Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019) #9

autoreview

Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)
Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)Citroen C5 Aircross PureTech 180 Shine (2019)

Signalement

UitvoeringC5 Aircross PureTech 180 Shine
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf31.263 km
KM-stand laatst75.000 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna 1 jaar onderweg

  • 53.400 km

De Grand C4 Picasso was een fantastische auto, maar helaas niet zo betrouwbaar als ik gewend was van mijn merk. Veel onkosten, een dieselmotor en toch ook al weer 3 jaar samen geweest, tijd dus om eens rond te gaan kijken. Heb serieus getwijfeld of ik weer een Citroën ging kopen en heb ook gekeken naar andere merken. De BMW 2 serie, KIA Xceed en Opel Grandland X passeerden redelijk serieus de revue. Maar natuurlijk hield ik ook de C5 Aircross in de gaten, want dat vind ik al vanaf zijn introductie een mooie auto, en is ook zeker een mooie optie. Helaas is de C4 Picasso niet echt meer doorontwikkeld en bijvoorbeeld niet te verkrijgen met LED verlichting, een optie die ik ook "aangekruist" had. Rij vrij veel in het donker over kleinere wegen, en dan was het licht van de C4 Picasso, op zijn zachtst gezegd, niet overdreven goed. Een benzineversie van de Picasso was anders ook zeker een optie geweest voor mij.
Benzine en een automaat zijn ook een must. De gewone C4 viel af vanwege de grote van de koffer, en de lage instap. Mijn wederhelft, die natuurlijk ook wel wat in te brengen heeft ;-), bleef het meest enthousiast over de C5 Aircross. Toen ik daar een prachtig exemplaar van tegenkwam bij een dealer in de buurt, ben ik toch maar eens gaan kijken. We konden echter niet tot een deal komen met de inruil. Aangezien ik toch erg enthousiast was over deze auto, de stoute schoenen aangetrokken en mijn mooie, goed onderhouden C4 Picasso op Marktplaats gezet. En zie daar, de auto is vlot verkocht aan een particulier. Contact opgenomen met de dealer en "mijn" auto was nog beschikbaar. Koop rondgemaakt en Citroën nummer 10 is een feit.

Het is geworden een C5 Aircross Shine, in lichtgrijs met een zwart dak en zwarte velgen. Wat mij betreft chapeau voor de nieuwkoper, Ik vind hem prachtig !
Benzinemotor met 4 cilinders en 180 pk en 250 Nm. Meer dan voldoende voor mij.
EAT8 automaat in plaats van de EAT6 in de vorige.
Shine uitvoering, dus voorzien van veel opties.

Ik ben inmiddels een jaar onderweg met mijn C5 Aircross en kan dus wel wat vertellen over onze samenwerking die ook al ruim 20000 kilometer is geweest.
Om maar met de deur in huis te vallen: het bevalt uitstekend !
Wat een comfortabele, stille en fijne auto is dit. Ik was het natuurlijk gewend van mijn merk, maar ik blijf me verbazen. Om te beginnen de stoelen, de zogenaamde Advanced Comfort seats. Geen woord aan gelogen. Heerlijk zacht maar wel voldoende steun. Bestuurdersstoel elektrisch te verstellen en dat is prettig. Kan een goede houding vinden ondanks dat de zitting misschien iets aan de korte kant is. Helaas geen memory functie, dus als iemand anders gereden heeft, soms even zoeken naar de juiste instellingen. Ook andere mensen die instappen, merken op hoe lekker de stoelen (ook de 3 aparte stoelen op de achterbank) zitten. Mijn zoon van 8 zei pas bij het instappen, na een rit bij iemand in een luxe Skoda Superb met volledig leer: zo dat zit een stuk lekkerder ! Hij heeft gelijk ....
Ook de vering met de aparte dempers met extra bumpstops bevallen prima. Heerlijk comfortabel en qua wegligging meer dan goed voor mijn rijgedrag.
Ook qua toeters en bellen aan boord niks dan lof voorlopig. Om een paar dingen uit te lichten die goed bevallen: stoelverwarming (hoe heb ik zonder gekund), fysieke knoppen voor het uitschakelen van start stop systeem en lane assist. Dit moest in mijn vorige auto via het touchscreen, dit is vele malen makkelijker. Ook de fysieke knop voor het openen en sluiten van de achterklep is heel fijn.
LED verlichting is, zoals verwacht, top.
In het begin erg moeten wennen aan de adaptieve cruisecontrol, maar dat heb ik inmiddels goed onder de knie. Klein beetje proberen te anticiperen (op de snelweg) waar nodig, met wat gas bij. Dit voorkomt dat er soms wel erg bot op de rem gegaan wordt, of dat de snelheid er weer uit gaat. Op de binnenwegen is het heel relaxed rijden.
De combinatie van motor en versnellingsbak is echt prima wat mij betreft. Af en toe voel je wel een schokje bij vlot op- of terugschakelen, maar grotendeels zijdezacht. Wat ik ook erg prettig vindt, is dat in dit 2019 model nog een fysieke pook zit om de automaat te bedienen. Staat mooi, en voor mijn idee werkt dit prettiger dan de knop die nu in veel Stellantis auto's gebruikt wordt.
De trekkracht en power is bij flink gas geven echt meer dan goed, en dan heb ik de sportstand van de automaat eigenlijk nog nauwelijks gebruikt.
Ik tank altijd E5 benzine en daarmee komt het gemeten verbruik meestal uit tussen de 1:14 / 1:15.
Zijn er dan ook dingen die tegenvallen/minder goed bevallen ? Tja, de ruimte ... Ook al lijkt van buiten de C5 Aircross een flinke auto, de beenruimte op de achterbank is niet bijzonder groot. Voor onze kinderen (nog) ruim zat, maar volwassenen zitten al snel met de knieën in de voorstoel gedrukt. Ook de aparte ventilatieroosters, zonneschermen en het glazen dak uit de C4 Picasso worden nog wel eens gemist achterin. De kofferruimte is gelukkig wel ruim, al heb ik daar natuurlijk ook wel iets in moeten leveren.
Wat wel opviel was het zicht rondom in de auto. Poeh, dat was wel even wennen. Waar het in de C4 Picasso allemaal glas was, heb ik nu toch geregeld dat er iets in de dikke A stijl verdwijnt, goed opletten dus bij kruisingen en rotondes. Gelukkig is de dode hoek detectie wel weer terug van weg geweest.

