Citroën C5 Tourer 2.0 HDi Ligne Business (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Tourer 2.0 HDi Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 219.100 km |
De eerste week
- 1.500 km
Nu bijna één week in bezit, deze franse limosine.
Na lang afwegen, toch voor de Citroen C5 gekozen. Puur op basis van prijs, prestatie, comfort, ruimte en zeker niet in de laatste plaats het design. Het blijft een bijzondere verschijning.
Na de Audi A4 met 170pk`s aan boord valt het zeker niet tegen, de fransoos met 163pk`s gaat als een speer. Geweldige zetels, deels met stof en leer bekleed. De verstelling van het stuur had wat mij wat hoger mogen zijn, ligt nu bijna op de knieën, of is mijn zit gewoon te hoog?
Het rijcomfort vindt ik persoonlijk moeilijk te vergelijken, het gaat allemaal wat lichter en stiller.
Het past me wel, bijkomend probleem is echter dat je minder snel in de gaten dat je de 150km/u alweer gepaseerd bent! Radio, CD, navigatie en telefoonbediening allemaal aanwezig zowel op stuurkolom als op de middenconsole. Het werkt allemaal naar behoren en laat zich relatief eenvoudig bedienen.
Gekozen voor een panoramadak als extra, geeft een prima 'feel good' gevoel en de kinderen vinden het fantastisch.
De brede banden met 18" sloffen en standaard getinte ramen geven deze zwarte auto met alle chroom accenten een geweldig mooie uitstraling.
Wordt vervolgd......
Up-date
- 15.000 km
Tja de eerste serieuze ritten zitten erop en eerlijk gezegd het valt me niet tegen. Het is een heerlijke stille reisauto waarin het goed sturen is. De besturing is niet zo direct als mijn vorige auto, een beetje zweverig. Het is een totaal andere ervaring, het is zeker niet onprettig, je rijdt automatisch wat rustiger, kwestie van wennen.
Ben ondertussen terug bij de dealer geweest, resonantie van de motor rond de 90 a 110km/uur wanneer er eens goed doorgetrokken wordt in de 4e versnelling.
Producteigenschap was het antwoord!!! Binnenkort maar weer eens terug, kunnen ze direct de rammeltjes in beide voor portieren oplossen. Ook blijven de ruitenwissers een punt van aandacht, in de uiterste positie'klapperen'ze een beetje, wordt irritant op den duur. Wellicht ook een uitgelezen mogelijkheid om het navigatie systeem eens up-to-daten, deze dame is niet helemaal meer bij de tijd. De lak op deze auto is er mijn inziens te dun opbracht, een licht aanraking mat een vingernagel resulteert al in een licht kras.
De auto heeft inmiddels de bergen en de duitse autobahn gezien. Hij heeft voldoende vermogen om op de linker baan te blijven hangen tussen de Audi`s en BMW`s. Ook in bergen staat hij zijn mannetje. De brandstofkosten vallen me overigens wel wat tegen, ik moet er wel bij opmerken dat hij stevig ingereden wordt.
Het comfort is helemaal in orde, dit komt mede door de fantastische ruimte aan boord, de automatische airco die goed reageerd en de automatisch inschakelende verlichting,ruitenwissers, etc..
Eens kijken wat de herfst brengt.
Up-date eerste halfjaar
- 41.000 km
De auto nu reeds 9 maand in bezit en ja het verschil in prijsklassen tussen mijn eerdere Audi en de huidige Citroen begint zichtbaar te worden. Het vertaalt zich in kleine zaken zoals een rammel rechtsvoor, bij harde wind en rijden op de snelweg. Het schuif mechaniek om het panoramisch dak te sluiten of te openen breekt spontaan af.
Inmiddels garage al enkele malen terug naar de garage geweest, een garage die mijn inziens erg ondeskundig is, zij krijgen het maar niet voorelkaar om een probleem adequaat op te lossen. Vaak moet een vervolg afspraak gemaakt worden om een juiste diagnose te kunnen stellen of om onderdelen te bestellen. Bijvoorbeeld winterbanden wisselen, de naafdop raakt spontaan kwijt tijdens het rijden, velgen op verkeerde positie`s gewisseld, de prutsers. Gelukkig zitten ze om de hoek!
Maar het moet gezegd worden ondanks alle kleinigheden is en blijft het een fantastische reisauto, prima prestatie`s, en bij normale constante snelheden valt het verbruik (1:15/17) ook wel mee.
Tot op heden nog geen spijt,wordt vervolgd. Die garage krijgt mij niet uit deze auto!
Einde C5
- 219.100 km
Tja, dan is het zover om na ruim 4,5 jaar de C5 in te ruilen. Hoewel hij nog wel een tijdje mee zou kunnen gaan heeft hij het momenteel erg zwaar. De kwaliteit knaagt aan hem, maar goed, de aanschafprijs was navenant.
Ik ben ervan overtuigd dat wanneer hij een goede servicebeurt krijgt bij een ter zake kundige garage hij nog heel wat kilometers kan vreten, want dat doet hij graag!
In het interieur zie je dit terug aan bijvoorbeeld de gebruikte materialen, de grijze vlakken op het stuur slijten, de oppervlakte bekleding van diverse onderdelen zoals het afleg vakje onder de radio laat los, de half leren stoelen zijn gevoeliger voor scheuren en ook moeten de vloermatten zo ongeveer om de 50.000 Km.vervangen worden.
Technisch, zijn er ook geen schokkende mankementen. Er is iets niet in orde met de lagering van het rechter achterwiel, zou ook uitlijnen kunnen zijn. Veel geluid en vreemde slijtage van de band. Heb de indruk dat er meer motor geluid waarneembaar is maar dat kan ook gevoel zijn. Ooit een startmotor laten vervangen, maar verder geen grote onvoorziene uitgave gehad.
Auto is wel altijd voor de standaard onderhoudsbeurten naar de dealer geweest. Daar zat ook tevens het zwakke punt van Citroën. Na een onderhoudsbeurt was er altijd wel weer wat, zie mijn vorige reacties, de laatste keer dat een Citroen dealer bezocht ben ik uit geweken naar een andere. Achteraf was dit ook niet zo slim, deze was vergeten de wielmoeren na het vervangen van de remschijven aan te draaien!
Resumerend, een fijne grote reisauto waarin het comfortabel toeven is, en wat een ruimte.....
Op vakantie een perfecte pakezel, en zakelijk een nette wagen waar je gerust bij klanten kunt komen voorrijden.
Doet wat hij moet doen en niets meer of minder, ga hem nog missen ;(
De nieuwe auto staat inmiddels voor de deur, geen Citroën. Niet omdat het een slechte auto was, integendeel zelfs, maar een kwestie van bijtelling. 25%!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.