Citroën C4 Picasso PureTech 130 Intensive (2015)

autoreview

Citroën C4 Picasso PureTech 130 Intensive (2015)
Citroën C4 Picasso PureTech 130 Intensive (2015)Citroën C4 Picasso PureTech 130 Intensive (2015)Citroën C4 Picasso PureTech 130 Intensive (2015)Citroën C4 Picasso PureTech 130 Intensive (2015)Citroën C4 Picasso PureTech 130 Intensive (2015)

Signalement

UitvoeringC4 Picasso PureTech 130 Intensive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf3.500 km
KM-stand laatst74.750 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lovende Woorden

  • 33.600 km

Tja, na meer dan 30.000 km ervaring met deze ijsblauwe-C4 Picasso een snelle review van deze voortreffelijke wagen.

Na de Seat Altea XL gekozen voor deze fransoos. En ja, dat is behoorlijk wennen na die strafgeveerde spanjaard.
Maar goed, ik ben het gaan waarderen die franse wagen. Wat mij zeker is opgevallen na de Seat is de rust in de Picasso: zeker op kruissnelheid is hij stil. Stil met hoofdletters, dan wel. Het enige wat je hoort is wat windgeruis, meer niet.

Vergis je niet in de drie-cilinder 1.2 motor. Oke, je hoort hem als je optrekt. Dan laat ie zich wat horen en met de tussensprintjes ook, maar verder: echt je merkt niet dat je met een driecilinder op pad bent. Rijdt wel in de juiste versnelling, trouwens, want anders heb je last van het turbo-gaatje... maar ach. Geef hem de sporen en hij gaat er als een haas vandoor; 70 km/uur in z'n 2 gaat echt wel. Zo heerlijk.

De verbruiksmonitor dan maar: lekker zuinig hoor op de langere stukken. Verbruik in de stad moet je niet naar kijken: dat is namelijk niet gunstig voor het gemiddelde gebruik. Zelfs heel snel doorschakelen helpt niet heel veel. Maar goed. In de verbruiksmonitor (hier ook te vinden) zit echt een keer een verbruik van 1:20.8. Dat was alleen 80-km wegen en verder geen stadse ritjes. Leuk toch? De boord-computer gaf aan dat we meer dan 1000 km met die tank zouden kunnen rijden als we maar gemiddeld 80-85 zouden rijden. Maar dat is dus niet de praktijk. Gemiddeld kom je toch wel richting de 1:15 uit!

Vervolgens de kofferbak: die slurpt gewoon 3 grote koffers op zonder dat je de achterbank hoeft te verschuiven. Daar is deze wagen dan ook voor gekocht: gezin met 2 kinderen, die wel eens op vakantie gaan of grote dingen willen vervoeren. Geen punt dus. Trouwens de ruimte op de achterbank is qua beenruimte riant, maar dan ook echt riant. In vergelijking met bv. een Ford Mondeo station kun je beter je bent kwijt in de C4. Mondeo is een klasse hoger, hè.... zo zie je maar.

Op de foto zie je dat de Picasso voor een vouwwagen staat. Prima combi om te zien zo, maar een voortreffelijke combi om te rijden. Nu twee keer mee naar Frankrijk geweest: 950 km enkele reis gereden. We hebben de C4 uitgeroepen tot trekauto van het jaar! In nl gewoon 95 gereden; dat gaat uitstekend. Je merkt dan niets van de vouwwagen; ook het verbruik is dan oke. Na passage belgische grens gaat de cruise control op 111 en dan gaat ie. Hij gaat dan door tot aan Parijs, zonder haperen en verder en verder. Berg op en berg af: tussensprint om die dwaze franse automobilisten voor te zijn. Echt nooit een probleem: schakel wel even terug naar 4 of 5. Maar hij doet het echt altijd en stelt nooit teleur!
O ja, verbruik op zulke ritten met de vouwwagen: 1:13.9. Daar kon de Seat echt niet aan tippen (de ongeblazen VW Golf Plus wel, trouwens)

Problemen tot nu toe: terugroepactie gehad voor de portiersloten. Goed opgelost door de dealer hier.
En laatst was er een bougie stuk: tja, dat kan gebeuren. Drie nieuwe erin en gaaaan!

Volgende review over de C4 is voorspelbaar, vermoed ik. Zal wel meer van het saaie zelfde worden. Maar goed. Tot zover voor nu: lovende woorden over deze prima wagen.

Echt zuinig!

  • 37.774 km

Op de laatste foto zie je het verbruik van deze tank. De meter staat nu halverwege.....
We hebben er 464 km mee gereden en volgens de boordcomputer kunnen we met de andere helft van de brandstof nog 470 km rijden in theorie. Dus 930 km op één tank.
Dat gaat hem niet worden, want de stadse ritjes gaan deze score de das om doen.
Wat wel aardig is, is dat dit verbruik op winterbanden wordt gehaald. Wel met een groot deel op 80 km-wegen. Maar ook een rit over de Afsluitdijk (rit van in totaal 220 km met kruissnelheid van 125 km/h). Rit op de terugweg met windkracht 7 pal tegen....da’s niet héél gunstig!

