Citroën C4 Picasso HDi 110 Ligne Business (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Picasso HDi 110 Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 201.942 km |
Eerste review van de Picasso
- 134.000 km
Inmiddels rij dik ruim een half jaar in de C4 Picasso en wordt het tijd daar eens iets over te schrijven. Na de erg positieve ervaring met de C3 (zie mijn vorige review), is de opvolger weer een Citroen geworden. Ik rijd eigenlijk altijd Frans en na verschillende Peugeots en Renault is het nu dus Citroen wat de klok slaat. Ik moet zeggen na 3 1/2 jaar Citroen, daar is niks mis mee.
De C3 na 0 mankementen na 133000km er zelf meegereden ingeruild omdat hij toch regelmatig wat te klein was.
De keuze is dus gevallen op een C4 Picasso ook weer op diesel omdat ik inmiddels rond de 50000km per jaar rijd.
De Picasso is een heel andere auto als de C3. Je zit veel hoger hij is nog meer gericht op comfort en rijd daardoor wat afstandelijker. Maar als je zo als ik 4 a 5 keer in de week ruim 180km per dag rijd ga je dat snel waarderen.
De auto is vrij zwaar (lees: best prijzig in de wegenbelasting) en nieuw duur dus daarom ook qua verzekering wat duurder.
Waar ik met de C3 rond de 1 op 20 uitkwam moet ik u mijn best doen voor 1 op 18. En ik ben zeker geen hardrijder.
Ieder voordeel heb ze nadeel zou Johan zeggen.
Ik heb met de Picasso dus een kleine 30000km afgelegd waarin oa de vakantie naar Italië en Oostenrijk deel van uitmaakt. De Picasso heeft zich voorbeeldig gedragen en is zeker voor de lange afstand een heerlijke ontspannen rijdende auto. De stoelen zitten heerlijk en ze stapt zonder klachten uit na een reis van 1200km.
Ik heb geen problemen gehad al zijn er soms wel wat kleine irritatie puntjes: af en toe wil het linker voorraam niet sluiten na omlaag te zijn geweest, uiteindelijk lukt het wel maar vlekkeloos gaat het zeker niet. Verder is 1 keer de cruisecontrol spontaan uitgeschakeld en start het multimedia systeem soms weer op omdat het is uitgevallen?
Op zich zaken die ik bij de C3 niet heb meegemaakt.
Maar als het niet erger wordt..........
Tot zover de eerste bevindingen, er volgt meer.
Helaas erg onbetrouwbaar gebleken!
- 201.942 km
Na een ruim 2 jaar de Picasso ingeruild.
Daar zijn een aantal redenen voor: de auto was onbetrouwbaar en in het gebruik te duur.
Om op het eerste terug te komen de Picasso had Scenic trekjes ( zie mijn eerdere review over de Scenic). Hij heeft meerdere malen bij de garage gestaan. Het begon, gelukkig voor mij, nog in de garantieperiode. De boordcomputer gaf een foutmelding aan en het vermogen viel gelijk weg. Het bleek een kapotte turbo te zijn. Dan ben je blij met het feit dat je garantie hebt. Een paar maanden later opnieuw een foutmelding op de boordcomputer dat er iets met de de roetfilter aan de hand zou zijn, de auto reed overigens normaal, dus apart deze melding. De auto voor onderzoek naar de plaatselijke Citroën dealer gebracht en daar heeft hij een tijd gebivakkeerd, want het was niet duidelijk wat de oorzaak was van de storing. De roetfilter functioneerde goed daar was niks mis mee. Na overleg met de importeur en de fabriek bleek de oorzaak in de computer van de auto te liggen en deze moest worden vervangen. Maar helaas nadat dit was gebeurd bleef de storing bestaan.
Uiteindelijk bleek de oorzaak een draadbreuk en omdat de juiste plek niet kon worden gevonden is er een bypass gemaakt en zo is de storing verholpen ( zei ik al dat ik blij was met de garantie!).
Maar die is op een gegeven moment afgelopen, hopen dus dat alle problemen nu zijn opgelost. Helaas was dat niet het geval, op een morgen onderweg naar mijn werk sprong de motor in een noodloop en viel bijna geheel dood. Met pijn en moeite een parkeerplek kunnen halen met 40 over de vluchtstrook. De wegenwacht erbij en die constateerde een kapotte verstuiver. De wegenwacht heeft mij netjes naar een Citroën dealer gesleept. Deze deed onderzoek en er bleek inderdaad een verstuiver stuk. Deze kon gerepareerd worden voor €1100,- !!! Met het advies alle 4 de verstuivers te vervangen voor €2200,-. Oeps dat is even slikken. Ik heb toen toch maar even verder geïnformeerd en uiteindelijk de auto naar mijn eigen garage laten brengen. Waar de kapotte verstuiver voor €600,- is gerepareerd. De andere zijn doorgemeten en die waren, toen, nog prima. Het is toen een klein jaar goed gegaan en ik heb met veel plezier in de auto gereden want als hij het doet dan is het een heerlijke auto. Helaas ging er afgelopen juni weer een verstuiver stuk en stond ik weer aan de kant van de weg te wachten op de wegenwacht. 2 maanden daarvoor had mijn vrouw een gezellig weekend weg met vriendinnen gepland en stond zij met pech langs de kant. Toen is alles doorgemeten en leek de verstuiver die in juni toch stuk was goed te functioneren. De 2de verstuiver is vervangen maar het gevoel overheerste van wanneer gaat er weer iets stuk. Ik ben dus opzoek gegaan naar een andere, lees vooral goedkoper auto.
De Picasso kost best veel in de verzekering en wegenbelasting (€121,- per maand)
Ik heb de Picasso ingeruild voor een Opel Karl. Best een grote overgang maar ik ben er blij mee. De eerste 6000km waren probleemloos en alleen al qua wegenbelasting scheelt het €101,- per maand.
Ik ben dus weer overgegaan van diesel naar benzine.
De diesel heeft helaas een slechte naam gekregen de laatste jaren, naar mijn mening on te recht. Een benzinemotor is nog vervuilender dan een diesel maar daar hoor je de heren deskundigen niet over.
De Picasso staat inmiddels een maand of 3 te koop bij het bedrijf waar ik hem heb ingeruild en als ik een advies mag geven aan een mogelijke koper: Niet doen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Picasso 1.6 THP Selection EGS 7P, Automaat, Bluetooth, Cruise, Navi, Trekhaak, PDC
- 2012
- 118.159 km

Citroën C4 Picasso 1.6 VTi Tendance Clima Cruise Control LED All in Prijs Inruil Mogelijk!
- 2011
- 158.776 km

Citroën C4 Picasso 1.6 VTi Business|Navigatie|Climate Control|
- 2010
- 204.288 km