Citroën C5 1.8i 16v Ligne Business (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 1.8i 16v Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 128.000 km |
KM-stand laatst | 145.000 km |
Met de Citroen C5 naar Albanie
- 140.000 km
In mei kwam er een nieuwe collega die dolgraag een BMW 3 serie touring wilde leasen. En aangezien ik de nieuwe Mercedes C klasse Coupe wel erg mooi vind, heb ik haar aangeboden dat ze mijn BMW 3serie kon overnemen en dat ik dus de nieuwe Mercedes C Coupe kon bestellen. Zo gezegd, zo gedaan. De Mercedes is besteld en komt eind juli/begin augustus...
Het voordeel van een grote organisatie is dat er doorgaans een groot aantal 'poolauto's' zijn die al dan niet door collega's die uit dienst gaan wordt aangevuld. Dus ik dacht; Laat ik nou eens een auto rijden die ik normaal gesproken niet zou bestellen. Wel vond mevrouw BCO het noodzakelijk dat deze de nodige bagageruimte en comfort zou moeten hebben met het oog op de lange vakantie naar Zuid-Europa. Daarmee viel de Alfa Romeo GT die op de lijst stond af :-(
Ook stond er een Citroen C5 1.8 Ligne Business op de lijst. Alles erop en eraan, grote bagageruimte en vooral heel erg comfortabel. Aangezien mevrouw BCO een DS3 rijdt (zie mijn review over haar DS3) en ik er ook erg enthousiast over ben, is Citroen geen gekke keuze. Deze dus uitgekozen en direct kunnen testen voor een vakantie naar Zuid Europa!
Het eerste dat opvalt nadat ik er in ging zitten waren de zachte, maar zeer gerieflijke fauteuils. Wat een heerlijke ervaring na de keiharde sportstoelen in de BMW 3 serie. Wat mij iets minder bekoorde was de vering (erg zacht en weinig communicatief) en het stuur (veel knopjes en grote slag). Maar wat is die auto groot! Zowel van binnen als van buiten volgens mij groter dan een BMW 5 serie die ik vorig jaar reed.
En dat kwam dan weer mooi uit want er waren plannen om een lange vakantie te houden. Het idee was om eerst een week Zuid-Italie en dan vervolgens de boot van Bari naar Igoumenitsa (Griekenland) en dan op ons gemak terug naar Nederland via Albanie, Montenegro, Kroatie en Oostenrijk. Vooral Albanie trok mij enorm; er is slechts een reisgids in het Nederlands en Lonely Planet heeft Albanie als reisbestemming nr 1 staan! Nummer 1! In de hele wereld! Ook stond erbij dat je het binnen 5 jaar zou moeten doen. Het massatoerisme ligt op de loer....
Wel nog even op internet gekeken en daar werd geadviseerd om vooral benzine te tanken langs de doorgaande wegen vanwege slechte kwaliteit soms op het platteland.
De C5 reed naar Italie precies zoals ik had verwacht; zeer comfortabel en niet echt uitnodigend om bochten te rijden. Het formaat van de auto is een serieus nadeel in de bergen. Het passeren van een bus op de Splugenpas tussen Zwitserland en Italie was echt milimeterwerk. Tevens is de 1.8 motor eigenlijk te klein. In Nederland en bij cruisecontrol op de snelweg gaat het prima, maar in de bergen heb ik geregeld moeten terugschakelen naar de eerste versnelling.
In Zuid Italie zijn er veel kleine straatjes in de steden en in de dorpen en ook daar is de C5 niet handig. Wel heel handig zijn de standaard parkeersensoren, zodat ik door de hoge achterkant toch niet de Vespa omver reed van de hevig gebarende Italiaan in Napels die mij probeerde te waarschuwen tijdens het inparkeren.
In Italie heb ik op de snelwegen heerlijk comfortabel gecruised met een vaart van 150-160 km. Harder is niet aan te raden; doordat de auto slechts 5 versnellingen heeft, rijd je dan al gauw meer dan 4000 toeren en dat past gewoon niet bij zo'n comfortabele auto. Bovendien loopt het verbruik dan gauw op. Bij 150 rijdt de auto ongeveer 1 op 12. Nadeel is wel dat als je op de snelweg rijdt en die loopt wat omhoog, het vermogen echt te kort schiet. Overigens is 200km op de teller mogelijk, maar dan rijd je dus wel tegen het rode gebied aan (6000rpm). Niet doen dus....
De navigatie werkt omslachtig, maar is wel duidelijk. Nadeel zijn de grote hoeveelheid knopjes op het stuur. Daarmee schiet Citroen wel zijn doel voorbij. mijns inziens dienen de knopjes op het stuur vooral om de snelkeuzes of veelgebruikte functies te activeren. Maar eerlijk is eerlijk, de uitrusting is wel belachelijk compleet voor zo'n aanschafbedrag. Maar waar zitten de bekerhouders? Ik heb er een ontdekt in het kastje onder de armsteun. Die gebruik je in de praktijk dus gewoon niet. Misser van Citroen, want ook in de DS3 van mevrouw BCO zit er geen bekerhouder....
Vervolgens op de boot naar Noord Griekenland. Wat handig dat de spiegels automatisch inklappen als je hem op slot doet, want bij de opstelling op de boot sta je toch auto aan auto en zou het personeel de spiegels er zo af kunnen lopen.
