Citroën C4 Picasso e-HDi 115 Business (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Picasso e-HDi 115 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 90.000 km |
Vooruit of achteruit
- 200 km
Mijn vorige auto's waren een Seat Alhambra, toen de Citroen C4 Grand Picasso, daarna de Hyundai i40 en nu dan Citroen C4 Picasso. Is deze C4 Picasso een stap voorwaarts of niet?
De Hyundai i40 is nu nog favoriet. De C4 Picasso rijdt voortreffelijk, is veel sterker (270 Nm bij 1750 toeren, tegen 165 Nm bij 3700), en dat merk je heel goed! Ik zit weer lekker hoog, het dashboard is helemaal top (klagen dat het "verboden moet worden" om de airo via een touchscreen te bedienen zijn onzin; het went heel snel), er is ruimte zat, hij veert lekker, de stoelen zitten goed, het uitzicht is zelfs uitstekend, ... wat wil je nog meer?
Maar Picasso is een heel andere auto dan een i40. Het is een werkpaard, een ruimte beest, praktisch, functioneel, een vliegend tapijt waar je op zit. Een i40 is meer limo, binnen, beschermd, knus bijna.
En hoe is ie ten opzichte van de vorige C4 Grand Picasso? Da's simpel. Een stuk beter! Meest opvallend is de centrale airco bediening. In de vorige Picasso kon de bijrijder niet eens de ventilatorsnelheid aanpassen; die zat links naast de bestuurder. De motor is ook beter, en de navigatie was toen een losse Tomtom. Je zat nog hoger dan in deze, en een Grand versie is toch wel groter.
Ik heb deze nu 5 dagen, dus kan ik nog weinig zeggen over details. Binnenkort naar de bergen op vakantie, en dan zal blijken hoe dat bevalt.
Op vakantie naar de Alpen
- 6.000 km
Omdat vlak voor de vakantie tegen een paaltje gereden was, moesten we het doen zonder parkeersensoren. Gelukkig werkt de achteruitrijcamera prima, en nu ze weer gerepareerd zijn merk ik pas hoe ik ze gemist heb. De dodehoeksensoren werkten nog wel; die geven een rood lichtje in de buitenspiegel als een auto in de dode hoek rijdt. Handig, maar ik vertrouw meer op mijn eigen ogen.
Snelwegen rijdt deze C4 Picasso heel erg fijn! Rustig, redelijk stil ook bij hoge snelheden, erg stabiel, voldoende krachtig, erg goed uitzicht en geen last van zijwind. Veel relaxter dan de Hyundai i40, die tot nu toe mijn favoriet was.
Het volledig electronische dashboard, inclusief bediening op een touchscreen, went heel snel. Je bent helemaal niet extra afgeleid dan met echt knoppen. Wel vind ik het navigatie systeem erg ingewikkeld; je kunt bijvoorbeeld niet snel een favoriete locatie kiezen. Je kunt dan wel weer op een tankstation klikken en daar naar toe gaan.
Ruimte is er ten overvloed. En bij de achterklep wordt je niet drijfnat zoals bij de i40; het water loopt netjes opzij weg. Zelfs bij het reservewiel is voldoende ruimte over voor gele hesjes en een regenpak.
En tenslotte de keyless entry. Die werkt voortreffelijk. Gewoon je hand in de deurgreep steken en open... tiptoetsje dicht. Zelfs stop-start gaat zo snel en stilletjes dat je het nauwelijks merkt.
Kortom, een hele fijne auto.
O ja, het verbruik over deze eerste 6000 km is 1 op 19.2, inclusief bergen, duitse snelwegen en stadsritten van woonwerk verkeer. Niet slecht ook almis het een diesel.
Het blijft een heerlijke auto
- 10.000 km
Weer heel wat uurtjes in de C4 Picasso doorgebracht. Wat een fijne auto! Ik ben nu ook wat beter in staat om te vergelijken met het oude model C4 (Grand) Picasso die ik 3 jaar terug had.
