Citroën C5 2.2 HDi 16V Exclusive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 2.2 HDi 16V Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 17.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Prestaties/Weggedrag:
De meeste mensen zullen een C5 niet in de eerste plaatst om zijn prestaties kopen, daarmee wordt de C5 onderschat. Wegligging, comfort en handelbaarheid zijn uitmuntend, dankzij Hydractive III+. Dit veersysteem was voor mij een van de redenen om van een Xantia over te stappen, al reed die ook al erg lekker. Drempels kunnen met 80km/h, klaverbladen met 140-160km/h. Standaard rem-systeem heeft ESP/ASR/ABS met EBD, ook dit geeft vertrouwen onder alle weersomstandigheden en weg-condities.
De motor heeft voldoende vermogen en veel trekkracht, pakt soepel op bij alle toerentallen, loopt mooi tot zo’n 4700RPM. Hij is wel een beetje futloos boven 190km/h. Daardoor is hij niet veel sneller dan een Xantia HDi (110pk) Het verbruik is ook wat slechter 7-7.5L /100km (vergelijk Xantia 6-6.5L)
Uitrusting:
Xenon dimlicht zorgt voor perfect zicht. Zoals gezegd, Hydractive III+ (luchtvering met variabele veerkarakteristiek) is in deze klasse onovertroffen. De sportstand van de vering gebruik ik meestal niet om extra sportief te rijden maar om passagiers die snel wagenziek worden tegemoet te komen.
Parkeerhulp is praktisch noodzakelijk gezien het zicht. Elek. inklapbare spiegels zijn handig vanwege de breedte. Bandenspanning-sensoren zijn een veiligheids-item, maar ik krijg zelden een waarschuwing.
Daarnaast beschikt de C5 Exclusive over o.a. elektrische ramen, lichtsensor, regensensor, cruisecontrol, 6 spkr. Clarion Radio/CD. Vooral de regensensor is een pracht uitvinding, voor de rest vind ik dat ze gewoon op een auto horen.
Gebruiksgemak:
De C5 is als berline extreem ruim, vijf volwassenen van 1.90m passen. Daarnaast heeft de C5 een grote kofferbak, een aantal mountainbikes passen zonder de bank op te hoeven klappen.
Ook het beladingsgemak is groot, dankzij een grote vijfde deur, 1/3+2/3 neerklapbare achterbank en hoogteregeling. Veel glas zorgt, ondanks getint glas, voor sterke opwarming in de zon, maar Temp. geregelde Airco doet het ook met +45C nog prima. Voorgloeien hoeft pas (~3sec) bij -15C. Een van de leukste features met warm weer is het gekoelde handschoenenvak. Het is zo groot dat je er een aantal flessen in kwijt kunt.
Kwaliteit/Onderhoud/Garantie:
Behalve de hieronder staande kleine puntjes is het rijden met deze C5 geheel zorgeloos geweest. Het veersysteem zou zo’n 200.000km onderhoudsvrij moeten zijn. Het partikelfilter zou bij ongeveer 80.000km aan onderhoud toe zijn, maar de computer heeft daar nog niet op gewezen. Koppeling houdt zich goed. Nieuwe remschijven bij 66.000km. De eerste voorbanden gingen 50.000km mee de achterbanden iets meer.
Styling:
Exterieur is een kwestie van smaak, deze is ’Gris Aluminium’ met meegespoten bumpers en 16’’ lichtmetaal. Dit maakt de C5 wel af. De C5 phase II heeft een expressiever front. Toch vind ik de oude ook iets hebben. Het blijft knap om te zien hoe een relatief hoge auto toch elegant is gemaakt.
Interieur is net zozeer een kwestie van smaak, het nep hout is te glanzend, verder veel donker grijs, maar wel lekker dik velours op de stoelen.
PROBLEMEN
Probleempjes:
-af en toe problemen met de bediening van knipperlichten, staakje aan de stuurkolom had veel weerstand.
-na 60.000km krakende bestuurder-stoel.
-vloermat bestuurder raakt los.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.