Citroën C5 2.0 16V Ligne Prestige (2002)

autoreview

Citroën C5 2.0 16V Ligne Prestige (2002)

Signalement

UitvoeringC5 2.0 16V Ligne Prestige
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf198.000 km
KM-stand laatst211.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het onverwachte Franse comfort

  • 200.000 km

Nadat de Mazda geëxporteerd was (zie review) een tijdje met de mercedes W123 200D gereden maar gezien de leeftijd van deze auto (*1980) wilde ik er niet in de winter mee rijden. Hoewel eigenlijk niet 'op zoek' liep ik bij een bekende handelaar tegen deze C5 aan. Een vriend van ons heeft ook lang zo een auto gehad; we reden wel eens mee, het leek altijd wel een aardige, ruime en comfortbele auto. De staat van dit exemplaar was goed, dus toegeslagen.

Hoe rijdt het? Niet slecht! Het Franse (veer)comfort is spreekwoordelijk, je moet er van houden maar als je van rustig rijden houdt zonder veel sportief bochtenwerk, dan is het plezierig. Leuke gadgets (na een oude Mazda ben je snel verwend): climatronic, regensensor (doet soms wel een beetje nerveus), automatische koplampen, veilig: stoelairbags. Deze auto is van binnen nog erg mooi, een paar kleine slijtplekjes aan het stuur en wat minimale 'afgrijp' plekjes op de deurgerepen en de versnellingspook maar ik heb het wel erger gezien. De auto is duidelijk netjes behandeld. Uiterlijk is de auto een kwestie van smaak, ik wordt er niet lyrisch van maar heel lelijk vind ik het ook niet. De bagageruimte is zeer groot, alles kan mee en dat is praktisch! Verder is het benzineverbruik ongeveer 1:11 op langere ritten en dat is niet zo verkeerd voor een (lekker soepele) 2 liter motor in dit formaat auto.

Nadelen: zijn er ook maar m.i. beperkt; grote draaicirkel in combinatie met slechte overzichtelijkheid van de carrosserie (een Mercedesrijder begrijpt direct wat ik hier mis). Achteruit is soms moeilijk in te schakelen, apart is het geluidssignaal dat je hoort als de auto in zijn achteruit wordt gezet. De clignoteur is heel zacht, soms hoor je niet of je nou richting hebt aangegeven of niet.
Bij het vervangen van een H7 lampje heb ik onlangs de Franse engineering staan vervloeken, door onvoldoende ruimte moest de hele accu eruit.
Een curiosum, niet zozeer een nadeel: de snelheidsmeter vertoont nauwelijks afwijking.

Problemen: helaas is de hoofdremcylinder kapot gegaan en deze moest vervangen worden. Daar wreekt zich de moderne electronica, want de computer moest eruit om plaats te maken en vervolgende gereset worden. Nu alles weer ok. Op naar de APK in mei.

Update aug 2011
APK en kleine beurt. Twee nieuwe banden voor. Op dit moment gaat de deur van passagierszijde van binnen niet goed meer open. Iemand een remedie? Over het rijden ben ik heel tevreden, op lange snelwegritten kun je 1:13 halen dat is gewoon goed voor zo'n grote auto. Ook de ruimte en comfort bevallen heel goed.

Update nov 2011
De kosten van deze auto en de complexiteit van reparaties zijn wat tegengevallen. Aangezien echter niemand de auto voor een redelijk bedrag wilde kopen, rijden we er mee door. Rijden doet de auto namelijk prima, comfortabel, veel ruimte, en op lange afstanden zuinig.
Aan reparaties de afgelopen maanden vier nieuwe bougies, een nieuwe bobine, en de handgreep van het rechter portier was afgebroken. Dat schijnt bij de C5 vaker te gebeuren maar mag m.i. niet. Komt o.a. door de 'luxe' van metalen handgrepen, eigenlijk is het gewoon zamak, een composietmetaal.
Overigens begon het met moeilijk openen van het portier dus heb je dit ook in je C5, laat dan je deurslot opnieuw afstellen anders breekt de handgreep ook af.
In het kostenplaatje is de C5 nu bijgesteld naar € 800/jaar, eigenlijk is dat niet zo verkeerd en als het daarbij blijft dan mag ik denk ik niet klagen. Binnenkort krijgt hij nieuwe lampjes van mij, dan is de boardcomputer weer verlicht, was nooit zo, maar dat schijnt dus niet te horen. Ook ga ik de remschijven en blokken voor vervangen. Dat ga ik gedeeltelijk zelf doen. Er is een goed C5 forum met waardevolle informatie. Zo probeer ik een lange termijn band met deze auto op te bouwen, was eigenlijk bedoeld als overgangsauto naar iets leukers, maar hij moet blijven gezien de forse afschrijving.

Doorrijden

  • 208.000 km

De kosten van deze auto en de complexiteit van reparaties zijn wat tegengevallen. Aangezien echter niemand de auto voor een redelijk bedrag wilde kopen, rijden we er mee door. Rijden doet de auto namelijk prima, comfortabel, veel ruimte, en op lange afstanden zuinig.
Aan reparaties de afgelopen maanden vier nieuwe bougies, een nieuwe bobine, een de handgreep van het rechter portier was afgebroken. Dat schijnt bij de C5 vaker te gebeuren maar mag m.i. niet. Komt o.a. door de 'luxe' van metalen handgrepen, eigenlijk is het gewoon zamak, een composietmetaal.
In het kostenplaatje is de C5 nu bijgesteld naar € 800/jaar, eigenlijk is dat niet zo verkeerd en als het daarbij blijft dan mag ik denk ik niet klagen. Binnenkort krijgt hij nieuwe lampjes van mij, dan is de boardcomputer weer verlicht, was nooit zo, maar dat schijnt dus niet te horen. Ook ga ik de remschijven en blokken voor vervangen. Dat ga ik gedeeltelijk zelf doen. Er is een goed C5 forum met waardevolle informatie.

Verkocht

  • 211.000 km

De C5 is geëxporteerd. Al met al waren de kosten toch te hoog. We gaan verder met een wat meer basic automobiel.

Om de 'zie je nou wel' reacties voor te zijn; ik heb toch een fijn rijdende auto er aan gehad, alleen ik heb persoonlijk dit geld aan onderhoud en reparaties niet voor een auto over, ca. 800 euro per jaar aan kosten is mij teveel, maar op zich niet bovengemiddeld.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.