Citroën C4 Picasso VTi 120 Business (2013)

autoreview

Citroën C4 Picasso VTi 120 Business (2013)

Signalement

UitvoeringC4 Picasso VTi 120 Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst56.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sufficient

  • 39.000 km

Sinds oktober ben ik de trotse bezitter van een nieuwe tweedehandse C4 Picasso Ligne Business. Ondertussen heb ik al 7000 kilometer met de Citroën gereden en wil mijn eerste indruk delen

Rijden:
Heel comfortabel, rustig en stuurt goed in bochten. Je voelt niet ieder putje in de weg en verkeersdrempels worden makkelijk genomen. Het geluid niveau is laag, ook op de snelweg. Je merkt niet direct dat motor met 120 km/h 3400 toeren draait. Er is veel werk van geluidsisolatie gemaakt.

De motor 1.6 VTI:
De 1.6 VTI is net aan. In de stad is het koppel van de motor meer dan voldoende. Nee, met de 1.6 VTI wordt de Picasso geen strepentrekker, maar kan wel goed meekomen met het verkeer.
Op de snelweg en dan met name bij het invoegen mis je wel eens wat vermogen. Weinig aan te doen, dan maar iets meer opletten met invoegen en twee tellen langzamer op de gewenste snelheid. Is die snelheid eenmaal bereikt, dan rijdt de Picasso zo als het hoort met een Franse wagen: comfortabel. Kanttekening: soms voel ik rond de 3000 toeren een trilkinkje in de versnellingsbak, het is aanwezig, maar is nog wel acceptabel.

Verbruik:
Volgens de computer gemiddeld over 7.000 km 1 op 13.6. Redelijk, zeker omdat ik veel korte stukjes heb gereden en we de winter in zijn gegaan.

Aankleding:
De Ligne Business uitvoering is redelijk compleet. Leuk dat er allerlei leuke snufjes er op zitten. Met name is grote tweede scherm is mooi. De lay-out kan je zelf bepalen.
De stoelen zitten erg fijn en op lange ritten is de armleuning erg prettig. De park-assist die gebruik ik weinig, leuk, maar zelf inparkeren gaat net zo snel. De parkeersensoren zijn wel erg handig en niet te vergeten de achteruitrijd-camera.
Heel mooi is de subtiele interieurverlichting.

Buitenkant auto:
Laat ik vooropstellen dat ik de C4 Picasso een mooie auto vind.
Toch lijkt het of het 3 verschillende auto's zijn: van voren rond, vanaf de zijkant een meer sportieve lijn en achterzijde lijkt veel op de gewone C4.
De kleur Gris Shark is heel prettig: vuil is niet direct zichtbaar.

Kleinigheden:
Iedere auto heeft z'n eigenaardigheden, zo ook de C4 Picasso.
Met name wanneer het net geregend heeft, de auto geparkeerd staat en je doet de deur open dan vallen er regendruppels op de stoelen. De achterklep moet je ook na een bui heel langzaam opendoen, anders heb je een plasje water in de kofferbak.
De achterklep is ook al eens gesteld moeten worden. De klep is best zwaar en was wat naar beneden gezakt.

De eerste indruk is dus positief. Helaas moet ik nog even wachten op de ultieme testrit. Op vakantie naar Frankrijk. Veel kilometers in 1 dag en daar gearriveerd een paar leuke ritten door de bergen. Blijft de 1.6 VTI dan sufficiënt, of had ik toch voor de 1.6 THP moeten gaan?

Ultieme testrit

  • 45.000 km

We hebben de ultieme testrit gehad. Retourtje naar Mornas en met de auto de Mont Ventoux op. Met z'n vieren op pad en de kofferbak vol met bagage.

Tijdens deze vakantie hebben we zo'n 2600 km. gereden. We konden riant zitten en alle bagage kwijt.
Alleen bij een vakantierit, waarbij je alle ruimte nodig hebt, merk je dat de CD-speler in het handschoenenkastje toch wel erg veel ruimte inneemt. Maar ja er zijn gelukkig nog voldoende andere opbergmogelijkheden.

