Citroën C4 Picasso 1.8 16V Ambiance (2007)

autoreview

Citroën C4 Picasso 1.8 16V Ambiance (2007)

Signalement

UitvoeringC4 Picasso 1.8 16V Ambiance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf15.400 km
KM-stand laatst59.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 16.700 km

April 2009 de Passat ingeruild voor een Picasso. De auto is voorzien van trekhaak (niet voor een sleurhut maar evt. voor een boedelbak of fietsdrager) en parkeersensoren.
De parkeersensoren zijn geen overbodige luxe gezien het beperkte zicht direct achter de auto, de meedraaiende buitenspiegels helpen indien nodig bij het zicht op de omgeving - lees stoeprand.

Regensensor lijkt een beetje zoekende, vanwege de beperkte ervaring met regen door het mooie voorjaar ben ik benieuwd of dit zo blijft.
Bij snelheden boven de 100 km/h onstaat er windgeruis door de grote lellen van buitenspiegels, het voordeel van breeduit zicht heeft dus ook een nadeeltje. Bovendien maakt de motor bij acceleratie duidelijk geluid in het interieur.
De zitpositie en stoelen zijn prima in te stellen. Lichtsensor is prettig maar zal bij een volgend dealer bezoek worden aangepast, ik heb liever dat het licht automatisch aangaat bij het starten van de auto of het nu donker is of niet.

De hoge voorruit is ff wennen, zeker als je de eerste keer een parkeergarage betreedt - het lijkt net of je je dak gaat schuren zo goed zicht heb je op het beton boven je.

Recent een kort bezoekje aan de dealer gebracht ivm een bout die niet helemaal strak meer zat, de passagiersdeur maakte hierdoor een hard "klak"geluid bij het openen en sluiten.

Kort een vergelijk met de Passat, de Citroen (heeft):
- minder vermogen
- meer geluid tijdens het rijden
- beter zicht voor je in de file
- geen auto dimmende binnenspiegel (beviel wel)
- van een station naar een "busje", dat voel je wel
- minder fijn schakelen
- airco is nu per halve graad in te stellen, met gescheiden zones
- lekkerdere cruise control door prettigere bediening en duidelijkheid over exact ingestelde snelheid.
- slechter zicht op de neus, nog geen idee waar dat ding eindigt
- een beter verbruik (zo ver te beoordelen na 2 keer volgooien)

  • 20.500 km

De auto rijdt nog steeds lekker.
De lichte besturing en de hoogte van de auto zorgen ervoor dat rijden met harde(re) wind een beetje onrustig is. Het verbruik schommelt rond de 1:12,5.

Inmiddels een eerste probleempje gehad: alle dashboard lampjes aan en vervolgens storing handrem, storing esp en storing emissie. Vervolgens gata de auto stotteren en slaat hij vanzelf af, gelukkig voor een verkeerslicht met niemand achter me. Bij herstarten alleen nog storing emissiesysteem. De dealer zit vlakbij dus rechtsaf naar de werkplaats. Het bleek een tijdelijke storing te zijn die na verwijdering via de compu niet meer is opgetreden de laatste week.

  • 26.000 km

Begin december is de auto voorzien van een extra set velgen met winterbanden erom. Deze investering heeft zijn geld geheel terugverdiend met tot op heden geen enkele slippartij en af en toe (bij wat minder beheerst rijden in de zware omstandigheden) een knipperend ESP-lampje.
Uiteraard blijf je voor de veiligheid sterk afhankelijk van het gedrag om je heen. De auto's zonder winterbanden heb ik allemaal voorbij zien dweilen, gelukkig zonder mij te raken.

Tevens heeft de garage een tweetal instelingen in de software aangepast:
- verlichting nu altijd automatisch aan bij het starten van de motor;
- centrale deurvergrendeling naar normale stand, was voorheen de anti carjack stand (of iets dergelijks).
Beide nieuwe instellingen bevallen prima.

Het verbruik blijft schommelen rond de 1 op 11 tot 11,5.

Kleine (eenmalige) storing gehad aan de parkeersensoren, die werd gelukkig opgevangen door de trekhaak.

  • 39.000 km

Van de winter te veel problemen gehad met het motormanagement dat ervoor zorgde dat er geen of slechte verbranding was.
Optrekken / wegrijden vanuit stilstand was niet te doen en file rijden was te spannend. Iedere keer werd er iets afgeknepen zodat het een stotterende ervaring werd. Zodra de snelheid er een beetje inzat of de toeren omhoog gejaagd werden, verdween het probleem.
Helaas besloot de garage een aantal keer dat een reset of update wel het probleem zou wegnemen. Uiteindelijk na een aantal dagen garage en meerdere proefritten door monteurs werd het probleem gelokaliseerd: lambda sonde defect.
Al met al een dure grap dus door het ontbreken van eigen vervoer en de vele uurtjes "sleutelen" door monteurs. Gelukkig goede medewerker die de sonde via Citroen Nederland als coulance heeft verkregen, halveerde toch de rekening (chapeau).

Inmiddels een paar maanden zonder problemen en zelfs af en toe een gemiddeld verbruik van 1:12,5 en uitschieter naar 1:30 (Tank wordt altijd nagenoeg leeg gereden voordat er getankt wordt en dus een verbuik wordt genoteerd).
Ruimte binnen is prettig en verscheept de kinderen met (winter)vakantiespullen prima.
Gemis zijn nog steeds minder vermogen en soepele versnellingsbak. Wens voor een volgende auto is 100% iPod integratie, Bluetooth telefoonverbinding en station carrosserie. Passat? Superb? V70? Octavia? Golf? 3-serie?

....dat was het

  • 59.500 km

59.500 kilometer en het einde nadert.
Het voordeel van de hoge zit en daarmee gepaard gaande gemakkelijk in- en uitzetten van kleine kinderen wegen niet meer op tegen de gevoelde nadelen; wiebelig weggedrag, nerveus bij snelheden vanaf 120 kmh, aflopende restwaarde en net te kleine kofferruimte.
De bediening van de airco heb ik nooit aan kunnen wennen trouwens, aan de linkerkant van je stuur......
Betrouwbaarheid was goed, kleine dip gehad bij een defecte lambda-sonde die pas goed opgelost werd na een vijftal bezoeken aan de garage.

Verbruik, hoogtepunt was 1:13,8 (en dus geen 1:30 - typefoutje) en dieptepunt 1:9,5 door bar koude tocht op hoge snelheid door DLD (tot -20,8 graden).

Weekje geduld en de stationwagon halen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.