Van Griekenland is het dan nog een klein stukje naar Albanie. Even een waarschuwing voor iedereen die de Europese Unie uitgaat met een lease auto: Je moet een bewijs bij je hebben dat jij de lease auto mag rijden (een zogenaamde berijdersverklaring). Deze had ik niet en dus moest ik de leasemaatschappij bij de grens van Griekenland naar Albanie bellen, die dus een fax terugstuurden naar het grenskantoor waarin stond dat ik 'gerechtigd' ben om de auto te besturen. Was ik even blij dat ik op een doordeweekse dag bij de grens kwam....
Tsja en dan kom je dus in Albanie....Laat ik in ieder geval beginnen met het feit dat 60-70% van het wagenpark bestaat uit Mercedes. En dan vooral de Mercedessen Diesel uit de jaren '80 en '90. Mevrouw BCO en ik deden een spelletje; kijken of er meer dan 5 auto's tegemoet kwamen die geen Mercedes waren. Dat is slechts een keer gelukt! Overal langs de weg Mercedes werkplaatsjes met tweedehands onderdelen. En autowasbedrijfjes. Heel veel autowasbedrijfjes waar ze met de hand voor 3 euro je auto van binnen en van buiten schoonmaken. In het hotel begreep ik vervolgens dat ik wel een toeristentarief had betaald. De eigenaar betaalde toch echt nooit meer dan twee euro ;-)
Ik kan hier natuurlijk gaan uitweiden over hoe fantastisch Albanie is; lekker eten, prachtige natuur, ongelooflijk aardige mensen, supervoordelig en geen toerist gezien op wat verdwaalde Duitsers en twee Nederlandse deurwaarders na die met hun BMW Cabrio vanuit Istanbul terugreden naar Nederland.
Waar de C5 echt in uitblinkt zijn de wegen. In Albanie zijn de 'toeristische' bestemmingen via redelijk tot goede wegen bereikbaar. Ga je echter echt de binnenlanden in, dan weet je soms niet wat je meemaakt. In een geval heb ik over 30km anderhalf uur gedaan. Kuilen in de weg zo groot als een Smart! Al dan niet gevuld met water. Maar toch zijn het de doorgaande wegen. Eerlijk is eerlijk, ze zijn er overal wel bezig, dus met een jaar zal dat echt wel verbeterd zijn. Maar wat je vooral niet moet vergeten is dat er tot 1992, de val van het communisme, er slechts 1000 auto's rondreden in Albanie! En dan ben je eigenlijk wel heel blij met een C5 die er voor zorgt dat de inzittenden buitengewoon comfortabel worden vervoerd en waarbij de kuilen in de weg keurig worden weggefilterd...
Overigens, wil je een goede indruk krijgen van wat rijden in Albanie betekent, tik dan eens bij Youtube 'Top Gear Albania' in. Je krijgt dan een aflevering waarbij de drie heren een Zastava, Rolls Royce en een Mercedes S Klasse testen met de vraag; If I were the Albanian Maffia, I would choose.....De winnaar is de Mercedes S Klasse maar ik zou voor de Citroen gaan!
Tot het moment dat de automatische airco het begaf midden in Tirana bij 35 graden! Tsja, en dan is het allemaal ineens een stuk minder prettig. Gelukkig deed hij het later op de dag ineens weer wel. Voor de rest geen problemen ook niet in Montenegro (zie foto op veerboot) en later in Kroatie en Oostenrijk.
Tips voor mensen die de C5 overwegen; Ga voor de versie met minimaal 2.0 benzine of de zwaardere diesels en neem vooral ook parkeersensoren! De C5 1.8 is in Nederland prima, maar daarbuiten is hij echt ondergemotoriseerd.
- 145.000 km
Ik ga misschien wel spijt krijgen dat ik geen Citroen C5 heb besteld!
Zoals ik al schreef ben ik nu aan 't wachten op de Mercedes C klasse Coupe die, volgens de de laatste berichten van de dealer, op 28 juli wordt afgeleverd.
De C5 ben ik vooral gaan waarderen om zijn geriefelijke stoelen en zijn gevoel van heerlijke luxe en rust. De auto daagt niet uit tot snel rijden en ietwat meewarig kijk ik nu naar de andere weggebruikers die bumperklevend op de linkerbaan met 140 voorbij komen rijden. Iets wat ik van mezelf zo herkende toen ik mijn vorige auto (BMW 318d) reed. Blijkbaar heeft een auto meer invloed op de rijstijl dan ik dacht.
Dus voor de gein even op de website van Citroen een C5 met alles erop en eraan geconfigureerd. En dan blijkt dat ik voor hetzelfde geld als mijn Mercedes een Citroen C5 met 240 pk dieselmotor met automaat had kunnen rijden...(slik!)
Maar inmiddels heb ik proef gereden in de Mercedes C-coupe met dezelfde motor die ik heb besteld en gelukkig ik weet weer waarom ik voor Mercedes ging!
Inmiddels van de leasemaatschappij toestemming gekregen om iets verder dan 144.000 km door te rijden totdat mijn nieuwe auto komt. Nog ongeveer 3000 km en dan zal ik afscheid moeten nemen van de C5, die, ik kan niet anders zeggen, mij enorm verrast heeft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.