Bediening/dashboard
Display in het midden zo vlak onder het raam is heel makkelijk. Je ziet het zonder je ogen van de weg af te hoeven halen (zoals bij normale klokken bij het stuur). Alle knoppen kan ik blindelings bedienen, dus het touch screen (ipv knoppen) is geen enkel probleem.
Dat de hendeltjes voor licht en ruitenwisser verborgen zijn achter het stuur is helemaal niet erg want daar kijkt toch niemand naar; ze zitten gewoon binnen handbereik.
De vele knopjes op het stuur is nog steeds zoeken, behalve de cruisecontrol.
Geluid
De auto is heerlijk stil van banden-, motor- en windgeruis. Audio installatie vind ik matig. Ik luister veel klassiek en met wat extra bassen, hoge tonen en volume gaat het wel, maar de stem van de presentator dreunt dan door de auto.
Ruimte
De C4 Picasso (niet Grand) is duidelijk kleiner dan mijn vorige C4 Grand Picasso (oud model). Van buiten oogt hij veel kleiner maar van binnen is alleen de bagageruimte kleiner. Maar zonder kinderen en zonder hond houden we nog altijd veel ruimte over!
Heel fijn is de grote ruimte in de middenconsole en de deurvakken. Bekerhouders staan wat ver weg en een flesje water valt er gemakkelijk uit. Als die onder je pedaal komt is niet fijn, kan ik je vertellen!
Licht en donker
Het licht in de auto is een verhaal apart. Het dashboard is in helderheid goed (in het donker) in te stellen. Sfeerverlichting is handig om de deur/raam bediening gemakkelijk terug te vinden. Spots die op je schoot schijnen zijn zelfs onder het rijden niet hinderlijk, maar de knop om die aan/uit te zetten is wel lastig te vinden.
Koplampen geven veel licht, maar de bermlampen geven (in bochten) zo weinig licht dat ik me lang afvroeg of ze stuk waren.
Parkeren en inhalen
Parkeersensoren voor werken prima, maar het piepgeluid achter is te zacht; komt uit de speakers achter lijkt het wel. De camera is dan wel weer een welkome aanwinst. Automatisch parkeren heb ik 1 keer uitgeprobeerd maar parkeren doe ik zelf veel sneller, handiger en nauwkeuriger. Leuke gadget, maar niet voor mij dus.
Wel erg handig is de dode-hoek waarschuwing in de spiegels. Die hebben me al een aantal keren gered bij het invoegen/samenvoegen op snelwegen (wat ik elke dag moet doen).
Motor en rijden
De motor is lekker sterk bij 2000 toeren, maar onder 1200 toeren is het helemaal niks. Echt terugschakelen dus of (in de eerste versnelling) de koppeling gebruiken. Wel lekker zuinig trouwens: 1 op 19.2 over de totale 10000 kilometer (volgens de boordcomputer).
Vering is helemaal naar mijn smaak; zacht op z'n frans met een beetje overhelling in de bochten. Wel veel directer dan de vorige C4 Grand Picasso, dus ook dat is beter.
Stop-start werkt feilloos en (automatisch) starten gaat zeer geruisloos. Dat de voetrem op een helling een paar seconden blijft hangen is erg handig bij hellingtrekken, ofschoon de handrem/parkeerrem daar ook goed voor te gebruiken is.
Stoelen
Stoelen zijn wat kleiner dan bij de oude C4 Picasso of de Hyuandai i40, maar zitten goed. Achterin wat aan de smalle kant voor wat bredere volwassenen. Ze zijn individueel neer te klappen, waardoor je veel bagageruimte hebt. Vooral handig als je wel 1 zitplaats achterin wilt overhouden.
Keyless entry
Dat is wel een van de allerhandigste features. Hand in de deur-handle en hij gaat open; tiptoetsje om af te sluiten. Door de automatisch inklappende spiegels kun je van afstand zien of de auto is afgesloten.
