Citroën C5 2.0 16V Exclusive (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 2.0 16V Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze auto gekozen omdat er relatief weinig extra´s op besteld hoeven te worden. Ik heb alleen een Telefoon/JBL-audio combi en cruise control besteld. Die cruise control is van de dealer en komt wat primitief over, Citroën kon deze toen nog niet af fabriek leveren.
De auto is voorzien van een LPG installatie. De tank kan effectief 41 liter bevatten en dat levert een actieradius op van 300 kilometer. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik de dealer niet even gevraagd heb wat voor een tank gemonteerd zou worden...
Deze auto wordt door velen als erg comfortabel beschouwd. Ik denk daar wat anders over. Bij 120 vind ik dat de auto veel motorlawaai maakt. De vering strijkt grote oneffenheden goed glad, maar korte hobbels worden slecht verwerkt. De auto rammelt dan overigens ook overal. Het lukt de dealer niet om de auto vrij te krijgen van ’carrosseriegeluiden’.
De wegligging valt mij tegen. Dit heeft met name te maken met de vage besturing. De vele leenauto’s die ik heb gehad van de dealer stuurden beter: dit waren (goedkopere) modellen met een ander type stuurbekrachtiging en zonder de sportstand van de vering. De remmen zijn daarentegen fenomenaal. Ik heb een paar keer een noodstop gemaakt en iedere keer was ik erg onder de indruk van de remcapaciteit.
Ik geloof dat dit de eerste Citroën is waarin de ’multiplex’ technologie is toegepast. Hierover en over de electronica in het algemeen ben ik maar matig enthousiast. Zo werkt de claxon na een halve seconde wachttijd, gaat de automatische verlichting aan NA het verlaten van de tunnel en kan de centrale deurvergrendeling soms niet van binnenuit bediend worden.
Samenvattend kan ik stellen dat ik niet erg enthousiast ben over de auto. Dat ligt overigens maar deels aan de auto. De dealer heeft zich niet echt bereidwillig getoond om de vele problemen op te lossen.
PROBLEMEN
* Krakend stuurwiel (sleepcontact vervangen).
* Krakende geluiden van de ramen of de deuren. De dealer heeft plakband op de deursponningen geplakt (dit is serieus) maar dit heeft niets uitgehaald.
* Computer raakt verstoord door rijden op gas. Hierdoor wordt het benzineniveau onjuist weergegeven. Al tweemaal heb ik hierdoor zonder gas en benzine gestaan. De auto is hiervoor 6 maal naar de garage geweest en door middel van de ´trail and error´ vervang- methode is het probleem nu deels opgelost.
* Krakend stuurwiel. De stuurbekrachtiging is nagekeken door dealer, dit heeft niets opgelost.
* Spontaan inschakelend alarm waardoor de accu leeggeraakt is. De auto is hiervoor vier dagen bij de garage geweest, maar meer dan het plaatsen van een nieuwe accu en uitlezen van het systeem is er niet gebeurd.
* De telefoon bevat taal- en programmeerfouten. Deze zijn niet door de dealer op te lossen. De werking van dit apparaat heb ik aan de dealer uit moeten leggen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren