Citroën C5 Tourer 1.6 VTi Selection (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Tourer 1.6 VTi Selection |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 98.000 km |
De eerste kilometers
- 350 km
Ben gister 10 januari mijn nieuwe bolide op wezen halen. Wat een feest! Prachtige strakke Tourer in het zwart parelmoer metallic. Zilveren dakrelingen, getinte ramen rondom. EGS bak met schakelflippers aan het stuur. Navi, clima met gescheiden zones, bluetooth, kleurenschermpje in de snelheidsmeter, parkeersensor voor en achter, panorama dak (!) die ik iedereen aan kan raden die deze auto wil gaan rijden, wat is dat fraai en wat een licht in de auto. Wat een luxe om weer een splinternieuwe auto te kunnen rijden.
Had de volgende shortlist voordat ik ging bestellen: 1. Peugeot 508 SW, 2. Audi A4 avant, 3. Ford Mondeo SW 4. Volvo V60 en 5. Citroen C5 Tourer. V60 viel snel af omdat ik deze echt te klein en te duur vindt. De A4 idemdito alleen dan vanwege de hoge prijs en karige uitrusting. Ford Mondeo is inmiddels te gedateerd. De 508 was een serieuze optie alleen spreekt het design mij toch echt minder aan. Daarnaast is de C5 overzichterlijker naar de achterkant. En hier zit ook de crux: die smalle scherp aflopende achterkant van de 508 kan me niet warm krijgen. De C5 Tourer daarintegen wel. Wat een prachtig design. Auto met het formaat van een Audi A6 avant of BMW 5 station maar met een veel sympathieker prijskaartje en imago.
Minpuntje, had ik ook al bij de sedan, zijn de kleine portiervakken... Ik ben mij bewust dat ik nog niet echt een gedegen review kan schrijven.. Je moet ergens beginnen. EGS bak doet het goed. Blijkbaar heeft PSA de kritiek te harte genomen en hier iets aan gedaan. Vermogen is ook meer dan toereikend. Wat een ruimte heeft deze auto! Een heerlijke kilometer vreter is het. Ik houd u op de hoogte van mijn ervaringen.
Update vierduizend kilometers
- 4.200 km
De ervaringen zijn prima tot op heden. Erg kort natuurlijk aangezien ik de auto pas een maand rijd. Wel heb ik er inmiddels 4.000 kilometer mee gereden. De C5 wordt intensief gebruikt. Ik rijd er dan ook veel snelweg kilometers mee en die glijden hier heerlijk comfortabel onder de auto door. De wagen is heerlijk stil. Stoelen zitten uitstekend. Geven goede zijdelingse steun en de zitting is lang genoeg. Heerlijke stereo.
De automatische EGS bak bevalt prima. De 1.6VTi doet het ook goed. Vermogen is niet groot bij dit gewicht. Betrap me er dan ook vaak op dat ik de bak in "S" zet van de sportstand. Hierdoor blijft de motor hoger op toeren en schakelt hij sneller terug. Doe je dit niet dan gaat de EGS snel naar het hoogste verzet oftwel de 6de versnelling.
Iets waar ik echt minder blij van ben geworden is het navigatie systeem. Ik had hiervoor ook een C5 type 3 met MyWay navi alleen die was beduidend beter. Dit nieuwe systeem is trager, grafisch minder en een aantal functies lijken slecht te werken zoals TCM. Ook vind ik het bizar dat je een nieuwe auto koopt en dat hij de routes niet kent van straten/wegen die er al bijna tien jaar liggen.. Onbegrijpelijk!! Blijkbaar hebben ze vanuit Citroen hierop willen beknibbelen.. Erg jammer!
Voor de rest een heerlijke reiswagen die bol staat van de opties en er prachtig uitziet. Verbruik zit volgens de boordcomputer rond de 1 op 14. Zal wellicht nog gunstiger worden als de motor goed ingereden is. Op zichzelf geen slecht resultaat voor een auto van 1.500 kilo. Verder dus geen bijzonderheden. Ik houd u op de hoogte.
Bijna niets te klagen..
