Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Aircross Hybrid 225 Shine |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 10.330 km |
KM-stand laatst | 50.450 km |
Wereldauto
- 33.300 km
Toch maar besloten een vervolg op mijn vorige review te schrijven. Deze had ik verwijderd vanwege enkele vervelende en onterechte opmerkingen van lieden die niets met Citroën hebben, maar het blijkbaar wel nodig vinden om negatief te reageren op een Citroënreview of nieuwsitem. Ik zou deze personen vriendelijk willen aanraden hun energie te besteden aan merken waarin ze wel geïnteresseerd zijn en het daarbij te laten.
Maar nu ter zake, hoe bevalt de C5AC Hybrid ons na bijna 2 jaar? In drie woorden: meer dan uitstekend. Alle korte ritten, die ong. de helft uitmaken van het jaarkilometrage van 13000 km, worden elektrisch afgelegd en de langere, meestal vakantie ritten, in de hybride modus. Ook als de rij accu in de hybride modus na ong. 250 km geheel leeg is, zorgt de hybride stand voor een redelijk zuinig benzine verbruik. Dit laatste is natuurlijk wel sterk afhankelijk van rijstijl en weersomstandigheden.
Kortom een ieder die vele korte ritten maakt en in het bezit is van zonnepanelen raad ik een PHEV wagen aan. Als je dan ook nog comfort erg belangrijk vindt is de C5AC Hybrid een absolute aanrader. Andere zaken zoals design en elektronische snufjes zijn mi erg smaakgevoelig en de laatste vooral bedoeld voor leasers die veel kilometers maken. Om maar een voorbeeld te noemen, de AAC gebruik ik nog wel vrij regelmatig, maar de functie lane assist waarbij je je handen van het stuur kan houden vind ik vrij onzinnig omdat je na een halve minuut de waarschuwing krijgt: HANDEN AAN HET STUUR. Praktische functies zoals de elektrische achterklep, met de voet te openen en ook van binnen uit met de sleutel te bedienen , de dode hoek detectie en groot licht assistent vind ik veel zinvoller.
Voorlopige conclusie na 2 jaar: een super comfortabele en betrouwbare gezinswagen, onderscheidend design en voorzien van (vrijwel) alle elektronische snufjes. Oh ja, ook het veel bekritiseerde navigatiesysteem bevalt ons prima, maar misschien hebben wij als pensionado's wat meer geduld .
Probleemloos comfort
- 35.300 km
Deze review zal enkele Franse auto haters steeds minder gaan bevallen, maar na een weekje te hebben doorgebracht in een bijzonder warm Picardië kan ik over de auto alleen maar positief berichten.
De eerste ong. 270 km van de heenreis werden met volledig opgeladen tractie accu in de hybride modus afgelegd, brandstof verbruik 1 op 21. De rest en de ritten tijdens het verblijf met een lege tractie accu maar wel in de hybride modus leidde tot een verbruik van bijna 1op 15. Dit is m.i. alleszins acceptabel zeker vanwege het gegeven dat de wagen een kleine 1800 kg weegt. De 180 pk benzine motor heeft hier echter geen enkele moeite mee. Het lage verbruik zal ook een gevolg zijn van de elektromotor, die ondanks de lege tractie accu toch bijspringt bij o.a. filerijden en starten en dus door de B functie hier voldoende energie voor heeft.
Het comfort blijft onnavolgbaar, heerlijke vering en demping en geen enkel kraakje of rammeltje te bespeuren. Sommige elektronische hulpmiddelen zoals het semi-autonoom rijden en de stoelverwarming hadden voor mij weggelaten mogen worden, maar ik kan me voorstellen dat diegenen die veel kilometers (moeten) maken dit wel kunnen waarderen.
Verder viel het mij op dat je de wagen in Frankrijk duidelijk meer gaat zien. Het lijkt weer op het oude liedje, wederom een Citroën die pas tegen het einde van de levenscyclus de waardering krijgt die hij verdient. Maar zoals een Amsterdamse filosoof al eerder zei, elk nadeel heb z'n voordeel, want ik hoef de C5 AC niet zo vaak te zien als de Peugeot 3008. Vind ik best een mooie wagen ,maar komt bij mij nu over als een uitgemolken leasebak. Het nieuwe model vind ik er overigens goed uitzien, maar ben niet erg gecharmeerd van de schuin aflopende achterkant. Dit gaat hopelijk de opvolger van de C5 AC niet navolgen.
Volgende update na de jaarlijkse onderhoudsbeurt in december.
