Citroën C5 1.8 16V Différence (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 1.8 16V Différence |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na heel veel jaren te hebben gereden in lease-auto"s wilde ik eigenlijk een privé-auto dit deels vanwege de bijtelling en deels omdat ik nu mijn eigen keuze kon maken in welke auto ik wilde rijden.
Mijn keuze werd de C5 dit omdat ik in het verleden zeer tevreden was over het merk Citroën en omdat deze auto beschikte over veel ruimte, opties en ook vanwege het comfort. Dit is mijn grootste fout geweest.
In eerste instantie reed de auto prima en deed goed zijn werk had wel wat problemen met de radio die vond dat hij niet bij de auto hoorde en daardoor af en toe begon te piepen of compleet helemaal niet reageerde. Maar goed dat mocht de pret niet drukken. Auto verbruikte weinig olie ook niet bij hoge belasting in de bergen en op de duitse autobahn. Eigenlijk 0 klachten totdat ik de 30000 km naderde. Als ik stil stond hoorde je een fluit onder de motorkap vandaan komen en mijn koppeling klikte (relais) behoorlijk irritant. Beide klachten aangegeven bij de dealer. Het fluiten kon niet verholpen worden want dit had te maken met de aanzuiging van lucht en dit deed zich vaker voor bij de C5 en kon geen kwaad. De relais werd ingespoten (Dit is overigens standaard bij Citroën; ze zijn gek op dingen inspuiten). In eerste instantie was het relais probleem opgelost.
Toen na een tijdje begon de bekleding op mijn achterbank slijtage plekken te vertonen weer na de dealer. Deze heeft toen de bekleding vervangen.
Op het moment dat ik de 50000 km naderde kreeg ik problemen met de motor die toerenvast hield bij een koude motor, erg leuk dat je brullend door de straat rijdt en ook erg goed voor de motor.
Ook mijn koppeling gaf problemen deze begon namelijk te slippen niet constant maar af en toe en mijn auto trilde en dat had te maken met mijn remschijven die zo krom als een hoepel waren, mijn spiegel rechts wilde niet meer inklappen (overigens hadden ze deze al gesmeerd wat dit voor zin heeft snap ik niet want het wordt immers geregeld door een elektromotor en daar valt volgens mij weinig aan te smeren) en tot slot begon weer mijn bekleding op de achterbank slijtage te vertonen.
Auto weer na de dealer. Die vertelde mij dat de schijven inclusief blokken voor mijn eigen rekening kwamen. Bekleding wilde ze niet vervangen omdat ze dit niet nodig vonden en de koppeling hadden ze alleen ontlucht. Ze hadden nog wel even de spiegel vervangen die het overigens na thuiskomst in eerste instantie alsnog niet deed. En de koppeling slipte nog steeds.
Dan om nog even terug te komen op de schijven, ik heb de dealer gevraagd hoe het mogelijk was dat deze al krom waren bij 50000 km want dat vond ik toch niet echt normaal als je je auto normaal rijdt. Dus niet extreem veel en hard remmen. Hierop had de dealer geen antwoord en ze wilde mij ook op geen enige manier tegemoet komen (dit terwijl ik 2 jaar garantie had op de auto), waardoor ik een rekening kreeg van maar liefst 800 euro. Hierbij opgeteld de rekening van een half jaar daarvoor van bijna 400 euro betekent dat ik binnen een jaar tijd voor 1200 euro aan mijn Citroën heb laten versleutelen en dan zijn mijn banden nog niet eens meegeteld.
Al met al door het product en de slechte service van de dealer ben ik nu overgegaan op een andere auto en ik neem nooit meer een Citroën en zou ook zeker iedereen aanraden om eerst na te denken alvorens voor een C5 te kiezen. Kijk vooral ook even na de restwaarde van de C5 na 2 en 3 jaar. Dit is echt bijna om te huilen.
PROBLEMEN
- kapotte ontsteking
- fluitende moter
- relais koppeling kapot 2x
- bekleding achterbank versleten 2x
- piepende/niet funtionerende radio 2x
- kromme schijven
- remblokken rondom
- motermanagement software 2x vervangen
- rechterspiegel niet meer willen inklappen na parkeren auto 2x
- slippende koppeling 2x
- hydraulische vering kapot/auto wilde niet meer omhoog
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.