Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2009)

autoreview

Citroën C5
Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5

Signalement

UitvoeringC5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst92.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Citroen C5 Tourer Exclusive 2.0 HDi 138 PK

  • 92.900 km

Ik heb de Citroën C5 III Toerer sinds begin januari 2009 en thans staat er al 93.000 km. op de klok. Ja ,ik ben een echte veelrijder en doe dat sinds begin 1995 (behalen rijbewijs) alleen in Citroëns: resp. een BX 1.4 Berline, Xantia 1.9D Berline, Xantia 1.9 SD Berline, C5 I HDi 110 PK break, C% II HDi 138 PK Break en nu C5 III HDi 138 PK Tourer. Heb met alle auto's in totaal inmiddels ca. 815.000 km. gereden. Alle auto's na de BX heb ik in de lease gereden, waarvan alle C5's met automaat.

Eerst even iets over mijn eerste C5 I: opgehaald in februari 2002, heb ik er 183.000 km. mee gereden. Enige problemen: weigerende elektrische deurvergrendeling en een kapotte cylinder, waardoor de motor agv onregelmatig lopen begon te "schudden". De eerste C5 bood veel waar voor zijn geld (WAT een ruimte!), maar was niet zo afgewerkt en geraffineerd: vergeleken met de oude atmosferische diesels uit de Xantia vond ik de 2.0 HDi behoorlijk lawaaierig, en de viertrapsautomaat was te grofmazig en schakelde niet geheel schokvrij. tot slot vond ik het onderstel ook wat rumoerig, met soms bij grote oneffenheden een hard klapperende achteras.

Dan de C5 II: deze C5 vond ik meer dan opgefrist: het onderstel was plotseling geheel stil geworden, en de nieuwe 2.0 HDI-motor met 138 PK én 6-trapsautomaat was een zaligheid. Wát een kracht en souplesse, en bovendien veel stiller. De automaat schakelde nu schokvrij en maakte het rijden door zijn 6 versnellingen ook veel verfijnder. Problemen: slechts één keer, in de vorm van een kapotte turbo. Met deze C5 heb ik 145.000 km. gereden. Ik kan mensen die op de occasionmarkt aarzelen tussen een C5 I en C5 II slechts één ding aanraden: ga voor de II! Het is echt een veel betere auto.

Dan nu de C5 III. Kijk, laat ik beginnen om te zeggen dat het een fantastische wagen is. Ik rijd jaarlijks nu meer dan 70.000 km., en elke kilometer is een genot. In mijn Exclusive-uitvoering zitten rondom geluidwerende ramen, en tezamen met overige geluidwerende maatregelen en de van zichzelf al stille 2.0 HDi-motor is het in de cabine superstil, óók - of juist - bij snelheden > 150 km./uur.

De C5 III is daarnaast beduidend beter afgewerkt dan de vorige C5-modellen, die er overigens ook prima mee doorkonden. De C5 III schurkt echter zowel van buiten als van binnen héél dicht tegen de Passat en Audi A4 aan. Sterker nog, na een recent bezoek aan de Audi-dealer alwaar ik in een A4 klom, dacht ik: wat is in vredesnaam de meerwaarde van deze beduidend duurdere wagen??? In ieder geval is de A4 nog steeds kleiner dan de C5, en zou je de C5 in dat opzicht eerder moeten vergelijken met een Audi A6. (Jazeker, geachte rijders van Duitse wagens!) Om over de schamele binnenruimte van een Mercedes C-klasse en een BMW 3 nog maar te zwijgen...

De C5 III voelt bijzonder degelijk aan, en is na 90.000 km. nog steeds vrij van piepjes en kraakjes. De elektrisch handrem werkt probleemloos, evenals alle andere elektrisch te bedienen zaken. De stoelen zijn geen stoelen, maar zetels, en elektrisch in alle standen te verstellen.

Zijn er dan geen kritiekpunten? Dat toch wel, zeker ook in vergelijking met de C5 II. Allereerst: ik vond de C5 II beter veren dan de III. Bij de III heb ik me genoodzaakt gevoeld de vering standaard in de sportstand te zetten. De comfortstand vind ik te deinerig, en bij het remmen duikt de neus te diep naar beneden. Dat was in de C5 II (en Xantia's) beslist niet het geval, de comfortstand was perfect uitgebalanceerd.

Daarnaast stuurt de C5 III wat zwaarder en wolliger dan de C5 II, en merk je dat de motor ruim 100 kilo meer in beweging moet zetten. Begrijp me goed, de kracht is nog steeds ruim voldoende om in ons vlakke landje met de snelle boys mee te kunnen razen, maar écht kwiek is de C5 III niet, waar de C5 II dat wel was.

Bovendien merk je aan een aantal details dat Citroën bij deze III meer op styling heeft gelet, en minder op gebruiksgemak, waar Citroën altijd zo goed in is geweest: de opberglades onder de voorstoelen zijn verdwenen, en, eerlijk is eerlijk, de C5 II Break was vooral in de laadruimte stomweg nóg ruimer dan de C5 III Tourer. Misschien alleen van belang als u de hele dag achterin betonmolens vervoert, maar toch...

Ander puntje: de kwaliteit van de stereoluidsprekers is beduidend achteruit gegaan. Plus: wie, zoals ik, altijd de sigarettenaanstekeringang gebruikt voor een routeplannerplug, wordt in de C5 III gedwongen het klepje van de asbak altijd open te laten staan, met asgeurtjes tot gevolg. Bij de C5 II waren dit gescheiden klepjes. Een niet onbelangrijk detail...

Problemen bij de C5 III: in het begin een storing van de spanningsregelaar gehad, waardoor de motor bij lage snelheden stilviel. Heb ik waarschijnlijk zelf veroorzaakt door bij het zonder gebruikmaken van een trechter bijvullen van de ruitenvloeistof rijkelijk te morsen op het inwendige van het motorblok en alle daarbij behorende bedradingen... De spanningsregelaar is onder garantie door de dealer vervangen, en daarna is het probleem nooit meer teruggekeerd (en ik heb een trechter aangeschaft). Na 90.000 km. is thans de airco stuk, en gaat de automaathandel pas na 10 seconden op de rem te hebben gedrukt van de P-stand af. De dealer heeft een nieuw remautomaatschakelaartje besteld. Verder geen problemen gehad.

Het verbruikt ligt op ca. 7,5 liter per 100 km., met normale diesel. Niet al te zuinig, daar is een aantal andere merken verder in. dat neemt niet weg dat de 2.0 HDi een geweldige motor is: stil, soepel, krachtig en behoorlijk snel. Mensen die een Volvo V70 willen aanschaffen (en de C5 dus om onduidelijke redenen voorbij willen lopen): kies de identieke 2.0 D, en vergeet de 2.4 D van Volvo zelf! Zeker ook nu de 2.0 HDi is opgewaardeerd naar een kloeke 163 PK...

Conclusie: de C5 III Exclusive 2.0 HDi Automaat is een fantastische auto, zeker voor wie vele kilometers moet maken. De auto is niet goedkoop, maar nog altijd veel voordeliger dan de Duitse "premium"-merken, waarvoor hij zich beslist niet hoeft te schamen. Geheel reparatievrij is hij niet, maar na herstel is de auto weer goed voor vele honderdduizenden supercomfortabele kilometers. En voor occasionkopers: vlak de C5 II beslist niet uit!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens