Citroën C5 2.0 HPi Exclusive (2001)

autoreview

Citroen C5
Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5 - interieurCitroen C5 - interieurCitroen C5 - interieur

Signalement

UitvoeringC5 2.0 HPi Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Citroën C5 HPI is gewoon een prima auto, maar ook niet meer dan dat. Het is er meer een van 13 in een dozijn. Het gevoel van de XM mis ik een beetje, vooral ten aanzien van de vormgeving en de grotere ruimtelijkheid. Ook het rijcomfort is wat minder door de wat stuggere vering.
Desondanks is het rijcomfort nog steeds op onvergelijkbare hoogte vergeleken bij met name Duitse auto’s uit vergelijkbare klasse. De auto is behoorlijk stil op afrolgeluiden van de banden na en gerommel in het onderstel. Voor de rest doet hij zeer degelijk
aan en doet prima wat er van hem gevraagd wordt.
De HPI-motor valt echter wat tegen. Is wel redelijk zuinig: 8,1 liter per 100 km over de gehele periode gemeten. Maar echt fel is hij niet ondanks uitgevoerde modificaties aan brandstofpompen. Waar die 143 PK zitten is mij niet duidelijk. Overigens heb ik begrepen dat de HPI in ieder geval in Nederland niet meer wordt geleverd.
De electronica heeft tot dusver onevenredig
veel aandacht gekregen van de garage in de vorm van diverse updates waarvan de zin niet altijd even duidelijk was. Bovendien waren die vaak weer aanleiding tot nieuwe storingen waarvan de oorzaak en het belang niet waren in te zien en dus opnieuw een garagebezoek noodzakelijk maakten. Wellicht is dit te wijten aan het feit dat ik een van de eerste exemplaren, juni 2001, heb. Desondanks zou dit niet moeten.
Ondanks alle kleine irritaties of misschien wel dankzij
overweeg ik inmiddels een C5 break HDI 110. Ik mis namelijk naast wat meer ruimte ook erg het diesel karakter. Misschien moet ik wachten op de C6?
De exclusieve-uitvoering waaraan ik helaas gebakken zat bij de keuze voor de inmiddels uitgerangeerde HPI-motor omvat een aantal zaken waarvan de zin mij absoluut onduidelijk is.
Alu velgen, misschien wel mooi als je er elke week een
poetsbeurt aan geeft maar verder een ramp. Na enige weken zien ze er niet meer uit en probeer ze dan nog maar eens schoon te krijgen. Wie overigens verzonnen heeft om stootlijsten en bumpers in de carrosseriekleur te spuiten verdient het ook om eens in een grote stad met parkeerproblemen te komen wonen. Als je zelf al niet een keer een stootje met natuurlijk direkt lakschade hebt dan stoot een ander de lak er wel af door een zachte aanraking. Een zwart of donker grijs accent voor de rubberlijsten ziet er zeker fraaier uit dan gehavende stootlijsten en bumpers met zwarte strepen in de carrosseriekleur.
Verder zouden ze bij
Citroën eens wat moeten doen aan die idioot groot uitgevallen hotelsleutels waarmee de wagens worden uitgerust. Dan kan je wellicht ook nog eens een reserve sleutel bij je hebben. Nu na bijna drie jaar bevalt de auto nog steeds, maar er zijn wel heel erg grote probelemen met de betrouwbaarheid. Iedere keer is het weer een avontuur wat de auto vandaag
weer zal brengen. In de afgelopen twee driekwart jaar heeft de auto mij nooit echt in de steek gelaten maar wel een aantal malen tot komplete razernij gebracht. Tot drie maal toe ben ik een koplampsproeierklepje verloren. Dat is op zich niet zo erg maar om van de bijna drie jaar rijden ongeveer anderhalf jaar
te moeten rijden met een gat in je bumper is op zijn minst erg armoedig voor een auto die ruim 29.000 euro kost. Nu is het afwachten hoe het nu gaat. M.i. is de bumper origineel niet helemaal goed gemonteerd maar de garage ziet dat niet zo. Ze hebben de boel nu maar met tweekomponenten lijm vastgekit. Als er nu een koplamp moet worden vervangen moet de hele zaak wellicht losgezaagd worden.
De slecht trekkende motor is na twee en een half jaar ook eindelijk verholpen. Dat heeft zeker zo’n tien garage bezoeken gekost. In bergachtig gebied stortte de motor helemaal in elkaar. Met een rustige rijstijl in het vlakke westen merkte je er niet zoveel van anders
dan dat de motor niet echt trok. Daar heb ik eerder al over bericht. Daarvoor is inmiddels de EGR-klep vervangen, dat is de uitlaatgasrecirculatieklep en toen dat niet hielp was de enig overgebleven mogelijkheid volgens de garage dat de bobine kortsluiting gaf. Daarvoor moest het kleppendeksel waarin de
bobine geintegreerd zou zijn vervangen worden. Nadien heeft de motor geen prblemen meer gegeven. Nog steeds is het geen wonder van trekkracht. Citroen heeft hem niet voor niets uit de productie genomen. Geen belangstelling van het publiek noemen ze dat eufemistisch. Ik zou eerder zeggen geen uitontwikkelde techniek.
Wat is er nu nog steeds niet in orde? De cruisecontrol laat zich soms niet inschakelen. Na terugschakelen naar een lagere versnelling gaat het dan wel weer. Koplampen knipperen nog steeds bij inschakelen van bijvoorbeeld pomp van het hydraulisch systeem.
Oliepeilaanwijzing doet het vaak niet. Boardcomputer
regelmatig van slag, geeft dan bijvoorbeeld een gemiddeld verbruik van 0.7 liter per 100 km, terwijl het berekende verbruik ongeveer 8,5 l per 100 km is. Verder rommelt het onderstel nog steeds. Het lijkt mijn eerste GS wel. Diverse keren storing aan motormanagement, ABS, Airbags. Veelal software problemen. Zou Bill Gates hier soms ook achter
zitten? Het begint werkelijk op mijn Windows’ ervaringen te lijken.
De laatse ellende kwam afgelopen weekeinde. Na het bedienen van de ruitenwisserhandel, het regende namelijk, ging het rechtervoorraam open en wilde nog wel dicht maar ging meteen weer open. Fijn als je met je dochter net van zwemles terug komt met een nat hoofd, lekker tochtig. Ook heel erg goed voor de bekleding. Mijn vrouw die dit overkwam wil niet meer alleen met de auto rijden. Na zoveel ellende heeft zij het echt gehad. Mijn diagnose is dat de z.g. knelbeveiliging ongewild geactiveerd werd. Thuis gekeken of er soms wat in de raam geleiding zat, maar neen. Het probleem bleef. De ruit ging wel dicht na de schakelaar bedient te hebben maar het raam ging onmiddellijk weer open. Wat nu te doen. Goede raad is duur in het weekeinde. Ik kwam nog op het idee om de accu los te koppelen juist op het
moment dat de ruit in de bovenste stand zou staan. Maar wat bleek? De accuklemmen bleken met zo’n binddraadje te zijn vastgezet. Dat zal de garage wel gedaan hebben omdat de klemmen anders los gaan. Hoe moet je dan in noodsituatie bijvoorbeeld met brand de stroom loskoppelen? Dat ging dus ook niet. Gelukkig een goede buurman die wel over een garage beschikt bereid gevonden mijn auto tot maandag onderdak te verlenen zodat hij niet onbeheerd open op de openbare weg hoeft te staan. Maandag maar eens met de dealer in de weer. Na zoveel jaren trouw Citroen rijder, vanaf 1978! heb ik het wel even gehad. Ze moeten wel met een heel goed inruilbod komen wil ik nog Citroen blijven rijden.
Ze weten werkelijk kennelijk niet wat loyaliteit voor een merk kan betekenen. Maar er is een grens en een Volvo V50 lijkt toch wel erg aantrekkelijk. Ze moeten dus echt met een goed bod komen wil ik dit als incident afdoen. Gelukkig had ik tot nu toe een verlengde garantie. Als het nog tot inruil komt moeten ze die er maar gelijk gratis bij doen. Hopelijk komt er hierna
een positiver bericht over mijn C5-ervaringen want ik vind het nog steeds een hele fijne auto.

PROBLEMEN

1. Airco: klokkende geluiden - verholpen.
2. Cruise control laat zich een enkele keer niet inschakelen - ondanks herhaalde klacht nog niet verholpen.
3. Oliepeil aanwijzing werk soms niet - ondanks herhaalde klacht nog niet verholpen.
4. Na periode van stilstand en strenge vorst was de tweede versnelling niet meer in te schakelen en zat de boel compleet vast - storing heeft zich niet meer voorgedaan en oorzaak was ook niet vast te stellen.
5. Storing motormanagement - verholpen, onduidelijk wat het geweest is.
6. Storing Airbag - verholpen, onduidelijk wat het geweest is.
7. Storing ABS - verholpen, onduidelijk wat het geweest is.
8. Brandstofpompen vervangen in verband met achterblijvende prestaties.
9. Na garage bezoek bleef de ventilator van de motorkoeling.draaien ondanks afgezette en inmiddels echt wel afgekoelde motor - verholpen, onduidelijk wat het geweest is.
10. Na garage bezoek bleek chromen knopje van de handrem
afgebroken - gerepareerd, complete handrembediening
moest worden vervangen in plaats van alleen een nieuw
plastic knopje.
11. Update motormanagement - na aanschrijving door dealer.
12. Vervanging en update ABS computer - na aanschrijving door dealer.
13. Na garagebezoek storing afstand bediening ruiten in de voorportieren - verholpen, onduidelijk wat het geweest is.
14. Diverse rammels in het onderstel zouden zijn verholpen, desondanks blijft het rommelen.
Tot nu toe is alles onder garantie verholpen en is er niets geweest waardoor ik de auto heb moeten laten staan. De vraag is echter hoe dit gaat als de (verlengde) garantie is afgelopen. Bij het uitlezen bij de garage van de computer in de auto worden trouwens nog veel meer storingen vermeld die door mijzelf niet gemerkt zijn en die vervolgens door de dealer worden weggewimpeld met de mededeling ’dat is bekend, maar er is nog geen oplossing voor’.
15. drie maal koplampsroeirklepje verloren.
16. Motor bleef slecht trekken, stortte in heuvelachtig gebied compleet in elkaar. EGR-klep vervangen. Tenslotte ook bobine vervangen. Trekt nu redelijk, stort in ieder geval niet meer in elkaar.
17. Cruisecontrol nog steeds niet in orde ook niet na
vervangen van de schakelaar.
18. Koplampen knipperen nog steeds hinderlijk bij
inschakelen van bijvoorbeeld de hydraulische pomp.
19. Oliepeilaanwijzing doet het vaak niet
20. Boardcomputer soms van slag
21. Onderstel rommelt en rammelt
22. Elke maand wel een storing in de software: storingen in motormanagement, ABS, Airbags.
23. Rechter voorraam blijft open staan

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.