Citroën C4 Picasso e-HDi 115 Business (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C4 Picasso e-HDi 115 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 123.078 km |
eerste kilometers
- 935 km
Mijn vorige review per ongeluk gewist, dat komt ervan als je dezelfde kleur kiest...
Na een halve week sturen in de C4 Picasso groeit mijn vermoeden, dat het een hele goede keuze geweest is. Fijne auto, hoge zit, erg stil en redelijk zuinig (nu al 1 : 17).
Navigatie en bediening van allerlei instellingen zelfs zonder boekje al na een halve week onder de knie. Werkt allemaal vlot en betrouwbaar, dus het commentaar van Autoweek op de omslagtigheid hiervan blijkt puur gelul. Alsof je aan MMI en dergelijke systemen niet moet wennen...
En hij is vooral ook mooi en met de verlichting aan helemaal een plaatje.
Op naar vele tevreden kilometers.
20.000 km
- 19.912 km
Ik las net de review van iemand, die na jaren Zafira is overgestapt op de C4 Picasso. Mijn vorige review is geheel waar: ik kan niet anders zeggen, dan dat het een fantastisch fijne auto is, zonder enig mankement, noch mechanisch, noch electronisch. Het dashboard vindt iedereen, die bij me instapt geweldig en het leuke is, dat je regelmatig de opmaak kunt veranderen, zo wordt het nooit saai. En het weigert nooit!
Ik ben al 35 jaar overtuigd van de kwaliteit en het supercomfort van Citroën en dat blijft zo, ondanks dat er geen hydropeumatisch systeem onder zit.
Hooguit, dat de winterbanden (op de wamste dag van aoktober bij 24 graden geplaatst) iets lawaaiiger zijn en een tikje instabieler vanwege de hogere wang. Die zijn nl. 16" i.p.v. 17"...
eerste beurt
- 25.213 km
Gisteren de eerste beurt laten uitvoeren. Slechts 1 puntje : waarschuwingslampje van de airbag brandt -> schakelaar onder bestuurdersstoel kapot.
De auto bevalt nog steeds uitstekend. Ik had een C4 Aircross (Mitsubishi) mee als huurauto : wat een vreselijk ding. Nu weet ik weer waarom ik Citroën rijd : comfort, comfort, comfort, zelfs met stalen vering.
Gemiddeld verbuik over 25.213 kilometers (gemeten) 1:17, toch best netjes, maar wel 44% boven fabrieksopgave. Ik hoorde op Radio 1 gisteren een autojournalist vertellen, dat plug-in hybrides, met zeer lage bijtelling, in de handen van leaserijders het meest vervuilend zijn, vanwege het veel hogere gewicht, het slordig opladen (dus niet altijd opladen) en de racerij van de meesten.
En dan wil Mansfeld dieselrijders straffen...
bandenwissel
- 32.876 km
Vandaag weer op de zomerbanden laten zetten en dat voel je meteen. Rijdt eenvoudig nog comfortabeler, maar het probleem is, dat hij vanaf de eerste minuut weer een bandenspanningsalarm geeft, hetgeen ik op de winterbanden nooit gehad heb. Het enige minpunt aan de auto, maar er zijn ergere dingen.
succesvolle vakantie
- 43.924 km
Ca. 4.500 km gereden in onze vakantie naar Noorwegen. Afgezien van het een aantal keren opnieuw opstarten van het navigatiesysteem geen enkele onvolkomenheid kunnen vaststellen.
Nog niet één seconde het idee gehad, dat de auto vermogen tekort kwam voor mijn 1.200 kg wegende caravan. Zelfs op het zeer steile pad vanaf de laatste camping kwam hij, met slechts één keer een beetje "bokken", keurig weg en hij toonde een alleszins keurig brandstrofgebruik van ca. 1 : 13 op toch vaak behoorlijk stijgende wegen, wel met max. snelheid van 80 km/h. Op de autobahn, bij 90 km/h gebruikt hij maar iets meer. Nog steeds volop tevreden dus, vooral over het comfort, dat van hoogstaande klasse is.
weer vakantierit
- 93.452 km
Net ca. 6.500 km getoerd met de caravan door Frankrijk, Spanje en Portugal in juni, zonder enkel mankement. Navigatie, waar ik nogal eens klachten over lees, functioneert in mijn geval uitstekend. Heb nu ook coördinaten-navigatie meerdere keren uitgeprobeerd : foutloos! Zelfs op zeer steile campinghellingen sleurt hij met gemak mijn 1.200 kg zware caravan met 2 vingers in de neus naar boven. Verbruik met caravan ca. 1 : 12 is prima. Ik blijf het een prima auto vinden en vooral zeer comfortabel.
spanrol
- 116.267 km
Zo'n 2 maand voor het afscheid van de auto, voor de eerste keer een ongepland bezoek aan de garage. Vertrekkend uit IJsselstein hoorden we een ratelend geluid, dat deed denken aan een tak, die door een wiel werd rondgeslingerd, maar dat bleek een deel van de multiriem te zijn. Op zo'n 5 km van huis was het gedaan met de rest van de riem. Zaterdag de onvolprezen Wegenwacht erbij gehaald, die constateerde, dat er nog 2 stukjes riem over waren en die heeft hij er met veel gepruts weer opgelegd, airco uitgeschakeld en ik kon de 35 km naar mijn garage op eigen kracht maken. Eén van de spanrollen bleek kapot. Maandag door mijn garage prima in orde gemaakt.
Komt waarschijnlijk door de hoge belasting t.g.v. het eco systeem (mini hybride noemt Citroën dat) waarbij de dynamo na het "eco-stilvallen" de motor weer opstart. Bij andere auto's is het de startmotor, die zo zwaarder belast wordt...
Mijn tevredenheid wordt niet aangetast door het voorval, omdat ik perfect geholpen ben.
Pensioen
- 123.078 km
Vandaag gaan zowel ik als de Picasso met pensioen. Na 123.070 km toch met wat pijn in het hart afscheid genomen van een overall fijne auto, met mooi verbruik, gem. 1 : 16,7 over alle km's.
Ik ga nu weer supercomfortabel met mijn 10 jaar oude, doch zo goed als nieuwe C5 (80.000 km) 2.0i automaat over de weg zweven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.