Citroen C5 Aircross PureTech 180 Business Plus (2019) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Aircross PureTech 180 Business Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 120.501 km |
Terug bij mijn favo merk
- 114.110 km
Sinds kort weer in het bezit van een Citroën. Het is alweer 13 jaar geleden dat er voor het laatst een Citroën voor de deur stond.
Ja lieve mensen, 13 jaar lang ben ik vreemd gegaan met een Opel, een Skoda en twee Volvo's. Aan de Skoda heb ik de beste herinneringen, een hele fijne (reis)auto en vrijwel probleemloos. De Opel was ook goed, maar saai.... daar ging mijn hart echt niet sneller van kloppen. De twee Volvo's waren de fijnste reispaleizen, maar wat een pech en wat een bijbehorende kosten.... In 6 jaar tijd meer euri's verspijkerd aan de V60 en V70 dan in 25 jaar tijd in het verleden aan het merk met de double chevron.
De C5 Aircross stond niet eens op mijn verlanglijstje maar het toeval wilde dat een vriend van mij een DS7 kocht bij een Peugeot/Citroën specialist en ik een paar keer mee was geweest met hem.
Die garage beviel zo goed dat ik de afspraak maakte een auto te kopen bij hem, maar eerst stond mij nog een open hartoperatie te wachten en het herstel en revalidatie ervan. Ik gaf aan dat het wel 2025 zou worden.
Enfin, terug thuis van de operatie uiteraard veel op de PC, je kan nog niet zoveel, en toen kwam er een zwarte C5 Aircross voorbij. Hij viel op door zijn kleurstelling en de auto was precies in de uitvoering en motorisering die ik zou wensen en bij de garage waarmee ik de afspraak had gemaakt.
De maandagochtend toch maar gebeld en geïnformeerd naar de inruil van mijn Volvo. Die was erg goed en ik maakte de afspraak diezelfde middag nog te komen met mijn teer beminde, zij moest de proefrit doen, ik mocht 6 weken na de operatie niet autorijden.
De Aircross reed perfect en is voorzien van alle opties, zelfs voorruitverwarming en panodak, alle rijhulpsystemen en een trekhaak voor onze caravan.
Nog wat gesteggel over het toe te betalen bedrag en de deal was rond.
Sinds een week of 5 mag ik nu zelf rijden en iedere keer is het een feestje wat al begint bij het instappen, lekker hoog. En het is een automaat.... heerlijk!
Inmiddels alweer zo'n 4000 kilometer mee gereden en het bevalt nog steeds erg goed, ik kijk nog steeds uit naar iedere rit.
Direct bij het ophalen viel op dat de rechterzijde van de verwarming niet werkte. Dit gemeld bij de garagist en onder garantie vlot hersteld. Verder zijn er nog geen rare dingen geweest en het verbruik is tot op heden 1 op 13,7. Best netjes voor zo'n grote, 1400 kg. wegende SUV met hoge prestaties, want het apparaat is bloedsnel.
Ik geniet van de vele luxe van de Aircross, zelfs autonoom rijden doet ie geweldig, maar mijn tweede geweten wil niet dat ik dit doe. Alleen erg jammer dat ik het panoramadak nog niet open heb gehad. Wachten tot het voorjaar helaas.
Tot dusver alleen nog maar positieve ervaringen met de C5 Aircross, al zijn er zaken die de Volvo beter voor elkaar had. De stoelverwarming in de Aircross is op stand 3 zeer aangenaam, in de Volvo was dit standje 'levensgevaarlijk.' En ik hou soms van levensgevaarlijk. De motorkap had bij de Volvo prachtige gasdempers. De C5 heeft een stok. Effectief is de Aircross weer stiller dan de V70 en hij heeft een heel groot koelvak tussen de beide voorstoelen. Dat miste ik in de V60/V70 heel erg. Ik was het gewend vanuit de Superb.
Tot op heden zeker geen spijt en erg blij met de Citroën.
Ter info: het is de 1.6 181 pk uitvoering met EAT 8V automaat in de Business Plus uitvoering. Als extra opties is er nog een panoramadak, voorruitverwarming, massagestoelen, stoelgeheugen, Art black wielen en een trekhaak bijbesteld door de eerste eigenaar.
