Citroën C5 Tourer 1.6 THP Ligne Business (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Tourer THP 155 Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Eerste indruk
- 1.000 km
Na in 6 jaar tijd twee Volvo's te hebben versleten was ik in de markt voor een andere auto. Volvo V60 was nog niet leverbaar en een Passat/Mondeo/Insignia zijn niet mijn ding. C5 Tourer spreekt aan en na een proefrit met een C5 Tourer 1.6THP ben ik om; de volgende auto wordt een C5 Tourer. Medio oktober staat de C5 klaar en het is de volgende uitvoering geworden:
- 1.6THP Ligne Business, handgeschakeld
- Zwart metallic
- 18-inch velgen
- Panoramma dak
- Wokkels (normale veren i.p.v. veerbollen)
Na 1.000 km kan ik vaststellen dat de auto prima bevalt. Motor trekt prima en met de 18inch wielen rijdt de C5 heerlijk. Het is geen auto voor een middagje boenderen op een bochtig dijkje, maar vooral een auto voor ontspannen lange ritten. Stoelen, bij veel auto's voor mij een punt van kritiek, zitten fantastisch. Verder is de auto heel ruim en dat is met een gezin met 2 kinderen best lekker.
Half jaar onderweg
- 12.000 km
Na zo'n 6 maanden met de C5 is het beeld van de auto wisselend. Op lange ritten is het een heerlijke auto waarbij je ontspannen kilometers onder de wielen laat doorrollen. Verbruik zit op 7,0 liter per 100km en dat is voor een forse en 1.500kg zware auto heel netjes.
Kwaliteit valt helaas tegen. Recent een motorstoring gekregen waarbij de motor in de noodloop schoot. Hulpverlening gebeld en die konden niets meer doen dan de storing resetten. 's-Avonds toch eens Googelen op C5 1.6THP en tot mijn schrik is een van de zoeksuggesties "1.6 THP problemen". Er gaat een wereld voor mij open kan ik je zeggen.
Volgende morgen auto naar de dealer en daar geeft men aan dat men een modificatie gaat doen aan de distributieketting. Na 3 dagen is de C5 weer gezond en mag hij weer mee. Auto rijdt weer als nooit tevoren en het vertrouwen is weer terug.
Een jaar met de C5
- 27.000 km
Ruim een jaar met de C5 onderweg. Verbruik is nog steeds netjes (7,0 liter per 100km) met de afgelopen zomer uitschieters naar 6,8 liter per 100km en dat is gewoon goed.
Betrouwbaarheid van de auto is op de motor na perfect. Helaas opnieuw een motorstoring gekregen. Bij de garage heeft men nu de afstelling van de nokkenas aangepakt. Deze verloopt na verloop van tijd wat met een oprekkende ketting er voor zorgt dat de nokkenastiming uit zijn toleranties loopt. Ik ben geen techneut dus ik herhaal alleen maar wat men mij heeft verteld.
Na de reparatie loopt de motor weer goed alleen is het vertrouwen niet helemaal terug.
Nee niet weer......
- 48.000 km
In de afgelopen maanden buiten 30.000 beurt en de winter-/zomerbandenwissel geen gekke dingen gehad. Verbruik blijft hangen rond de 7,0 liter per 100km en op olieverbruik heb ik de C5 niet kunnen betrappen.
Helaas heb ik de C5 weer moeten aanbieden met een motorstroring en opnieuw is de distributie van slag. Distributieketting en spanners worden nu vervangen. Na reparatie rijdt de auto weer goed, maar vertrouwen komt steeds moeizamer terug. In de afgelopen 600.000 km die ik met diverse auto's heb gereden heb ik nooit problemen gehad en dan is dit iets wat niet kan wennen.
Alweer die distributie.....
- 50.000 km
Na een paar weken geen storingen is het nu weer zover: weer een motorstoring. Citroen Nederland wordt er bij gehaald en die stellen voor om de nokkenas te vervangen en de distributie opnieuw af te stellen. Bij de laatste reparatie in April had men dit laatste ook gedaan, maar had men deze net binnen de toleranties gezet en was deze er dus al weer 'uitgelopen".
