Citroen C5 Tourer 2.7 HDiF Exclusive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Tourer 2.7 HDiF Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 165.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Zou ik het weer durven?
Daar zit je dan... de oude lease auto is uit contract, en van de nieuw bestelde leaseauto zegt de dealer: "tja, corona, dus we kunnen nog niet eens de fabriek bouwen om de nieuwe auto te bouwen, en onderdelenschaarste op de chipmarkt, dus geen idee wanneer we hem kunnen leveren."
Uiteindelijk zou er ruim anderhalf jaar tussen zitten. Een gat dat ik niet wilde opvullen met een hybride Golf, of een veel te dure BMW3 die nog in de leasepool van het bedrijf stond. En ik ben een autoliefhebber met een zwak voor Franse merken, dus de ander optie was voor voor niet te veel geld zelf een mooie én ruime auto aanschaffen. Met het risico op kosten, want niet nieuw en aardig wat kilometers op de teller al.
Ik zag deze C5 voor niet te veel geld te koop staan in het oosten van het land en was na de proefrit meteen verliefd. Ik had hiervoor een handgeschakelde DS5 2.0 diesel gehad, en deze met zijn 2.7 v6 biturbo automaat wilde ook wel vooruit. En wat is zo'n automaat een fijne combinatie met die motor!
Kwam er later achter dat die motor door Ford en PSA samen ontwikkeld is, en ook in de Jaguar diesels heeft gezeten. Snap ik wel. Genot om mee te rijden, altijd ruim voldoende trekkracht en een heerlijk rustig geluid tijdens toeren, met een randje sportief als je flink het pedaal intrapt.
Tegelijkertijd ook, ondanks dat het een diesel is, verbruikte hij bij rustig rijden 1 op 11. En dat is voor een diesel natuurlijk geen zuinigheidsrecord. Maar ik had er een ruime auto aan. Ruim genoeg om met 2 volwassenen en 2 pubers ook lekker op vakantie te gaan. Met een actieradius van om en nabij de 750 kilometer stond ik wel iets vaker bij de pomp dan met m'n DS5. Maar het rijgenot maakt dat ruimschoots goed. Wat was dit een comfortabele auto om in te rijden. Niet het te zachte Franse gedein van de oude Citroens, zelfs wat steviger dan ik verwacht had en daarmee meer aansluitend op de heersende Duitse hogere klasse. Goede stoelen, zelfs voor mijn lengte van 1m90 en een paar centimeter.
Het was een al wat ouder model, deze C5, en dat was ook te merken aan een paar kleine zaken. Geen ingebouwde navigatie, bijvoorbeeld. En een redelijk compact monochroom info schermpje. Maar goed, telefoonnavigatie is toch meer up to date. En nee, de sportstand van de vering heb ik nooit gebruikt.
En dan, was de gok het waard deze auto anderhalf jaar te rijden met de nodige risico's? Want Frans en veel techniek en elektronische extra's. Ja, en nee. De motor heeft me nooit in de steek gelaten, de elektronika ook niet. Het veersysteem heb ik een reparatie van 400 euro aan gehad, en vond ik niet onoverkomelijk. Waar ik wel onverwachte kosten aan had was een draagarm rechtsvoor. Prijzig onderdeel, maar dat was dan ook gelukkig het enige. Reguliere onderhoud en de APK's zorgden voor geen enkel probleem.
In anderhalf jaar heb ik er zo'n 60.000km mee gereden, en ik heb daar geen spijt van gehad. De C5 bleek een betrouwbare, comfortabele en ruime auto te zijn. Met zijn gewicht in de wegenbelasting wel een prijzige, evenals het verbruik dat niet zo zuinig was als ik van mijn modernere DS5 gewend was. Maar als het zo uit komt, zou ik er zo weer een kopen. Maar waarschijnlijk geen diesel meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.