Het rijden.
Op de Peage rijdt de Picasso fantastisch. Comfortabel en lekker stil. Je hoort haast niet dat de motor 3200 toeren draait bij 120km/h. Een gemiddeld verbruik van 1 op 14.5 (volgens de boordcomputer) is toch erg mooi.
Alleen op de terugweg bij Metz mag je niet harder dan 110 km/h en draaide de motor met ongeveer 2800 toeren. Ik voelde weer een trilling in de versnelling en nam een resonantie waar. Niet heel sterk maar wel waarneembaar. Reden om bij thuiskomst een bezoekje aan de garage te brengen. Hierover later meer.
De Ventoux op ging prima. Grote stukken in de tweede versnelling, maar de vaart bleef er goed in.
In principe zijn de 120 pk's voldoende, je komt nooit echt te kort. Ik heb wel een paar keer gehad dat ik wat power miste, maar dat was direct na een tolpoortje waar de weg wat omhoog liep. Iets te vroeg opschakelen, het nieuwe rijden, en je komt wat te traag op gang. Remedie: terugschakelen en de auto komt dan wel goed vooruit.

Comfort
Echt een Franse auto. Comfortabel, rust en buitengewoon prettig rijden. Wat mij ook op viel is dat de airco de wagen op een rustige wijze goed en rustige wijze kan koelen. Zeker je voelt de zon wel een branden, maar dat komt mede door de grote voorruit. Een nadeel bij het voordeel van prachtig zicht.
Ook de wegligging vind ik goed. Op de bochtige binnenweggetje was te Picasso prima te sturen.
Het zicht rondom is prima en bij wat felle zon hebben de ingebouwde zonneschermpjes in de achterportieren hun nut bewezen.
De naviagatie (nog steeds geen update) heb ik haast niet gebruikt. Ik ben zo eigenwijs dat ik een Tomtom heb gebruikt. Goede kaartupdates, actuele verkeersinformatie en ook filemeldingen buiten de snelweg, erg handig in Orange om zo druk stadsverkeer te kunnen mijden.

De trilling
Zoals gezegd ben ik hiermee terug geweest naar de garage. Het was even zoeken, zeker omdat de trilling/ resonantie niet steeds voorkwam. Na veel zoeken is een oorzaak eindelijk gevonden! Een van de versnellingskabels liep tegen het hitteschild onder de auto.

Kortom ik ben erg tevreden over de nieuwe C4 Picasso.
Ik kijk nu al uit naar alle kilometers die komen gaan.

Trillen 2

  • 53.000 km

De stand op de kilometerteller schiet omhoog. Meer dan 20.000 km per jaar. Heel comfortabel, plezierig, maar had ik toch niet die diesel moeten kopen?

In augustus hebben we een behoorlijke rit naar Italië gemaakt. De auto heeft zich redelijk goed gehouden. Veel bagageruimte en de airco deed het goed!
Het was behoorlijk druk in Duitsland en dan merk je dat de wagen zich niet prettig voelt wanneer je met 100 km/h op de snelweg de beginnende bergen inrijdt. De motor heeft te weinig vermogen met lagere toeren. Regelmatig terugschakelen is de oplossing zodat de 1.6 genoeg toeren draait. Indien mogelijk is de snelheid opvoeren en met 130 km/h de berg op rijden. Dat gaat stukken beter!

Zeker om ik al behoorlijk wat kilometers met de Picasso heb gereden, ga ik de wagen meer en meer aanvoelen. Hoewel de resonantie weg is, zit de onderliggende trilling nog wel in de versnellingsbak. Met name in de 5e versnelling tussen de 2500 en 3000 toeren is een zware trilling in de pook voelbaar. Gas los vermindert de trilling, maar onder belasting is het weer goed waar te nemen. De vraag is waar komt dat vandaan? Zit het in de versnellingsbak, of is het een onbalans in de motor? Het schijnt een niet veel voorkomend probleem te zijn, maar ik heb het volste vertrouwen in dat de dealer het euvel gaat vinden.

Ik hoop dat het probleem opgelost gaat worden want ik hoop nog veel kilometer met de Picasso te kunnen rijden. Voor mij blijft het de juiste auto. Zou ik de Citroën C4Picasso aanbevelen bij vrienden?
Ja.

Trilling

  • 56.000 km

Er is nog eens goed gekeken naar de wagen. Stellen van de versnellingsbak heeft niet veel geholpen. De bak gaat nu wel beter door de versnelling.
Samen met een medewerker van de garage een stuk gereden met de auto en hij constateerde dat het trillen waarschijnlijk bij de motor vandaan komt. De bouten van de motorsteunen zijn losgedraaid en weer met het goede moment vastgezet. Dit heeft gelukkig grotendeels geholpen.

Ook nog een terug geweest voor het linker portierraam. Deze sloot niet meer in 1 keer. Waarschijnlijk de knel-beveiliging.

Onze C4 Picasso is ook de lolligste thuis. Zo nu en dan trakteert de wagen mij in de ochtend met een harde klap. Waar dat geluid vandaan komt kan ik nog niet vaststellen, maar schrikken is het wel. Nu eerst op zoek waar het vandaan komt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.