Citroën C4 Picasso 1.8 16V Ambiance (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Picasso 1.8 16V Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 49.800 km |
ERVARINGEN
Sinds enkele weken overgestapt in de opvolger van de ’oude’ Picasso. Rijdt nu de Citroen C4 Picasso 1.8, Ambiance (kleur nocciola) op Lpg. Superlatieven zijn nu wel van toepassing. Deze nieuwe Picasso heeft nagenoeg dezelfde opties, maar is niet vergelijkbaar met het vorige model.
Alles is beter, comfort, geluid, zicht, licht, afwerking, materialen etc. etc. werkelijk subliem.
Moet wel even wennen aan alle nieuwe instellingen o.a. via het stuurwiel, maar went inmiddels wel en kan ze nu weer blindelings aanpassen. Even wennen is de werking van de automatische deurontgrendeling van (alle) deuren. De centrale deurontgrendeling opent niet alle deuren tegelijk (2e drukken) dus hoop dit via een aanpassing van het ’menu’ nog opgelost te krijgen, want dit werkt niet handig.
Met het tevergeefs grijpen naar de handrem heb ik inmiddels afgerekend. Gaat gewoon automatisch. De stuurbekrachtiging is licht en geeft een groot gevoel van luxe cruisen.
Grappig is te constateren, uit andere reviews, dat er blijkbaar geen uniforme afspraken zijn gemaakt v.w.b. het moment om overteschakelen op gas (lpg). Mijn dealer kwam met de opmerking dat dit pas na 2500km mocht geschieden (andere reviews melden na 1000km!). Bovendien gaf men aan dat ik me tegen die tijd bij de dealer moest melden en ik gelijk eventuele vragen kon stellen cq problemen kon melden.
PROBLEMEN
Het grafisch display heeft even een storing vertoond (gaf ineens een lege benzinetank aan!), maar was verholpen nadat het contact even uit en aan is geweest.
Update:
- 49.800 km
Vele fijne en zorgeloze kilometers achter de rug gehad. 2 a 3 meldingen gehad (display) maar evenzo vanzelf weer verdwenen. Rond 44.000 km een signaal ontvangen van een te lage oliestand. Inmiddels 1 liter toegevoegd en zou voldoende moeten zijn tot de volgende beurt bij 60.000 km. Het lpg-verbruik blijft stabiel bij 1:10.
De reden van aanschaf in 2008 werd voornamelijk geroemd om zijn enorme zitruimte en inhoud!
Inmiddels is het kroost niet meer altijd van de partij tijdens vakanties en overweeg dan ook om gebruik te maken van enige vorm van downsizing. Stiekum op zoek naar de Skoda Fabia Greenline geweest (maar niet mooi), dus blijft over de Seat Ibiza ST (1.2 TDI). Deze motor is een flinke aderlating, maar na een proefrit met de Skoda is toch sprake van even wennen. Uiteraard spelen de vrijstellingen (wegenbelasting en BPM) en de zuinigheid een grote rol bij mijn keuze! Nu maar zien wat de Citroen nog gaat opbrengen?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.