Citroën C5 Tourer 2.0i 16v Exclusive (2008)

autoreview

Citroën C5
Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5

Signalement

UitvoeringC5 Tourer 2.0i 16v Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een anderhalve maand in mijn C5 Tourer Exclusieve 2.0 Benzine te rijden kan ik nu wel iets zeggen over deze auto.

Langzaam begin ik te wennen aan alle knopjes en de bediening van de auto en ik moet zeggen dat er behoorlijk goed is over nagedacht door de heren constructeurs, als ik cijfers zou moeten geven dan krijgen veel functie een dikke 9 ik zou er een paar beschrijven:

De telefoon: goed geluid voor mijn maar ook degene die ik bel hoort mij uitstekend.
CC: werkt met kleine stappen (lees commando's) van 1 km harder/zachter of grote stappen van 5km en reageert precies en goed vanaf de vierde versnelling vanaf 40 km/h.
Radio CD/MP3 NAVI(HIFI uitvoering): ontvangst radio goed weergave van cd/mp3 goed en het navi system is voor mij goed maar ik heb geen vergelijkings materiaal.

Tijdens het rijden bemerk ik de verschillen met mijn vorige C5 deze is een behoorlijk stuk zwaarder(1557 kg versus 1347 kg) dit bemerk je tijdens het optrekken, ff inhalen en in het verbruik (1 op 11.2 versus 1 op 12.4).
Ook is de auto stiller tijdens het rijden maar de motor gromt stevig als ik even wil doortrekken.
Het sturen is direct ook op hogere snelheid, dit vond ik een drama in mijn vorige C5 boven de 110 vond ik deze vaag worden.
En dan de veering, vergeleken met de concurrenten soepel maar als echte citroen bolletjes rijder behoorlijk stug. Jammer want hierin is er geen verbetering te noemen met de vorige C5.

Het interieur
Redelijke stoelen, Elektrisch verstelbaar ik hoogte voor achter haverwegen de rugleuning en hier laat citroen erg veel punten vallen, op korte afstandjes gaat het goed en lijkt het voor elkaar, maar op lange afstanden worden de stoelen vervelend vermoeiend ze zijn vervelend hard en ik blijf maar aan het stellen om de juiste steun te vinden maar het lukt niet en de massage functie is een directe flop.
Het dashboard is overzichtelijk prettig voor de bestuurder maar erg saai voor de zijde van de bijrijder.
De instap is lager (daklijn) als die van de vorige C5 maar het gaat net.
Kofferruimte is voldoende maar ook niet meer dan dat.

Puntjes van kritiek.
Opberg ruimte in het in interieur is er gewoon te weinig en het aanwezige te klein
Hoofdsteunen zijn beperkt instelbaar op de voorstoelen en zitten een meter van je hoofd af. Op de achterbank zitten ze in je nek in plaats van achter je hoofd.
Versnellings bak, dit had al lang een 6 bak moeten zijn.
Verbruiksmeter wijkt 6 procent af van het werkelijke verbruik (HAHA gelijk de vorige C5)maar is wel weer mooi in te stellen in km/l of Liters per 100km.

Kort samengevat het is een beduidend beter in elkaar gezette auto van hogere kwaliteit dan de vorige C5 maar er blijft veel te wensen over.

UPDATE 30-10-2008
In de File rijden met deze auto dan laat de motor/managment zich van de beste zien tot zeer lage snelheden met stationare toerentale blijf de motor schokvrij geweldig

De afstand bediening van de achterklep vind ik storend. regelmatig bedien ik de verkeerende commando knop en gaat de klep open, je moet dan weer na de auto lopen om de klep dicht te doen
Bij mijn andre citroen is de volgorede andersom en ontgrendel je met de middelste knop de deuren en heeft de andere de functie voor het sluiten van de ramen.

UPDATE 05-12-2008
Het valt me op dat tijdens sneeuwval, de ventilatie er moeite mee heeft de voorruit schoon te houden deze beslaat dan erg gemakkelijk.