Navigatie, DAB+ en alle andere functies via het touchscreen werken perfect. Opstarten duurt soms wel even, maar daarna werkt alles vlekkeloos en zonder storingen.
De achteruitrij camera met topview is erg fijn. In het begin moest ik wennen aan de meedraaiende lijnen in je beeld, en stond ik steeds scheef ik de vakken. Nu gaat dat een stuk beter.
Grootlicht assistent staat wederom uit. Op donkere wegen toch te vaak knipperende tegenliggers. Elders lees ik veel tevreden mensen over dit systeem van Stellantis, maar blijkbaar hier in de buurt veel mensen met gevoelige ogen ...

Er is 1 defect geweest in dit 1e jaar. De rechter buitenspiegel klapte niet meer in bij het op slot doen van de auto. Deze is onder garantie vervangen.
De 1e onderhoudsbeurt is net geweest en hier waren geen bijzonderheden

Waar ik wel pech mee heb gehad zijn de banden. 3 x !! een lekker band gehad binnen een jaar. Ik moet denken aan de woorden van B100: ze moeten ook altijd mij hebben ...
1 x een kapot gegooide bierfles die ik in het donker te laat zag, dikke scheur in de wang van de band rechtsvoor: nieuwe band.
1 x een schroef in de wang van de linker achterband: nieuwe band
1 x stoeprand gepakt (ok, eigen schuld dikke bult) scheur in de band rechtsvoor: nieuwe band.
Het thuiskomertje in de koffer is dus al goed van pas gekomen, al hoop ik hem het komende jaar niet meer te zien, want de kosten voor al dat rubber kan ik prima missen.

Verder kan ik eigenlijk niks negatiefs melden over ons afgelopen jaar en ben ik blij dat ik toch weer een Citroën gekozen heb. Over een maandje weer richting het zuiden van Frankrijk op vakantie, en alle vertrouwen dat dit weer probleemloos gaat zijn. Bij bijzonderheden meld ik me uiteraard. Foto's volgen, morgen eerst even wassen ;-)

Auto spoort niet ;-)

  • 75.000 km

We zijn weer een jaar verder en de kilometers komen er gestaag bij. Om maar voortvarend van start te gaan: de auto bevalt nog steeds prima !! Heerlijk comfortabel cruisen, en als het nodig is (of als ik denk dat het nodig is) de sportstand even aan en dan echt wel rap. Kortom voor elk wat wils.
Alles werkt zoals het hoort, en van binnen ziet bijna alles er nog als nieuw uit. Het enige smetje aan de binnenzijde is dat het leer van de stoel aan de bestuurderskant aan de linkerkant iets lijkt te gaan scheuren. Er zit wat craquelé op het zitvlak. Hopelijk blijft het hierbij en gaat het niet verder kapot.
Prettig dat je, gewapend met een usb stick, zelf je navigatie kaarten kunt updaten zonder dat daarvoor betaald hoeft te worden.
Het afgelopen jaar heeft zich 1 defect voorgedaan en dat was dat de kachel aan 1 kant (rechts) niet warm werd. De kachelradiateur bleek verstopt, en is vervangen. Een kwaal die ik vaker voorbij zie komen bij deze auto. Was niet goedkoop helaas, de schade was bijna €500
Verder dus probleemloos en zeer comfortabel. Verbruik blijft een beetje rond de 1:15 / 1:16 schommelen. Tank altijd E5 om hem goed te verzorgen.
Deze week de jaarlijkse beurt gehad en ook de APK is ververst. Geen problemen, wel de nodige slijtage onderdelen moeten laten vervangen.
Waar ik in de vorige episode al sprak over mijn slechte verhouding met de banden van deze auto, lijkt hij de afgelopen 2 jaar ook niet echt goed te sporen. Bij aankoop zijn 4 zo goed als nieuwe banden gemonteerd, waarvan rechtsvoor dus 2 keer vervangen is i.v.m. lek rijden. Nu 44000 kilometer verder mochten er weer 4 nieuwe rubbers onder geschroefd worden. De banden maakten al wat meer herrie naar mijn idee, maar de voor en achterkant blijken dus ook even hard te slijten.
Ook de remschijven en blokken voor zijn vervangen. Daarnaast is de airco gecheckt en opnieuw afgevuld en zijn de remmen achter schoon gemaakt. Dit alles afgetopt met een nieuwe ruitenwisser achter, maakte dat het vakantiegeld al mooi inteert ;-)
Maar goed, we kunnen er dus weer een jaartje tegen als het goed is, en we zien het jaarlijkse zuid Frankrijk tripje dan ook met vertrouwen tegemoet.
à nouveau sur la route !!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.