waarmee je niet langs de weg komt te staan - hieraan zie je dat ik zomer 2003 echt nog een model uit een van de vroegere series kocht - alles is tot nu toe onder garantie verholpen (gedienstige dealer vlakbij huis zowel als vlakbij het werk, kan niet anders zeggen)

* wel moet je uitkijken voor de poelie van de multi-riem - dat is een wat zwakker puntje van deze motor - het lijkt erop (ook gezien mijn ervaringen met mijn vorige auto, waar dezelfde motor inzat -alleen nog geen 16V-) dat die maar zo rond de 100.000km meegaat - als je die moet laten vervangen, vervang je best gelijk ook de multiriem zélf: doet de dealer dat niet, dan breekt die korte tijd later, waardoor je dus wél langs de weg komt te staan... (maar dan is er nog altijd de gedienstige wegenwachter)

* in ieder geval zou de distributie-riem van deze motor het 160.000km uit moeten kunnen houden - laten we dat dan maar hopen

* de camber-hoek van de achterwielen blijkt ervoor te zorgen dat de achterbanden scheef afslijten (buitenkant sneller dan binnenzijde) - Citroën kan hier niets aan afstellen => na 50.000km heb ik onder garantie nieuwe achterbanden gekregen (Michelin 215/65 HR 15 Pilot Premacy) - helaas blijken dat dure jongens te zijn: nu binnenkort bij 100.000km moet ik (uiteraard) zélf nieuwe betalen, maar ik twijfel of ik dat bij de dealer ga laten doen (ruim meer dan 200 Euro per stuk) dan wel bij een bandencentrale (Continentals in dezelfde maat kosten ’nog geen’ 150 Euro per stuk) maar dan verspeel ik de garantie die ik volgens mondelinge toezegging bij de Citroën dealer bij ong. 150.000km weer op die achterbanden zou krijgen (ik vraag het me af want dan is de garantie-termijn van 2 jaar voorbij)

* conclusie:

Het is op zich een fijne auto, die motorisch / mechanisch echt wel heel degelijk is (die poulie vind ik nou niet echt een probleem - als ik zo hier en daar lees wat mensen tegenkomen met de Espace IV, zéker ook op motorisch gebied, dan doet de C8 het gewoon goéd), alles wat onder garantie hersteld resp. vervangen is, gaat tot nu toe ook niet meer kapot - wel kan de detail-afwerking op bepaalde punten duidelijk nog verbeterd worden.

Dat lijkt ook wel gedaan te worden, want als ik bv. bij mijn auto de voorportieren dichtklap terwijl de ramen helemaal geopend zijn, dan rammelen die ramen nog wat na - ik probeerde hetzelfde onlangs op een model wat nú in de showroom staat (stond daar toevallig met geopende ramen) en dat klonk massief - de ramen rammelden daar niet na.

Dat geeft hoop om over een tijd eventueel wéér een C8 aan te schaffen - zoals gezegd hoop ik ooit de 2.0 HDi 136pk motor in dit model aan te treffen, en dan liefst ook gecombineerd met een automaat.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.