Navigatie
Is er dan niks mis met deze C4 Picasso? Jawel, de navigatie. De kaarten zijn erg onduidelijk, vooral als je langs kanalen en rivieren rijdt; de route is namelijk ook blauw. Ook zijn de wegen onduidelijk als je uitzoomt; je hebt niet het idee van een autokaart meer, en de ingestelde route is een onduidelijk dun lijntje.
Maar meer dan verschrikkelijk is de menu structuur van het navigatie systeem. Wie heeft er bedacht dat je opgeslagen locaties NIET kunt verwijderen in de navigator en ze ook niet kunt overschrijven. En waarom kun je alleen je huidige locatie opslaan en niet bijvoorbeeld een ingegeven adres? En hoe kan de term "NAVIAGATIE" op het dashboard door de kwaliteitscontrole van Citroen komen?
1 jaar verder met 500 uren ervaring
- 26.000 km
Met een gemiddelde snelheid van ruim 50 km/uur heb ik inmiddels ongeveer 500 uren in de auto doorgebracht. Tijd voor een kleine update van mijn ervaringen.
Naviagatie blijft slecht
Ik kan maar niet wennen aan die typefout op het display: "Naviagatie".
Een van mijn grootste frustraties is de manier waarop je omgaat met opgeslagen locaties.
- Je kunt gemakkelijk de huidige locatie opslaan, maar niet gemakkelijk een ingegeven adres opslaan als locatie.
- Je kunt een opgeslagen "huidige" locatie niet hernoemen, want dan klacht hij dat er geen adres in staat.
- Je kunt opgeslagen locaties niet overschrijven. Je moet het eerst verwijderen en dan de nieuwe locatie opslaan.
- Je kunt opgeslagen locaties niet gemakkelijk verwijderen. Dan kan alleen onder de telefoon functie.
Automatische verlichting
De felheid van de schermen kun je instellen voor 's nachts. Maar als je de schermen 'uit' zet dan blijft de snelheidsmeter aan (dat is goed) maar dan op maximale felheid die je niet kunt dimmen. Wie verzint zoiets??? Je zet schermen uit en krijgt een fel scherm terug!
Automatische ruitenwisser
Deze reageert soms wat traag met inschakelen. Vooral als je een vrachtwagen inhaalt die water opstuift van de natte weg verwacht ik dat de automatische ruitenwisser snel en alert reageert.
Buitenventilatie uitschakelen
Sta je achter zo'n stinkende oude Mercedes, of naast een zware vrachtwagen in de file, dan wil je snel even de buitenlucht uitschakelen. Dat moet via het klimaatregeling scherm. Een knopje naast de achterruit verwarming zou handig zijn.
Stop-Start systeem
Die werkt werkelijk uitstekend! De motor start zo snel en stil dat je kunt wegrijden alsof de motor nog gewoon was blijven draaien. Uitstekend!
Internet
Waarom kun ik niet gewoon via Bluetooth gebruik maken van de mobile data verbinding van mijn smartphone?
Bekerhouders
Voor een beker zitten ze veel te ver weg, waardoor je echt moet bukken om het te pakken. Dat is gevaarlijk! Maar voor flesjes zijn ze niet diep genoeg waardoor een fles er gemakkelijk uit valt. Ik heb meegemaakt dat hij onder mijn gaspedaal schoot; gelukkig niet mijn rempedaal!!
Aflegplakje voor een zonnebril
Met de zomer moet ik regelmatig wisselen tussen een gewone bril en een zonnebril (op sterkte). Maar je kunt je bril nergens neerleggen. Op het dashboard glijdt hij alle kanten op en valt gemakkelijk op de grond. Ook op de middenconsole is geen pkek.
Cruisecontrol en snelheidslimiet
De snelheidsimiet is werkelijk ideaal. Ik gebruik die ongeveen 90% van de tijd. Vooral de voorkeursinstellingen is handig. Onhandig is dat je op het stuur de MEM knop gebruikt om de voorkeursnelheden te kunnen kiezen, maar dat je die op het scherm dan moet kiezen. Waarom niet via het stuur als je toch op het stuur al de MEM knop hebt ingedrukt?