Al met al dus wel de moeite van het vermelden waard. Op naar de volgende tank en kilometers!

Door de 50000 grens en weer verder,,.

  • 50.000 km

En toen gebeurde het: het was op de A9 richting Alkmaar even voorbij Schiphol.......we passeerden met 104 km/uur de 50000 km-grens. Niet dat dat wat uitmaakt, maar ach, het is weer zo'n momentje.
In ieder geval weer even een momentje om terug te kijken op de afgelopen periode met de C4 Picasso. Nou, dan kun je kort zijn: het was weer TOP. Hij doet wat ie moet doen en hij zal je niet teleurstellen. Echt niet.

Even terug naar de vakantie: 2500 km gereden via de Franse tolwegen, waarvan deels met de vouwwagen. Als vanouds goed. Verbruik voor dit 2500? De heenweg was gemiddeld 6.5 ltr/100 km en de terugweg was wel 6.4 ltr/100 km..... en dan hebben we lekker doorgereden. In die 2500 zit ook een rit vanaf de camping naar Parijs en terug (zonder vouwwagen): 300 km enkele reis. Maar tjee, wat is dat een genot. De cruisecontrol op 125 km en we zoefden over de franse tolweg. Gewoon 3 uur zonder moe te worden. Wij werden daar wel blij van.
En ach, als het dan onderweg 42 graden is, dan ben je blij dat je airco hebt èn dat ie het doet. Heel comfortabel.

De navigatie hadden we voor de zomervakantie laten updaten: dat kan bij de Citroen-dealer for free als je de C4 daar in onderhoud hebt. Prima service en weet je ongeveer zeker dat wat er in de navigatie staat ook daadwerkelijk klopt. De navigatie werkt trouwens sowieso heel goed: we hebben zeker goede ervaringen met de omleidings-optie wordt aangeboden als er oponthoud op de eerder geplande route is geconstateerd. Dat werkt prima. Maar soms kom je voor een verrassing te staan en sta je toch in de file omdat je eigenwijs bent en toch via de oostelijke ring van Antwerpen wilt rijden. Laat daar nu toch ook een file staan op zaterdagavond. Dan denk je slimmer te zijn dan je apparatuur, maar dat blijkt bij nader inzien dan weer niet zo te zijn. Leermomentje zeggen we dan maar.

De grote beurt een paar weken daarvoor leverde geen bijzonder op; nieuwe filters, olie, bougies (waren die vorig jaar al niet eens vervangen??) en nog wat andere dingetjes. Koste alles bij elkaar weer een lieve duit, maar ach, dat doet niets af aan het plezier dat we aan deze wagen hebben.

Hadden we laatst bij de bouwmarkt een onderdeel besteld voor de radiator: lengte 2.80 meter. Incl. de verpakking was dat ding 3.00 meter lang. Wij naar de bouwmarkt om dat onderdeel op te halen en in de C4 Picasso geladen. Sta je even te puzzelen hoe dat toch in die auto moet gaan passen, want dat ding was nog eens aardig breed ook..... blijkt gewoon de voorstoel van de passagier neergeklapt te kunnen worden. Surprise dus voor ons. De achterbank deels neergeklapt en hup dat onderdeel ingeladen. Achterklep dicht en gaan!! De passagier kon riant achterin zitten en de chauffeur bleef goed uitzicht houden op het verkeer. We moesten even glimlachen onderweg naar huis. Weer een punt voor de C4. En zo kun je nog wel even doorgaan, want gipsplaten slikt ie ook zonder problemen. Kan ook de achterklep gewoon dicht.

En tja, wat moet je verder over zeggen? Nou weinig eigenlijk. Wel leuk dat er meer mensen enthousiast zijn over deze Picasso's. Ik lees veel positieve reacties op de motor: de kracht en de souplesse van die drie-cilinder is indruk wekkend. We hebben op een vakantie-eiland een VW Golf gehuurd met een 1.2 vier-cilinder. Die Golf rijdt prima en schakelt subliem, maar die 1.2 met 110 pk, is toch maar een slap dingetje in vergelijking met de 1.2 Pure-tech motor van PSA. Ik heb ook wel eens in een Golf 1.0 drie-cilinder proefgereden: dat is al beter, maar lang niet zo indrukwekkend als die van de Citroen. Zelfs met de vouwwagen in de zesde versnelling bij 115 km zit je bij gas bij zonder problemen op de 130 km per uur. Nu mag dat in Frankrijk, maar dat zijn toch wel snelheden hoor. Het kost de Picasso echt geen moeite. Bijna kinderspel. Op de camping sprak ik een mede-kampeerder die met eenzelfde Picasso 1.2 incl. caravan naar de camping was gekomen. Hij had een automaat met flippers: ook hij was enthousiast over de combinatie, zelfs met een caravan van 1350 kg er achter. Heel leuk om daar even met de buurman over te sparren; zo herkenbaar allemaal.