Nog steeds enthousiast
- 117.300 km
Eigenlijk valt er niet veel te melden, de C5 Aircross doet wat er van haar verwacht wordt, verplaatsen van A naar B met veel comfort en rust. Verbruik inmiddels ruim boven de 1 op 14.
Inmiddels ben ik er wel achter dat de contactdoos van de trekhaak érg ver onder de auto verstopt zit, voor een 60 plusser als ik, met wat beperkingen, niet fijn. Al gedacht over een oplossing, maar valt niet mee omdat de haak afneembaar is en de contactdoos niet aan de haak bevestigd kan worden.
Ook heb ik kosten moeten maken. Ik wilde graag mijn eigen muziek op de geluidsintallatie, maar deze heeft geen harde schijf. Derhalve moest ik een USB stick aanschaffen van € 5,00. Gelukkig kan daar 62 Gb aan muziek op, in kilometers is dat ongeveer 38000, of zoiets. Het e.e.a. is goed te bedienen, grotendeels vanaf het stuur.
Nog steeds kijk ik uit naar iedere rit, het voelt nog steeds als een feestje, heb zelfs onlangs het panodak al even open gehad, maar dat bleek op de snelweg niet écht een succes. Op de binnendoorwegen des te meer.
De stoelen ziten perfect en zijn ook prima in te stellen op mijn postuur, de stoelverwarming mag van mij wel iets warmer, ook op stand 3 is het voor mij maar net aan. Ligt aan mij waarschijnlijk.
Positieve zaken die mij nog steeds opvallen zijn de heerlijke hoge instap en de boterzachte en vrijwel onmerkbaar schakelende automaat.
Ben stilaan al een beetje bezig met de vakantie in mei. Dan gaat de 1500 kg. zware caravan op de haak en zal de auto volgeladen worden met allerlei recreatieve zaken. Heb er goede reviews over gelezen, maar blijft toch een beetje spannend, onze V70 deed het met twee vingers in de neus, ik hoop dat de Aircross dit ook doet.
Oh ja, onlangs heel onhandig stoeprandschade opgelopen op de rechter voorvelg. Is mij nog nooit gebeurt omdat ik daar best scherp op ben. De wielen zijn volledig (glans)zwart en heb het geheel gelukkig met een lakstift (die ik al had) weg kunnen werken. Niets meer van te zien, mijn ego een deuk, mijn eega in een deuk.
Niks spannends te melden dus, maar ik heb het weer van mij af geschreven en het wordt vervolgd.
Prima trekauto
- 120.501 km
Gisteren terug gekomen uit de Ardennen waar de C5 Aircross zijn mannetje heeft gestaan.
Wat een fantastische trekkracht heeft deze auto en wat wordt dit goed overgebracht op de voorwielen door de 8 traps automaat.
De V70 D3 die wij hiervoor hadden deed het prima met caravan, maar de Aircross overtreft de Volvo duidelijk. De caravan (1500 kilo, 80 kilo kogeldruk) heeft geen enkele moeite met de hellingen, waarvan sommigen sterk, in de Ardennen.
De automaat zet ik in de sportstand tijdens het trekken van de sleurkeuken.
Erg blij met de prestaties en ook de stabiliteit, al merk ik een licht verschil met de Volvo, die 170 kg. zwaarder was, met name boven de 90 km/u.
op de vlakke weg gaat het super met zo'n 2000 tpm bij 90 km/u. Dit doet de C5 soepel in de 7e versnelling, bij een heuvel schakelt hij keurig terug naar de 6 of 5, zo blijft hij lekker op toeren.
Het brandstofverbruik over de hele rit was volgens de BC 1 op 9,3. In de werkelijkheid s dit ongeveer 1 op 9. Keurig!
Tot zover deze update over de trekprestaties van de 1.6 PT 180.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 Aircross 1.2 PureTech Feel - 131PK - Navigatie I Airco I PDC/Camera I LED I Sport velgen I Dealer onderhouden
- 2019
- 112.204 km

Citroën C5 Aircross 1.2 PureTech 130pk Feel, AIRCO, NAVIAGTIE, CARPLAY, 360 CAMERA
- 2020
- 44.035 km

Citroën C5 Aircross Business Plus - NAVIGATIE - CLIMATE CONTROL - APPLE CARPLAY/ ANDROID AUTO
- 2021
- 66.082 km