Jukebox
Wie kan me vertellen hoe de Jukebox werkt? De muziek die er in staan is niet mijn smaak, maar ik heb geen idee hoe ik mijn eigen muziek er in kan zetten. Nu gebruik ik vooral een USB stick, maar die Jukebox zit er toch niet voor niks op?
Tijd voor afscheid
- 90.000 km
Na 4 jaar rondgereden te hebben in deze (lease) auto is het tijd om afscheid te nemen. Jammer? Niet echt. Het was, en is nog steeds, een fijne en ruime auto, maar een paar zaken waar ik me aan erger.
Navigatie op het dashboard
Als je het kaartje van de navigatie op het dashboard toont, dan werkt dat alleen als het kaartje ook zichtbaar is op het navigatiescherm. Kies je daar de radio of verwarming, dan kan het kaartje niet op het dashboard getoond worden. Sterker nog, als je gewoon het kaartje op het navigatiescherm hebt staan en je verandert het volume van de radio, dan zie je geen kaartje op het dashboard. Stom!
Dashboard update
Een tijdje terug verdwenen de onderste rijen pixels op het dashboard. Daardoor was onder andere de kilometerstand niet meer te lezen. De garage heeft het display vervangen en de software geupdate. Daarmee was ook de spelfout "naviagatie" gecorrigeerd naar "navigatie". Positief!
Dashboard in het midden van de auto
Als je in druk verkeer even snel op het dashboard wilt kijken, voor je snelheid of voor navigatie, dan moet je je ogen naar rechts beneden bewegen. Maar als de weg druk, bochtig en onoverzichtelijk is (bv in de bergen met haarspeldbochten), dan is het wel extra vermoeiend om telkens weg te kijken en niet gewoon vooruit te kunnen blijven kijken.
Spiegels bij achteruit rijden
Je kunt instellen dat de instelling van de spiegels verandert als je achteruit rijdt. Op die manier kun je bijvoorbeeld dichterbij de auto kijken en de stoeprand in de gaten houden. Maar het vervelende is dat de spiegels niet precies teruggezet worden als je weer vooruit rijdt. Je moet dus tijdens het rijden alsnog je spiegels een beetje bijstellen. Heel vervelend!
Vering bij zware lading
Misschien komt het omdat de auto al wat jaartjes meegaat, maar als je met 5 volwassenen in de auto zit dan lijkt de soepele vering wel fijn, maar het gevolg is dat bij verkeersdrempels de auto stuikt op het einde van de veerruimte. Je moet er dan dus heel voorzichtig over heen rijden. Misschien kan dit bijgesteld worden in de garage. Wel vervelend.
Jukebox
Inmiddels heb ik gevonden hoe je nummers kunt toevoegen en verwijderen in de jukebox. Maar eigenlijk is dat ding onzin, want met een USB stick bereik je hetzelfde.
Eindconclusie
Ofschoon ik inmiddels heel wat gemopperd heb, vind ik de Citroen C4 Picasso wel een fijne auto. Hij is groot genoeg, comfortabel genoeg, stuurt goed, is stil genoeg, en de enorme voorruit is heel fijn vooral als je vooraan bij het verkeerslicht staat (maar je hebt wel een zonnebril nodig!), bij schakelt redelijk (soms vind ik de koppeling wat zwaar, en de pook wat ver weg), de stoelen zijn goed zowel voorin als achterin.
Jammer om hem in te leveren? Nee, niet echt. Het is tijd voor wat anders. Over een week krijg ik een Peugeot 3008; ik ben benieuwd hoe die zal bevallen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Picasso 1.2 PureTech Business Navi | PDC | Bluetooth | Trekhaak | Clima | Cruise
- 2015
- 183.087 km

Citroën C4 Picasso 1.2 PureTech Business Navi | PDC | Bluetooth | Trekhaak | Clima | Cruise
- 2016
- 192.124 km

Citroën C4 Picasso 1.2 PureTech Selection Navigatie, NAP
- 2015
- 120.837 km