UPDATE 18-01-2009
De bestuurders stoel is bij de lendensteun iets veder opgevuld daar dit ontoereikend was voor mij zwakke rug.

UPDATE 26-07-2009
Pas heb ik gereden in een grote regenbui en wederom blijk dat de ventilatie er moeite mee heeft de voorruit schoon te houden deze beslaat dan erg gemakkelijk. Hopelijk nadat het probleem wordt aangepakt door CNL/Dealer behoord dit tot het verleden.
Bij ventilatie blijft toch een punt van kritiek n.l. de roosters kunnen niet slumerend worden open gezet en dan nog eens in de juiste gewenste richting blazen, het is of volledig open in de gewenste richting of slumerend open en blazen op je knieën

UPDATE 28-08-2010 37300km

De auto is nu iets meer dan twee jaar oud en functioneert nog rammel en kraak vrij.
Na aanpassing van het ventilatie system (verdeelunit) en nog een kleine software aanpassing (Mei 2010!!) heb ik geen beslagen voorruit meer gehad.
Over de temperatuur verdeling kan ik echter nog niets zeggen daar dit probleem voornamelijk in de winter speelt, nu in de zomer maanden maak ik meer gebruik van mijn 4 oldtimer Citroëen (dit zweeft veel lekkerder over de wegen)
Ook heeft de dealer de Eco-mode aangepast en nu treed deze iets later in werking.
Over het navigatie systeem ben ik minder te spreken, voor mijn oldtimers heb ik een eenvoudige Mio gekocht en in vergelijking hiermee blijkt dat Files op de route in de C5 versie te laat of niet worden doorgegeven, tevens worden er files doorgegeven welke al zijn opgelost (niet echt bij de tijd dus) het navigeren zelf gaat gewoon goed.

PROBLEMEN

GEEN PROBLEMEN.

UPDATE 18-01-2009.
Komende dinsdag 20-01-2009 gaat de auto naar de Dealer het hierboven beschreven probleem van het schoonhouden van de voorruit, dit licht vermoedelijk aan de verdeling van temperatuur en de luchtstroom door de lucht roosters.
Mijn voeten worden licht geroosterd en na ongeveer een half uurtje rijden komt er allen nog maar koude lucht bij de voorruit.

Update 26-07-2009
Eindelijk reactie van CNL via de dealer, na mijn vakantie gaat het dachboard eruit om de luchtverdeel unit te kunnen vervangen hierin schijnt het fout te gaan i.v.m. doorstrooming aldus bericht van de dealer.

Update 27-09-2011
De auto is nu net de 50000km gepasseerd en in grote lijnen functioneert hij redelijk.
Na twee uur moet ik echt de auto uit vanwege de vermoeiende stoelen (dit ben ik van citroen eigenlijk helemaal niet gewend)

Afgelopen jaar diverse storingen gehad soms lost het zich zelf op maar ja als de auto helemaal niet meer wil starten dan moet de dealer maar weer gebeld worden, dit heb ik 1 maal thuis en 2x in Engeland mogen ervaren

De ventilatie functioneert nog steeds niet goed en ik heb niet het idee dat dit ooit nog wordt aangepakt door citroen.NL men had geen antwoord zwijgt tot nu toe.

De airco is 2X uitgevallen eerst is deze gevuld en er werd een leiding vervangen later is de condensor vervangen en het system opnieuw gevuld.

Afgelopen winter is de moer waarmee de druksensor in de wielen wordt vast gehouden open gebroken dan heb je in 1 keer een lekke band links achter 150 euro kost het bij de dealer om deze te vervangen want de draad op de sensor was ook beschadigd en twee weken later in Duitsland was aan de andere zijde dezelfde storing dit ondanks dat de dealer er na had gekeken kosten bij een banden dealer 60 euro inclusief montage.

Ook 1 van de achteruitrijdsensoren is vervangen deze gaf storing.

Hopelijk gaat het in het komende jaar er minder storingsgevoelig er aan toe want de inruilwaarde is nog niet gunstig op dit ogenblik.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.