Citroën C5 Break 2.2 HDiF 16V Exclusive (2007)

autoreview

Citroën C5 Break 2.2 HDiF 16V Exclusive (2007)

Signalement

UitvoeringC5 Break 2.2 HDiF 16V Exclusive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf23.000 km
KM-stand laatst142.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

120000 km verder

  • 142.000 km

In 2005 had ik een C5 Break 2.2 Exclusive van 2001 op de kop getikt, die slechts 90000 km had gereden in vier jaar, en bovendien voorzien was van een handbak (5). De 136 pk had ik via een zekere handeling vergroot tot 165 pk, en de auto was redelijk snel, comfortabel en vooral ruim. Toch was ie wat vatbaar voor kwaaltjes en met name het FAP systeem bleef maar waarschuwen dat er iets mis was, ondanks dat alle maatregelen die het boekje voorschreef, waren uitgevoerd.

Inmiddels was in 2005 de phase 2 versie van de C5 op de markt gekomen, en vooral de nieuwe 2.2 biturbo versie leek me wel wat. In Nederland was deze echter nauwelijks te vinden, en daarom bij Bomhof in Epe terechtgekomen, die uit Duitsland ingevoerde jonge exemplaren kon leveren. Voorjaar 2008 wezen kijken en afgesproken dat ie een niet zwarte, niet automatische versie zou proberen te vinden. Uiteindelijk kwam er een zwarte exclusieve, met handbak, volleer, bixenon en de hele reutemeteut van oktober 2007 met 22000 km op de teller. Eigendom geweest van een Citroen employe. Om te profiteren van wat minder BPM, afgesproken het ding in October 2008 op kenteken te zetten. Bij een proefrit bleken er ernstige trillingen in de auto te zitten, daarom werden banden en remschijven rondom vervangen, en daarna liep de auto als een zonnetje. Op de vorige break moest ik ongeveer 7000 Euro afschrijven, na ruim 100000 km.

Uitvoering:
Zoals gezegd, het is een Exclusive met leer en bixenon, en dat betekent dat verder alle toeters en bellen er wel opzitten. Gelukkig geen navigatie systeem, want ik ben nog van de generatie die zijn reizen voorbereidt, en kijkt op wegenkaarten wat de beste route is. Vervolgens nemen we die kaarten ook mee. Het is toch lachwekkend als je mensen vraagt hoe ze ergens naar toe gereden zijn, ze eigenlijk geen idee hebben, omdat ze gewoon de Tom-Tom hebben gevolgd. We hangen wel eens een i-phone aan de voorruit, maar die wordt vooral gebruikt om te kijken hoe ie reageert als we van “zijn” route afwijken, of voor de laatste twee km naar een hotel of zo.
T.o.v. de vorige versie was vooral de middenconsole nogal veranderd, er zit nu een redelijke verzameling knopjes op, maar alles wat met multimedia en dergelijke te maken heeft, blijft buiten gebruik. Een menu is om te eten en niet voor in de auto. Radio 1 is goed genoeg, en bellen doe ik niet tijdens het rijden. Verwacht van mij dus ook geen verhandelingen over de kwaliteit van de boxen of van de blauwe tand, geen idee. Daarentegen beschikt het dashbord over iets wat wel heel nuttig is en dat je slechts zelden tegen komt, n.l. een olie temperatuur meter. Laat duidelijk zien dat je de eerste 15 km een auto eigenlijk niet vol kan belasten.
Materialen zitten er ook in.

Wat ie niet meer had t.o.v. de vorige versie was een klemmetje onder de voorruit om je parkeer bonnetje achter te zetten, en ook de dubbele zonnekleppen waren vervangen door enkele. Dat laatste is echt jammer, een nieuw klemmetje heb ik bij het vervangen van een voorruit voor 2,95 gekocht.
De biturbo motor trok al aanzienlijk beter dan de gechipte vorige, maar desondanks toch even weer wat laten vogelen, en nu moet ie ongeveer 205 pk leveren met ca 460 NM koppel. Ik kan de brandweer vrij gemakkelijk bijhouden, maar in het belang van de versnellingbak is er maar weinig brand. Citroen levert voor zijn duurste diesels maximaal 450 NM, dus die 10 extra zullen niet al te veel risico opleveren, maar stoplichtsprintjes laat ik graag aan anderen over.

