Citroën C4 Picasso VTi 120 Intensive (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Picasso VTi 120 Intensive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 60.212 km |
Van Grand C4 naar C4
- 10.350 km
Na bijna 6 jaar C4 GP te hebben gereden (zonder noemenswaardige problemen)werd het tijd voor iets nieuws. Na een geslaagde proefrit werd dit de "nieuwe" C4 Picasso als 5 zitter met de 120VTI motor.
Nu 10.000km verder met een drietal ritten naar Frankrijk is het tijd om de balans op te maken. Vergeleken met het vorige model vallen direct een aantal zaken op. De auto is een stuk lichter (bijna 300kg), heeft een moderne look en digitaal dashboard. Het rijcomfort is vergelijkbaar met "de oude" Picasso al is het nieuwe model wat stugger geveerd, dit komt de wegligging ten goede. Ook de zijwindgevoeligheid (bij het vorige model echt een nadeel) is een stuk minder.
De digitale bediening went snel en is gebruiksvriendelijk. De navigatie start zeer snel op en werkt nauwkeurig. Met de de 120 VTI motor is dit model geen snelheidsmonster maar kan goed mee in het verkeer. Het verbruik ligt op 8.2 liter per 100km (1:12) over de eerste 10.000km
Op dit moment is er een defect aan het dodehoekdetectiesysteem maar dat is dan ook de eerste storing tot nu toe.
Op de snelweg een heerlijk comfortabele auto, stoelen zijn goed instelbaar ook voor de passagiers achter.
De kofferruimte (537l)is groot genoeg voor de nodige bagage en handig uit te breiden door het verplaatsen van de achterstoelen.
Echt handig is de mogelijkheid om de rugleuning van de passagiersstoel geheel om te klappen zodat langere voorwerpen makkelijker mee kunnen.
Een volgende update volgt bij 20.000km.
update
- 20.000 km
De afgelopen maanden hebben zich geen bijzonderheden voorgedaan. Er is een liter olie bijgegaan bij 18.000km en een beetje koelvloeistof. Het verbruik is iets gedaald en zit nu op 8l/100km 1 op 12.5.Er zijn diverse vakantieritten naar Frankrijk gemaakt waarbij de C4 Picasso zich een heerlijke reiswagen toont. Je stapt dankzij de goede stoelen en rijcomfort fris uit de auto.In de kofferbak gaat een aardige hoeveelheid bagage mee. Op de achterste stoelen passen drie kinderstoeltjes en dat is erg handig als de (klein) kinderen meegaan. De 120 VTI motor is vlot genoeg alleen volbeladen met klimmend terrein moet de motor wel aan de bak.Maar dat komt niet zo vaak voor. Alle uitrusting werkt perfect, telefonie, navigatie, climate control (ook voor de achterpassagiers), radio, achteruitrijcamera, cruise control,dodehoek detectie, parkeersensoren voor en achter),keyles entry. Het zelf inparkeren werkt perfect en handmatig niet te verbeteren. Erg handig als de auto volledig staat ingebouwd is dat uitparkeren ook mogelijk is met de park assist. De getinte ramen achter in combinatie met de zonnegordijnen en vliegtuigtafeltjes maken het ook voor de kinderen prettig achterin.Kortom nog geen spijt van onze aankoop.
Volgende update volgt bij 30.000 na de eerste onderhoudsbeurt.
Update km stand 27940.
De eerste onderhoudsbeurt zit erop kosten € 212,19 voor olie,filter, interieurfilter en winterbanden monteren. Er hebben zich geen storingen of defecten voorgedaan. De C4 Picasso toont zich tot nu toe een betrouwbare auto. Het verbruik is stabiel op 8 l/100km (1:12,5)dat is zo'n 27% minder zuinig dan de fabrieksopgave, maar ja wie haalt deze waarden. Met de auto worden jaarlijks een zestal ritten naar Frankrijk gemaakt en met plezier worden deze kilometers afgelegd, want het is een comfortabele reiswagen, goed instelbare stoelen met mijn lengte van 1.84 zit ik prima. De dodehoekdetectie is in de drukke omgeving van Parijs echt een uitkomst, zowel links als rechts worden er dan overuren gemaakt. Kortom nog steeds happy met deze citroën.
Pechgevalletje
- 37.125 km
Voor het eerst sinds lange tijd langs de weg gestaan met een kapotte temperatuur sonde waardoor de motor warm liep. Rode lamp en direct naar de kant. Sleepdienst, taxi, en huurauto netjes geregeld door Citroen Assistance. Deze week ook een terugroepactie gehad de bouten van de voorste wieldraagarmen zijn af fabriek te vast aangedraaid, hierdoor zou breuk kunnen ontstaan, direct mee laten vervangen de auto stond toch in de garage.
Onderhoud
- 46.500 km
Bij 46500 is een kleine onderhoudsbeurt gedaan. Kosten hiervan waren 124,98 voornamelijk voor olie en filter. Er hebben zich verder geen bijzonderheden of mankementen voorgedaan. Het brandstofverbruik lijkt na het vernieuwen van de temperatuursensor wat gedaald en is nu (volgens de boardcomputer)7.7/100 of wel 1:13.
60000 beurt
- 60.212 km
De 60.000 beurt kende geen bijzonderheden het onderhoud bestond uit, bougies, olie en filters, de ruitenwissers werden vervangen en de winterbanden gemonteerd. De totale kosten bedroegen € 374,-- Tot nu toe probleemloze kilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.