Onverminderd tevreden
- 36.500 km
Onlangs het jaarlijkse onderhoud laten uitvoeren. Geen bijzonderheden, wel had ik een paar weken daarvoor de voorbanden laten vervangen door Michelin Cross Climate 3. Er zat nog 3mm op, maar dat is voor mij een minimum. De achterbanden zijn in het voorjaar aan de beurt, er zit nu nog 4,5 mm op.
De elektrische actieradius is met de lage buitentemperaturen teruggelopen naar 30 tot 34 km. Vind ik geen probleem, dit is bij stekker hybrides vrij normaal. Gewoon wat vaker stekkeren.
De wagen bevalt dus nog steeds uitstekend maar mag je bij een kilometrage van 12.500 p.j. ook wel verwachten. Toch lees ik af en toe technische problemen met de PHEV van Stellantis, mocht ik ook hiermee geconfronteerd worden, kan ik gelukkig terugvallen op de verlengde garantie. Dus raad ik iedereen die een Stellantis hybride heeft aangeschaft of nog gaat aanschaffen deze garantie erbij te nemen.
Accu storing verholpen
- 38.000 km
De auto beschikt over drie accu's, de "gewone" accu, de tractie batterij en een kleine accu voor de elektrische accessoires. Het bleek bij meting dat de laatste een verminderde capaciteit aangaf hetgeen leidde tot een storingsmelding. De verminderde capaciteit van deze kleine accu kan zijn ontstaan door bijv. veelvuldig gebruik van o.a. de stoelverwarming door de eerste eigenaar. De wagen heeft ruim een jaar en 10300 km bij onze oosterburen rondgereden en wellicht was de eerste eigenaar erg kouwelijk ingesteld. Je weet tenslotte ook bij een jonge occasion nooit precies hoe er met de auto is omgesprongen.
Gelukkig bood de verlengde garantie de oplossing, de betreffende accu werd snel en kosteloos vervangen. Ik heb het al vaker gezegd en doe dat nu weer: ga bij een Stellantis auto altijd voor verlengde garantie !
Gewoon doorgaan
- 42.000 km
Na in april een weekje te hebben doorgebracht bij onze oosterburen en in mei een weekje in Pas de Calais met jongste zoon en partner en de kleinkinderen, kan ik alleen maar zeggen dat de wagen zich voortreffelijk heeft gehouden. Het gezinnetje reisde met eigen auto, Renault Mégane Estate, prima wagen maar met bedroevend veercomfort. Weliswaar was er behalve de heenreis geen sprake van electrisch ( hybride ) rijden maar was het hybride rijden i.c.m. de benzine motor bepaald geen straf, ook al omdat de brandstof prijzen in Duitsland en Frankrijk wel op een normaal niveau liggen.
Mijn oorspronkeijk plan om in het voorjaar ook de achterbanden te laten vervangen door de Michelin Crossclimates heb ik voorlopig laten varen. Er zit nog 4 mm op dus het wordt vervanging voor de winter . De reis naar de Provence kunnen ze nog makkelijk mee.
Verder heb ik bij dealer Nefkens te Amersfoort geïnformeerd of het koelmiddel van de airco moest worden vervangen. Het systeem verliest ong. 8% capaciteit per jaar dus dacht ik dat dat nodig zou zijn, de auto wordt immers in het najaar 4 jaar. De dealer stelde echter dat indien je de werking nog steeds voldoende vindt vervanging niet nodig is . Wel een eerlijk advies, maar of ik de werking van de airco in het warme Zuid-Frankrijk voldoende vind moet nog blijken. Zoniet, dan wordt het koelmiddel bij de volgende onderhoudsbeurt vervangen, heeft de volgende eigenaar er ook nog wat aan, want als er geen gekke dingen gebeuren wordt de auto eind 2025 of begin 2026 ingeruild.
Volgende update na de zomervakantie .
Alles prima
- 47.000 km
De vakantie in de Provence ( Var ) zit er weer op en zoals verwacht heeft de auto zich voorbeeldig gedragen. De heenreis hybride gereden, de rij accu was na ong. 250 km leeg, dus daarna verder op volledig benzine. De rij accu doet dan nog wel mee bij langzaam ( file ) rijden en gas terug nemen , waardoor het brandstof gebruik beperkt blijft tot zo'n 1 op 16.
Bij het vakantiehuis kon de rij accu weer iedere nacht worden opgeladen, zodat we tijdens het verblijf slechts een keer hebben hoeven tanken en toch zo'n 1500 km aldaar hebben rondgereden in de hybride modus.
De airco heeft zich uitstekend gehouden, maar gelukkig waren wij de hittegolf in Z. Frankrijk net voor, de temperatuur kwam gemiddeld uit op zo'n 32 graden. Het laten vervangen van het koelmiddel van de airco laat ik dan ook maar voorlopig achterwege. Wellicht in het voorjaar net zoals de achterbanden die maar niet echt lijken te willen slijten.