Aangezien het vertrouwen in de C5 te voet komt en ter paard vertrekt heb ik een second opnion gevraagd bij Citroen Nederland. Bij Citroen Amsterdam is alles nagelopen en bleken de reparaties goed uitgevoerd te zijn. Helaas had men alleen over het hoofd gezien dat het inlaatspruitstuk compleet verstopt was met koolaanslag.
Na een reiniging de C5 na een paar 100km meteen 3 weken door Frankrijk mee genomen. Mont Ventoux, Franse D-wegen en uren achter elkaar over de Peage; wat liep hij weer lekker. Tijdens die lange ritten is de C5 echt in zijn element. Ik geniet dan echt van de ruimte en het comfort en dan waardeer je de auto echt weer.
Tja en nu?
- 65.000 km
Na de grote reparaties in April en Mei en met twee ritten diep Frankrijk in was het vertrouwen er weer in de C5. Motor draaide lekker en verbruik blijft immer netjes (6,8 liter per 100km) de afgelopen zomer maanden. Olie heb ik nog steeds niet bij hoeven vullen.
Enige minpunt de afgelopen maanden was de navigatie die een aantal maal een route had bedacht die echt niet kon. In de Provence stuurde hij ons dwars door een natuurgebied en tijdens een zakelijke rit in het oosten van het land was zijn voorstel voor snelste route niet wat ik in gedachten had (geen zandwegen etc.). Instellingen van navigatie zouden dit soort creatieve oplossingen moeten uitsluiten. Michelin kaarten en Stratenboek ondersteunen mijn topografische kennis bij het negeren van de aanwijzingen. Mijn kinderen reageren al op de aanwijzingen met kreten: "we luisteren lekker toch niet" of doen het systeem na door midden op de snelweg te roepen "hier linksaf". Dat laatste heeft de navigatie een aantal maal op een snelweg in Frankrijk, maar ook in Nederland geflikt.
Ach heb de afgelopen 11 jaar zo'n 500.000km gereden en heb dit altijd zonder navigatie gedaan. Ben niet afhankelijk van het systeem, maar vind de wetenschap dat hij de file's op de route in de gaten houdt i.c.m. de verwachte aankomsttijd wel prettig.
Tja, en toen had ik gisteren weer een motorstoring te pakken. Was bijna overtuigd dat de C5 definitief was genezen, maar het mag niet zo zijn. Dealer heeft nu van Citroen Nederland de opdracht de complete cilinderkop te vervangen ondanks dat de auto buiten de garantie valt.
Ondanks deze aanpak weet ik het niet meer met de auto. Iedere keer vervangen we weer meer onderdelen en keer op keer denk je dit zal het nu toch wel zijn geweest? Helaas blijkt het keer op keer niet afdoende en ik vraag me dan ook af 'what's next' een compleet nieuw blok?
Voor de 5e maal een vergelijkbare storing in 2 jaar is gewoon te veel. Zie de C5 nu liever gaan dan komen en dat heeft alles met het blok te maken. Voor de rest is het een prima auto die niet onder hoeft te doen dan vergelijkbare auto's in dit segment.
Terug
- 65.300 km
De C5 is weer terug met een nieuwe cilinderkop. In afwachting van een alternatief gaan we het maar weer proberen.
Blijft lastig vertrouwen te krijgen in de C5 aangezien ik dit eerder heb gehad; "hij zal nu toch wel goed zijn......."?
Het komt niet meer goed.....
- 67.000 km
Afgelopen zaterdag wederom een melding van een motorstoring in de display. Maandag auto laten checken en helaas wederom een probleem aan de distributieketting of distributietiming aldus de testcomputer. Dit was de laatste storing wat mij betreft. Auto gaat eruit en we gaan maar eens nadenken over een alternatief.
Resume na 2 jaar:
+ Comfort
+ Ruimte
+ Stoelen
+ Reisgenot op lange afstanden
+ Verbruik
- 1.6THP blok
- Probleemoplossend vermogen achterliggende organisatie
Te koop
- 130.000 km
Begin 2016 stond 'mijn' C5 te koop bij Citroen dealer met zo'n 130.000km en rijdt inmiddels bij de 3e eigenaar.
Auto heeft in 2013 ook te koop gestaan. Nadat hij was terug gekocht door Citroen Nederland was hij snel verkocht, maar bood de particuliere eigenaar de auto na 8 maanden al weer op Speurders aan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.