Citroën C4 Picasso PureTech 130 Business (2015)

autoreview

Citroën C4 Picasso
Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso

Signalement

UitvoeringC4 Picasso PureTech 130 Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst3.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eeste 500km

  • 500 km

Het was weer tijd voor een nieuwe lease auto en na twee lease periodes in een Nissan Quasqai te hebben gereden vond ik het wel eens tijd worden voor iets anders.

Bij de zoektocht naar een nieuwe auto had ik een aantal eisen:
* De auto moet een hoge instap hebben.
* Ruimte kofferbak met een niet te hoge drempel zodat mij ouder wordende duitse herder er makkelijk in en uit kan komen.
* Voldoende ruimte om mijn gezin te kunnen vervoeren
* Confortabel
* Practisch
* Liefst een beetje pittiger dan mijn laatste quasqai
* Mooi uiterlijk

Na een uitgebreide zoektoch is uiteindelijk de keuze gevallen op een citroen c4 Picasso Business Puretech S&S met zes versnellingen, 1.2 liter inhoud, drie cilinders en 131 PK bij 1750 toeren met als optie Pack Prestige wat voorzien in licht metalen velgen, 3D LED verlichting achter, Park Assist, Dode Hoek Detectie, Privacy Glass, Led dagrijverlichting en een reserve wiel.
Ik heb gekozen voor de drie cilinder omdat dit qua kosten beter paste. Ik ben nog van de generatie dat een motor vooral veel inhoud moet hebben en dat vier cilinders toch wel het minimale is, maar na een proefrit in een gewone C4 met deze drie cilinder motor durfde ik de gok wel te wagen en ik moet bekennen dat de motor mij 100% meevalt.

De motor doet ook bij laag toerental prima zijn werk en is een stuk vlotter en stiller dan de 1.6 vier cilinder motor van mijn laatste Quasqai. Ik had verwacht dat een kleine motor het toch meer van eeen hoog toerental moest hebben maar het kleine wonder doet het prima bij laag toerental, hier ben ik dus dik tevreden over.

De slagen van de zes versnellingsbak zijn een beetje lang maar hij schakelt verder prima. De auto rijd soepel en vlot, is erg comfortabel en de stoelen zitten goed.

Door de hoge zit is er veel ruimte binnenin en ook achterin kun je prima zitten met drie volwassenen. Voor volwassenen of grote kinderen zitten de tafeltjes achterin de rugleuningen van de voorstoelen wat te laag waardoor je er met je knieën tegenaan komt en zijn naar mijn idee alleen bruikbaar bij kinderen tot een jaar of 12.

Het touchscreen is even wennen maar dit gaat vrij snel, het ik zie het niet echt als een nadeel maar voor sommige functies zoals de airco zijn gewone draaiknoppen naar mijn idee wel praktischer.

De auto heeft een korte neus die je van binnenuit niet ziet maar door de parkeersensoren aan de voorkant, welke ook de hoeken van de voorbumper in de gaten houden, gaat inparkeren prima zonder brokken te maken.

Een aantal punten waar ik wat minder content mee ben zijn de volgende:
* Ik mis de handgrepen voorin boven de portieren welke je helpen bij het uitstappen.
* De binnenspiegel zit ver weg maar je kunt nog net blijven zitten bij het verstellen.
* Het automatisch inparkeren is omslachtig, ik denk dat ik hier niet veel gebruik van zal maken.

Verder ben ik tot nog toe aangenaam verrast door deze auto. Over de betrouwbaarheid en kosten kan ik op dit moment nog niet zoveel zeggen, hier kom ik na wat meer kilometers op terug

Dik tevreden

  • 3.000 km

Zo, ik heb er rond de 3000km op zitten, ik heb na 1000km een nieuwe meting van het brandstof verbruik gestart ervan uitgaande dat de auto nu een beetje 'los' is.
Ik ben geen snelheidsduivel maar rijd met het verkeer mee zeg maar. Gedurende de 2000km heb ik woon/werk verkeer (vooral 100km wegen), een vakantie ritje en wat stadsverkeer/boodschappen gereden.
Als je een beetje vlot doorschakelt kun je een heel net brandstof verbruik halen van 1:14,9 (volgens de boord computer) halen. Bij snelheden rond de 130 geeft de boordcomputer een verbruik van ongeveer 1:13 aan en bij snelheden rond de 100 een verbruik van ~1:18. Als je rond de 90 rijd licht het verbruik rond de 1:20.
Wanneer je wat verder doortrekt in de lage versnellingen neemt het brandstofverbruik behoorlijk toe, maar dit is niet nodig want de motor heeft voldoende koppel bij lage toerentallen.

Verder ben ik erg tevreden over de auto. Ik vind hem heerlijk rijden. Het automatisch in parkeren heb ik inmiddels onder de knie en ik gebruik het regelmatig. De uitvoering die ik heb in uitgerust met parkeersensoren voor en achter en dat is erg prettig, door de korte neus zie je de voorkant niet goed maar de parkeersensoren geven goed aan wanneer een object te dicht wordt genaderd.
Het navigatie systeem is even wennen qua aflezen tijdens het rijden. Ik vind het niet prettig om het geluid van het navigatie systeem te gebruiken maar moest dit toch even aanzetten om goed te begrijpen wat het navigatie systeem nu precies bedoeld. Inmiddels heb ik het geluid weer uitgezet en brengt het systeem mij netjes op de bestemmingen die ik invoer.
Wat ik verder erg prettig vind zijn de automatische ruitenwissers, als het regent zet ik deze eigenlijk altijd op automatisch en de snelheid van de wissers wordt dan aan de hoeveelheid neerslag aangepast en dat doet de auto erg goed, ik hoef nooit in te grijpen. Ook de automatisch inschakelende verlichting werkt prima en gaat ook vlot aan als je bijvoorbeeld een tunnel in rijd. Ook bij wat grauw weer gaat de automatische verlichting op het juiste moment aan. Ik ben gewend om altijd met licht aan te rijden maar dat wordt nu dus verzorgt door de dagrij verlichting.
De dode hoek detectie werkt ook goed al gebruik ik het niet echt, ik blijf over mijn schouder kijken, als ik deze optie er los bij zou moeten kopen dan zou ik hem niet nemen.
De standaard audio is redelijk. Bij 'normaal' volume voldoet het prima maar als je af en toe graag even wat meer volume wilt dan is het zeker het overwegen waard om hier iets meer geld in te investeren.

Ik heb nog geen elektrische storingen gehad, waar ik na het lezen van reviews toch wel een beetje bang voor was
Al met al ben ik erg tevreden over de auto en heb ik nog geen spijt gehad van mijn keuze.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.