Tijdens de terugweg kon de rij accu bij het overnachtingsadres in Toul worden opgeladen, kosten 4 euro ! Opvallend was dat in de hybride modus de rij accu pas na ruim 500 km leeg was , we waren al bijna thuis, normaal is dit na max. 300 km, geen idee waardoor deze keer de 500 km werd aangetikt.
Al met al heeft de wagen voorbeeldig vakantie gedrag vertoond en mag dit weer laten zien als we in september nog een weekje gaan doorbrengen in Normandië. Vandaar uit zullen we ook twee dagen doorbrengen bij Nantes om het graf van onze Franse vriendin te bezoeken die helaas na een jarenlange lijdensweg is overleden .
Achterbanden vervangen
- 50.000 km
Afgelopen 16 september werd de auto 4 jaar oud, dus enkele dagen daarvoor de APK afspraak gemaakt bij Nefkens Visser te Nijkerk. Nefkens Peugeot-Citroën Amersfoort is na de verhuizing in het pand van Opel, Jeep en Fiat getrokken en is mij te groot, druk en onpersoonlijk geworden.
De APK leverde geen problemen op behalve de opmerking dat " de achterbanden er aan kwamen ". Dus toch maar besloten deze te laten vervangen voor de rit naar Rouen en Nantes . Net als voor zitten er nu dus de Michelin Cross Climates op. Evenals bij de voorwielen merk ik ook nu geen verschillen op met de Goodrich All Season banden die er op zaten bij aankoop.
De rit naar Frankrijk verliep probleemloos, heen op hybride met een volle rij accu en na ong. 250 km verder met een lege rij accu ook op hybride maar dan wel vnl. op benzine. Ik blijf mij verbazen hoe ongemerkt de benzine motor dan regelmatig aan- en afslaat. Ik moet op de toerenteller kijken om te zien of de benzine motor meedoet ! Als ik de berichten moet geloven, zou de nieuwe 6-traps automaat met dubbele koppeling i.c.m. de electro motor soepeler werken, maar ik vind de huidige combinatie soepel en stil genoeg, wel uitgaande van een rustige rijstijl. Als je wilt jakkeren moet je niet alleen naar een ander land verhuizen maar ook beslist geen Citroën rijden.
Volgende update na de winter of als er zich iets vermeldenswaard voordoet.
Einde in zicht
- 50.450 km
Eigenlijk was het nog niet de bedoeling, maar de scherpe waardedaling van stekkerhybrides, veroorzaakt door paniekgedrag i.v.m. de MRB perikelen en het aanlopen tegen een sterke aanbieding hebben ertoe geleid dat de wagen is ingeruild. Een andere overweging was dat de nieuwe C5 AC waarschijnlijk pas tegen het einde van 2025 hier op de markt komt , geen prijspakker zal worden en ook nog eens 15 cm langer zal zijn. We willen sowieso geen grotere auto maar wilden wel nog enkele jaren in de restyle van het huidige model rijden.
De aantrekkelijke aanbieding waar we tegen aan liepen stond bij een Citroën/Peugeot dealer te Hilversum, een donkerblauwe ( bleu éclipse ) van eind juni met nog geen 9K op de teller voorzien van alle denkbare opties behalve trekhaak, maar die hebben we toch niet nodig. Dus een wagen in nieuwstaat niet met de kop, maar met een waterhoofd(!) eraf.
Het hybride rijden met stekkeren is ons de afgelopen drie jaar zo goed bevallen, dat we de MRB verhoging de eerstkomende jaren maar voor lief nemen. Komt nog bij dat het type auto ons vooral vanwege het comfort en de ruimte zo goed bevalt dat we er nog een paar jaar van willen genieten.
Dus binnenkort staat onze huidige in vrijwel nieuwstaat verkerende auto te koop in Hilversum . Omdat deze auto onlangs werd voorzien van nieuwe Michelin CC2 banden hebben we bij de volgende een zelfde nieuwe set met een mooie korting bedongen. Er zaten namelijk zomerbanden op en die willen wij niet meer.
Natuurlijk zal ik een review van de nieuwe auto starten zodra we de eerste kilometers hebben afgelegd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C5 Aircross
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 Aircross 225 PK Plug-in Hybrid Shine | Rijklaar | elektrische kofferklep |
- 2021
- 63.090 km

Citroën C5 Aircross 1.6 Plug-in Hybrid Shine | Rijklaar | Adaptieve cc | elektrische kofferklep | Stoelverwarming |
- 2020
- 54.207 km

Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDi Business - Carplay, Camera, Digital Cockpit
- 2020
- 136.739 km