- 19.000 km
Na bijna 20.000 kilometer in 7 maanden kijk ik tevreden terug. Wat een fijne reisauto. Moet voor mijn werk vaak lange afstanden rijden en dat is zeker geen straf in de C5. De EGS bak bevalt ook best goed al heb ik wel eens mijn bedenking bij de schakelmethodiek als je volgas geeft waarbij de versnelling in z'n vijfde verzet staat. Ineens bij ca. 5.000 rpm schakelt ie plots terug naar 4... bijzonder.. In de sportstand doet ie dit gelukkig niet.
Ander minpuntje is de navigatie. Krijg vaak bij het invoeren een melding "bestemming onbekend" en dan plotseling staat ie erop.. Typisch. Mijn vorige C5 ook type 3 had MYWAY en dat was stukken beter. Ook TMC werkt niet echt goed. Je ziet dat het logo
geel kleurt en moet dan uitzoomen om te kijken waar dit op de route is.. Bluetooth werkt daarentegen wel super. Telefoon pakt hem vaak na 5 seconden op.
Verder vol lof over de auto. Verbruik ligt rond de 1:12/13 gemiddeld. Niet echt indrukwekkend. Al is het wel een zware auto waarbij je met de lichtere motor wat meer gas geeft.. Motor lijkt wel steeds soepeler te gaan lopen. Ik houd u op de hoogte.
Très Bien!
- 59.000 km
Inmiddels weer de nodige kilometers gemaakt. Wat een heerlijke reisauto. Totaal geen problemen gehad en het verbruik ligt rond de 1:12. Enige wat mij eens opviel was bij een koude motor dat de C5 bij langszaam rijden door de woonwijk wat schokkerig weg reed.. Was na 2 minuten ook weer weg. De auto moet zeer binnenkort naar de garage voor een grote onderhoudsbeurt. Ik zal hier zo snel mogelijk weer verslag van doen.
"De grote beurt"
- 64.000 km
De C5 tourer mocht een dag naar de citroen dealer om een grote onderhoudsbeurt te krijgen. Van te voren had ik twee punten aangegeven:
- Update Navigatiesysteem
- 2tronic check
Update Navi vanwege het feit dat deze behoorlijk sloom is en nog wel eens de plank mis slaat met de route aanwijzingen. Zoals ik al eerder schreef ben ik nooit echt enthousiast geweest over dit type navigatiesysteem. MyWay was beduidend beter! Software update door Citroen gedaan. Ben nog niet onder de indruk, beter als dit zal het waarschijnlijk niet worden.
2tronic check aangezien de auto wat hikte bij langzaam wegrijden of filerijden in de onderste toeren. Ook hier een update gedaan door Citroen. Lijkt beter te gaan. Wel merk je dat de bak ook een reset heeft gekregen waardoor hij nog aan het "leren" is. In tegenstelling tot de Navi zie ik hier wel een verbetering.
Verder waren er geen bijzonderheden. De grote beurt kwam op EUR 450,-- (bij navraag ivm lease) Ook Citroen is op de vaste pakketprijzen over. We kunnen weer door tot 94.000 km. Ik kijk alvast uit naar deze kilometers. Was weer een feest om na een dag in een 207SW over te mogen stappen in deze vorstelijk wagen!
Op naar de 100.000
- 98.000 km
Bij 95.000 grote beurt bij Citroen dealer uit laten voeren. Regulier onderhoud laten doen en ook kwamen er twee andere zaken naar voren:
- twee rubbers bij de stuur-bevestigings punten bij de voorwielen vervangen. Maakte een knakkend geluid.
- Leiding Oliefilter richting motor leek op aansluiting te zweten waarbij garage adviseerde dit preventief te vervangen.
Totale kosten circa EUR 700,--
Daarnaast is bij mijn bestuurdersvoorstoel sinds enige tijd bij de voorkant wat gebobbel in de vulling voelbaar. Heb je verder totaal geen last van, maar is meer opvallend. Is zo niet veel aan te doen, maar zou betekenen dat de de volledige zitting moet vervangen. Aangezien dit toch wat kostbaar is, besloten dit lekker zo te laten.
Verder nog steeds zeer tevreden over de C5 Tourer. Verbruik rond de 1:12 tot 1:14 gemiddeld. Uitstekende waarden lijkt me voor een auto van bijna 1.500kg. Ik kijk uit naar de komende kilometers met deze heerlijk sturende bolide.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.