Citroën C5 3.0 V6 Exclusive (2002)

autoreview

Citroën C5 3.0 V6 Exclusive (2002)

Signalement

UitvoeringC5 3.0 V6 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf90.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Citroen C5 V6 is een fantastische auto. Omdat alle opties aan boord zijn laat hij niets te wensen over. Lederen verwarmde zetels zijn ideaal in de winter, de motor en bak zijn een goede combi, die hoewel er veel power is, toch uitnodigen tot relaxed en rustig rijden. Navigatie en telefoon zijn prachtig geintegreerd.

Puntjes aan deze auto:
De ingebouwde telefoon is eigenlijk erg verouderd (alleen GSM 900) en werkt ook maar zo-zo (veel echo).
Het navigatie systeem is minder flexibel als een TomTom (maar ja, wel mooi ingebouwd).
Verbruik is flink (wat verwacht je anders), vooral in de stad slurpt ie.
Automaat kent maar 4 versnellingen, waardoor toerental in hoogste verzet lager had gekund (nu bij 100km/u 2500), daardoor had ie nog iets stiller gekund.
Rammeltjes bij de ramen (0pgelost met vilt tape in de rubbers).

De C5 heeft diverse terugroepacties gehad, check of dat ook met de jouwe is gebeurd. verder, de V6 is een dure wagen, reparaties zijn dus ook duur. Zo heeft ie 3 katalysatoren en is de einddemper V6 specfiek en dus duur. Wees bij aankoop dus kritisch of ie helemaal OK is, zodat alles onder garantie kan worden verholpen. Op het C5forum.nl zijn al deze punten op te zoeken. Gelukkig is er ook een levendige handel is 2e hands onderdelen wat de kosten ook kan drukken.

Een aantal van de verfraaiingen die Ctiroen op de nieuwe C5 heeft doorgevoerd heb ik ook toegepast op mijn C5, zoals chromen accenten op de bumpers, heldere knipperlichten, tellerringen in het dashboard, flatblade ruitenwissers etc. Daarnaast teogevoegd luchtinlaten in de voorbumper, trekhaak, MP3 wisselaar en permanente interieurverlichting. Specifiek voor de uitlaat heb ik een gespecialiseerd bedrijf gevonden (EPS uitlaten) wat maatwerk kan leveren voor minder geld als de originele Citroen onderdelen. Zij hebben de uitlaat zelfs verbeterd met een extra absorptiedemper in de tussenpijp, wat een kleine resonantie op snelwegtempo heeft verholpen.

PROBLEMEN

April 2006
De diverse terugroep acties zijn uitgevoerd
Deze wagen heeft specifiek last gehad van rammels in de portieren. Het op afstand sluiten van de portierruiten en kraken van stuur moet nog verholpen worden. De achterbanden slijten enigzins scheef af.

Update juli 2006
Sluiten ramen is verholpen door opnieuw inleren.
Kraken van stuur: allereerst is er een koppeling vervangen in het stuurhuis, deze heeft het sturen aanmerkelijk verbeterd, maar het kraken niet verholpen. Nu zal de complete com2000 unit achter het stuurwiel vervangen worden. Niet iets wat je graag zelf wilt betalen (garantie).
Er is een software update geladen die meldingen van het motor management voorkomt over de ontsteking. Dit nav een eerdere storing die door vervanging van de katalysator is opgelost (garantie)
Bij het vervangen van de distributieriem is een zwetende keerring ontdekt die ook onder garantie is vervangen.

Update feb 2007
Kraken van het stuur: Uiteindelijk heeft een nieuw stuurwiel de oplossing gegeven voor het kraken. De onterecht vervangen onderdelen stuurhuis en com2000 bevallen natuurlijk ook prima, gezien het feit dat anderen hier wel slijtageproblemen mee hebben. Dit stuurwiel heb ik 2e hands gekocht, voor de rest alles garantie incl plaatsing
Omdat de remmen trilden zijn blokken en schijven vervangen (garantie)
Bij de kentekenplaat achter was een roestplekje zichtbaar, dit blijkt een Citroen C5 euvel te zijn en is door de importeur opgelost door de achterklep over te spuiten. Tegelijk is mijn bumper ook meegenomen (krasjes) (garantie)
Er waren geluiden bij de voorwielophanging te horen op een slechte weg, de stabilisatorstang is opniew vastgezet (garantie)
Enige puntjes die blijven: Benzinemeter wijst niet helemaal vol aan bij volle tank en de slijtage van de achterbanden is door de (niet afstelbare) geometrie scheef, de buitenkant gaat eerst. Daardoor gaan achterbanden niet langer mee als voorbanden.

Al met al wel een flink aantal puntjes, maar alles goed opgelost door de dealer en Citroen. En dus een aantal zaken zijn vervangen die achteraf niet oorzakelijk voor de problemen waren (maar wel de auto verbeteren).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.