Gebruik

De auto wordt vooral voor lange afstanden gebruikt, maar niet beroepshalve, omdat ik altijd in Verweggistan werk, en voor de rest thuis. Sinds de aanschaf in 2008 is er rond 120000 km mee gereden, en de auto voelt nog als nieuw. Sinds het midden van dit jaar is er ook een C3 E-Hdi in de huishouding, en die heeft het Nederlands vervoer geheel over genomen, tenzij er vier mensen en veel spullen mee moeten.
Ik verwacht dan ook dat de kilometrage zal afnemen tot rond 25000 per jaar, vooral als dienstauto van ultimatecarpage.com, waarbij alle Europese evenementen per auto worden gedaan om 30 kilo foto apparatuur en computers mee te sjouwen.

Kosten:.

Het verbruik ligt meestal tussen de 6.5-7 liter, dus dat valt best te behappen. Met 66 liter kom je meestal bijna 1000 km ver, en een grote actieradius biedt ook meer mogelijkheden om goedkope tankstations op te zoeken.
De wegenbelasting is per kwartaal altijd weer even slikken, maar daar staat dan een redelijk verbruik tegenover.

Onderhoudsbeurten zijn om de 30000 km, scheelt nogal vergeleken met de 20,000 van de vorige. Winterbanden van de vorige auto konden worden gebruikt, ook een prettige bijkomstigheid.

Helaas zag ik na een paar duizend kilometer dat er in de hoek van de voorruit een barst zat. De dader lag uiteraard op het kerkhof dus zat er niets anders op om op eigen kosten (500 euro) de ruit te vervangen. Ergens bij 80000 km vloog er weer steen op de ruit, zodat ik nu al met de derde ruit rondrijd.
Bij 32000 km de eerste grote beurt, rond 300 euro en geen bijzonderheden, bij 67000 km de tweede, rond 470 euro, met wat kleine dingetjes zoals lampjes en winterbanden wisselen.
Bij 96000 km de derde beurt, nu met remblokken en wat airco gedoe, omdat die er bij de Le Mans Classic van 2010, die bij een gemiddelde etmaal temperatuur van boven de dertig graden, mee uit gescheden was. Ik dacht dat het verholpen was, maar een jaar later kwam het euvel terug. De beurt was 540 Euro alles bij elkaar.
Bij 125000 km vier nieuwe banden, standaard Michelins (dus 100000 km gedaan met een setje), a 800 Euro.
Bij 128000 de derde grote beurt, en dat was wel een tegenvaller, hoewel het op de airco compressor (600) na voornamelijk slijtage onderdelen waren, zoals vier nieuwe remschijven, blokken en uiteindelijk ook 1 nieuwe remklauw voor. Ook bleek er steentje door de radiateur gegaan te zijn, waarvoor een tweede hands exemplaar is geplaatst (200) Alles bij elkaar 2550 euro verder…..
Afgelopen oktober de APK gedaan, en hierbij moesten beide stadslichtjes vervangen worden. Je mag die krengen in Nederland niet eens gebruiken, maar als ze er op zitten moeten ze voor de APK werken. Voor het linker lampje moest zelfs de accu er even uitgehaald worden.
Volgende week de winterbanden er op, twee nieuwe, achter nog net 4 mm, dus dat moet nog een seizoen lukken

Uiterlijk
Voor veel mensen is het belangrijk hoe een auto eruit ziet. M.b.t de C5 waren de meningen bij introductie niet onverdeeld positief, de break werd iets milder beoordeeld. Voor mijzelf doet het er niet zoveel toe, de auto is in ieder geval herkenbaar, b.v. van achteren in het donker, hij lijkt eigelijk nergens op, en dat is dan positief bedoeld.

Conclusie na 140000 km
Als reisauto is de C5 een van de beste keuzes die je kan maken. Het comfort is van een niveau dat je alleen aantreft in aanzienlijk duurdere autos, en in combinatie met de ruimte is een het prachtige vakantie auto, hoewel ik ook twee verhuizingen mee gedaan en gemeentewerf ontelbare keren heb bezocht met heel veel afval. Of ie “scherp stuurt” weet ik niet, hij gaat altijd wel precies daarheen waar ik hem wil hebben, en dat is ook wat waard. En met het vermogen dat erin zit kan ik bij inhaal manoeuvres op de binnenwegen heel best uit de voeten. Op de snelweg rijdt je van 70 tot top (ik weet niet hoe hard ie kan) in zijn zes, dus uiterst relaxed.

Weer een C5 Break?
Misschien, de nieuwe versie weegt 100 kilo meer, kan 100 liter minder bagage meenemen, en is als 2.2 alleen leverbaar met automaat. Voorlopig hoeft deze nog niet weg en als ie weggaat zou er ook zo maar een C6 in de plaats voor kunnen komen. In ieder geval iets anders dan hydropneumatisch komt er bij mij niet in, al was het alleen maar om tegenspel te kunnen bieden tegen de orgie van verkeersdrempels die ons land teistert.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.