Inmiddels heb ik al wel eens om me heen gekeken naar een grote Picasso mèt de 1.2 PureTech natuurlijk. Aan de verkrijgbare kleuren van de gefacelifte Picasso moeten we nog even wennen, maar er komt er vast één op ons pad die ons aanstaat. Maar ach, voorlopig hoeft deze ijsblauwe C4 Picasso nog niet het veld te ruimen voor een grotere en nieuwere broer. Deze wagen bevalt ons daarvoor te goed!!

Tot slot: waren er nog problemen de afgelopen 15.000 km? Het antwoord is: nee. Kort en bondig: de Picasso heeft geen enkel steekje laten vallen. Zelfs niet een klein beetje. Saai hoor..... :-)))

Dat was een dure reparatie

  • 72.000 km

Ergens vlak voor de Corona-crisis ging het mis; de auto begon op onvoorspelbare momenten te stotteren en in te houden. Daarvoor is de C4 regelmatig terug geweest naar de dealer voor nieuwe bougies, nieuwe kabels, nieuwe zekeringen, nieuwe weet ik veel. Hele kleppensysteem gereinigd: koste meer dan 500 euries. Prima geregeld door de garage hoor; ook steeds een vervangende auto mee gekregen. Geen punt.
Uiteindelijk was het absorptievat steeds nat en de filters in dat vat doorweekt. Helaas had dat te maken met een defecte klep in de benzinetank. Is een bekende klacht bij Citroen..... Dus moest er een nieuwe tank onder de C4, want zo ging het niet langer. Kosten: E 1401,--
Das niet fijn voor een prima auto die nog geen 5 jaar oud is en nog geen 75.000 km op de teller heeft staan.

Coulance van de garage: de 500 euries voor het reinigen van de kleppen zijn kwijt gescholden!! Dat is dan weer een pleister op de wond, moet je maar denken. Kan je wel zeggen dat het imago van Citroen wel een deuk heeft opgelopen. Maar goed, de auto rijdt nu weer prima en doordat er veel zaken zijn vervangen en schoon gemaakt, rijdt hij als nieuw!! Das wel weer fijn. Hij mag een tijdje blijven, maar onderhand ga ik wel serieus op zoek naar een andere auto. Citroen staat daarbij niet heel hoog op mijn lijstje, als je begrijpt wat ik bedoel........

Afscheid genomen

  • 74.750 km

We gingen op zoek naar een andere auto: voor op termijn dan (en dat had overigens niets te maken met die dure reparatie..) We wilden nl. vanuit het oogpunt van de reductie van C02 graag plug-in hybride gaan rijden. En bewust geen EV, want het is niet handig als familieleden je bellen met de mededeling dat ze veel later op de afspraak komen, omdat de laadpaal onderweg defect was en ze nu dus ergens bij een stopcontactje onderweg bij een tankstation hun Zoë staan te laden......

En eigenlijk wilden we wachten op de C5 Aircross plug-in hybride die medio juli dit jaar op de markt zou komen. Wel al even gekeken op de configurator van Citroen: je moet serieus je best doen en veel concessies doen om beneden de 45K te blijven. Dat is wel serieus geld voor een gemiddeld gezin. Maar goed, dat is een keuze!

Onderhand wel met een schuin oog naar de Ford Kuga plugin-hybride gekeken; ook een proefrit gemaakt. Een grijze ST-line. En laat die Kuga nou toch een bijzonder positieve indruk maken: wat een fijn apparaat was dat. Oke, dat model zit ook zo rond de 45K. Maar het kan ook voor minder minder.
Voor de vorm nog even een proefrit gemaakt in de Peugeot 3008 PHEV. 300 pk onder de bandjes is wel heel leuk: super motor hoor die 1.6. Schakelt ook perfect. Maar dat heeft wel een prijs: het showmodel van de proefrit koste 57K (zonder trekhaak!!). Dat is m niet geworden.

Na de proefrit in de Kuga de markt in de gaten gehouden en om een kort verhaal lang te maken....er stond een knappe tweede hands (ja ja, met 4700 km) bij de dealer in het noorden van het land.
De rest is geschiedenis: voor de mensen die het leuk vinden: de alom geprezen Citroen C4 Picasso (voorzien van nieuwe benzinetank) staat op dit moment (september 2020) te koop bij een autobedrijf in Leek. Weet dat dat exemplaar van ons is geweest en dat we hem toch met een heeeeel klein beetje gemengde gevoelens hebben ingeruild. Maar de Kuga is beter !!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens