Citroën C5 2.2 HDi 16V Exclusive (2004)

autoreview

Citroën C5 2.2 HDi 16V Exclusive (2004)

Signalement

UitvoeringC5 2.2 HDi 16V Exclusive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf142.000 km
KM-stand laatst205.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 168.453 km

Woord vooraf,
Voor aanschaf van de auto heb ik heel goed de revieuws gelezen van andere gebruikers, waarop ik gekozen heb voor deze auto. Bedankt. Op deze manier probeer ik andere lezers te helpen met een juiste keuze te maken.
Na een uitstap naar Renault weer terug bij Citroen. Ik mis het ongeevenaarde vliegende tapijt gevoel. Met deze C5 is het weer terug. Voor een Citroen is het geen bijzonder design als de DS, CX en nu weer de C6, maar het is wel beduidend meer Citroen design dan de BX, XM, Xantia ed. Opvallend is de degelijke gevoel wat ik niet gewend ben van een Citroen. Klepjes die sluiten met een klik, geen rammels, enz. De gebruikte materialen voelen degelijk aan en je wordt verwend met heel veel comford verhogende zaken, zeker in de Exclusive uitvoering. Het is ook de eerste auto waar ik het boekje van doorgelezen heb, I-drive zal wel moeilijk zijn, maar het activeren van de automatische lampen is ook niet eenvoudig. Nu heb ik net een rit van 1200 kilometer achter de rug en kan jullie vertellen dat het, tot nog toe, een goede keuze was. Met name het koppel van die moderne diesel en de stilte waarmee hij zijn werk uitvoerd moeten als grootste pluspunt genoemd worden. Het veercomford als is voor mij persoonlijk ook een groot pluspunt. En dan nog de zeer luxe uitvoering, wat wil je nog meer. Niets dan lof? nee, de besturing is wel erg gevoelloos. Als je even niet oplet zit je zo een halve meter naar links of rechts. Geen wonder dat Citroen de uitvinder in van Lane Departure Warning. Verder is de versnellingsbak een gevoelloos. Voelt meer als een schakelaar die je om zet. Verder valt het verbruik een beetje tegen, nu gemiddeld 1op 13. Maar eigenlijk valt het ook weer mee, gezien de snelheden en het genieten van de ’eindelose’ versnelling.
Langs deze weg houd ik jullie op de hoogte van mijn ervaringen.
25-01-2009
Ondertussen heeft de C5 zich bewezen als een betrouwbare partner onderweg. De gevreesde kraakje (op 1 portier raam na) zijn uitgebleven. Het rijden is ontspannen en je maakt dagelijks gebruik van de in eerste instantie als overbodig lijkende extra's.
Storingen, een gewricht van de bediening van de swir klep was uitgeslagen. Het betreft hier een constructief probleem aangezien ik er meeteen info over kreeg en bij de dealer de "O ja die" reactie. Verder heeft de auto de 160.000 beurt gehad. Een zeer kostbare zaak. Nieuwe distr. riem en preventief de waterpomp vervangen. Bij mekaar meer dan 800,-- Euro. In de historie gezien de duurste beurt die de auto ooit gehad heeft. Ik hoop dat het hier een incident betreft. Verder heeft de C5 een een set remblokken gekregen en een nieuwe voorruit. Met de kou begin januari scheurde de ruit als in de reclame. Voor de rest, niets dan lof.
Wat werkt minder:
De automatische ruitwisser is een misser, wat je ook doet, het ding snapt niet zo goed wat ik graag wil. Helaas kun je niet terug schakelen naar de traditionele interval, dat zit er niet op. Het verbruik valt ook tegen, gemiddeld 1 op 13,3 (7,5 l/100) valt toch tegen. Zeker in combinatie met de hoge wegen belasting en diesel prijs is diesel op financieel gebied geen prijs breker. Gas blijft (zeker i.c.m. de PSA motoren die nu gemonteerd worden) de beste optie. Maar dan mis je wel de geweldige motor. Als laatste vraag ik me dan nog af wat de toegevoegde waarde is van de xenon verlichting? Ik heb betere verlichting op auto's mee gemaakt. De oude CX heeft in mijn beleving een stuk betere verlichting aan boord. Wie weet, zijn mijn ogen wel achteruit gegaan....
Ik houd jullie op de hoogte.
Groet Patrick

PROBLEMEN

  • 185.000 km

Tot nog toe geen vreemde zaken.
Gebruikskosten en betrouwbaarheid op voldoende gezet, kan ik nog niet beoordelen.
Zie ervaringen.
Nov 2009, er is dieselverlies links voor. Uiteindelijk blijkt het de inspuitpomp te zijn. Via onderdeelzoeker een andere gevonden. Vreemd dat een duits onderdeel defect raakt aan een Franse auto.....
Diagnose was lastig omdat het alleen net na het starten gebeurde als het koud is.
Tevens kleine beurt, daar valt nu echt niets van te zeggen, 112,-- E. Jammer dat de pomp roet in het eten gaat gooien. 200,-- voor pomp en montage met nieuwe riem 320,-- Alles bij mekaar toch weer 632,-- eurie...

Voortgang

  • 181.000 km

Hierbij een update. Er zitten weer 13.000 km op. Doordat ik nu een auto van de zaak heb gekregen rijd de auto niet meer zoveel. In de afgelopen periode weer niets dan lof. Enige incident is mijn eigen schuld, even niet opgelet bij het parkeren, voor bumper haakte zich vast aan een stoeprand. Dan merk je pas dat het allemaal als lego blokken in mekaar geklikt zit. Zag er verschrikkelijk uit maar voor 50,-- Euro (twee beugeltje en 4 schroeven heeft de monteur alles weer terug gezeg en je ziet er niets meer van. Niets dan lof, met name het koppel van de motor is geweldig. Kosten omhoog gezet naar goed want (op de afschrijving na) weinig onvoorziene kosten.

Vaarwel C5

  • 205.000 km

Daar zijn we weer. Inmiddels gescheiden en afscheid mogen nemen van mijn C5. Dit is mijn eerste citroen die ook nog eens goed bleek te zijn. In de 60.000 km die ik er mee afgelegd heb, is enkel een lekkage geweest aan de hogedruk pomp. Voor de rest, dikke pluim. De huidige generatie C5 heeft wel een betere afwerking en mooier uiterlijk, maar de 2.2 hdi zal ik missen. Zeker de trekkracht. Vaarwel

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.