AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroën C5 2.0 16V Différence (2004)

autoreview

Citroen C5
Citroen C5
Citroen C5
Citroen C5
Citroen C5
Citroen C5
Citroen C5
Citroen C5
Citroen C5 - interieur
Citroen C5 - interieur
Citroen C5 - interieur

Signalement

UitvoeringC5 2.0 16V Différence
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf208.000 km
KM-stand laatst209.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review na 10 maanden en 14000 kilometer

  • 209.000 km

Sinds juni 2015 in het bezit van een Citroën C5 2.0 16v Difference2. De auto heb ik overgenomen van de vrouw van mijn broer, deze heeft de C5 2,5 jaar in bezit gehad. De auto is gekocht bij Citroën dealer Spronken in Beek (Limburg). Inmiddels is de C5 bijna 10 maanden in mijn bezit en heeft mij ondertussen 14000 kilometer ver gebracht met minimale gebreken. Op deze gebreken zal ik later in deze review nog terug komen.

De Citroën is rijk uitgerust qua opties, alle luxe die je graag zou willen hebben is aanwezig. Vier elektrische ramen, centrale vergrendeling met klapsleutel en inklapbare buitenspiegels, automatisch dimmende binnenspiegel, cruise control, regensensor, lichtsensor, cd-wisselaar, alles is aanwezig! Knap voor een auto van ruim 12 jaar oud die toen al zo ruim in zijn opties zat. En dat tegenwoordig voor nog geen €1500,-

De auto heb ik vooral overgenomen vanwege de ruimte, fijne rijeigenschapen voor lange ritten en de trekhaak met een fatsoenlijk trekvermogen (1500kilogram). Sinds een tijd namelijk in het bezit van een caravan die ik op een verantwoorde wijze van A naar B wil verplaatsen. Dit gaat met de C5 goed, echter is terugschakelen naar de 4 op de snelweg vaker noodzakelijk. Een automatische versnellingsbak zou een pre zijn in mijn volgende auto, dit maakt het rijden nog comfortabeler.

Het veercomfort van deze auto is natuurlijk zoals het Citroën betaamd, erg comfortabel maar niet te zweverig of overhellend in de bochten. Echter heb ik in het verleden ook een Citroën Xantia gehad, deze was qua vering nog beter! Drempels werden helemaal glad gestreken, helaas merk je in de C5 wel wat meer van drempels en oneffenheden. Maar nog steeds bovengemiddeld goed t.o.v. andere auto's. Ook het rijden met caravan is perfect door de vering, de auto en caravan zijn altijd helemaal in "balans". Inzakken door het gewicht van de caravan doet deze auto niet. Helemaal super!

Qua techniek zit het allemaal wel goed, de auto wordt regelmatig gecontroleerd op gebreken. Ik krijg steeds complimenten hoe goed de auto eruit ziet en hoe goed de techniek na 214000 kilometer nog in elkaar steekt. Roest is deze auto vreemd, lekt nergens olie of koelvloeistof en start altijd. De auto heeft 2,5 jaar geleden een nieuwe koppeling gekregen en heeft ook meerdere onderhoudsbeurten weer gekregen. Regelmatig onderhoud zoals olie verversen en filters vervangen verlengt de levensduur echt wel.

Helaas zijn er ook wat gebreken geweest. In oktober begon de auto vreemd te starten en te rijden. Startte soms helemaal niet en sloeg vaker af tijdens het stationair draaien. Uiteindelijk bleek een defecte koelvloeistoftemperatuursensor de boosdoener te zijn. Kosten € 20,- en 5 minuten werk.

Verder is de COM2000 een bekend probleem. Knipperlichten die het soms niet doen, lichten die vanzelf aangaan enz. Ook deze auto heeft er soms last van, de knipperlichten doet het niet op de vaste stand van het hendeltje aan het stuur, hou je hem vast me je vinger is er niets aan de hand. Klusje voor de toekomst dus.

De afneembare trekhaak heeft 3 weken geleden de geest gegeven. Het draaimechanisme om de trekhaak van de auto los te koppelen is stuk gedraaid. De trekhaak is dus nu niet meer afneembaar waardoor de de parkeersensoren de trekhaak als obstakel zien. Erg irritant! De trekhaak wordt z.s.m. vervangen.

Mijn vorige auto is een BMW 523i E39 geweest en ik dacht nooit meer iets anders te willen dan een BMW. Maar nu met deze Citroën...... Mooi is de auto naar mijn mening niet, maar wat een fijne auto!!! En dat maakt een hoop goed. Ik hoop in ieder geval nog veel kilometers te mogen maken met mijn C5.

Uiteraard zal ik deze review updaten bij bijzonderheden of reparaties.


9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren