Citroën C4 Picasso 1.6 VTi Ligne Business (2009)

autoreview

Citroën C4 Picasso
Citroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 Picasso 5-zits

Signalement

UitvoeringC4 Picasso 1.6 VTi Ligne Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst144.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 8000 km

  • 8.000 km

De keuze is gevallen op deze auto omdat ik niet alleen comfortabel wil rijden, maar ook prive met drie kinderen op pad moet kunnen.
Ik heb gekozen voor deze motor omdat een zwaardere motor buiten het lease-tarief viel. Diesel viel ook te duur uit. Op LPG was het allemaal te doen. Bijkomend voordeel is dat de bijtelling lager uitvalt. Om de auto een beetje onderhoudsvriendelijk te houden heb ik gekozen voor een Waxoyl-behandeling. Deze valt een tikkie tegen: je moet nog steeds fors boenen om je vliegen er af te krijgen. Maar een zwarte auto is toch al lastig schoon te krijgen.

Het is een ruime auto met zeer goed uitzicht, dat maakt het rijden tot een aparte ervaring. Ook het dashboard is bijzonder. Al met al is het een auto die nauwelijks met een andere te vergelijken is. Comfortabel en, hoewel de 1.6 VTi bij 120 km/h 3750 rpm maakt, toch mooi stil. Je hoort de motor wel, maar op de achtergrond. Ook het weggeluid is niet nadrukkelijk aanwezig.
Het centraal geplaatste dashboard (verguisd in bijna alle autotests) is geen enkele probleem. Hier ben je binnen een halve dag volledig aan gewend, behalve als je slechtziend bent aan je rechteroog (gaf mijn buurman aan; nooit bij nagedacht!).

Na een Ford Mondeo voelt de besturing wat gevoelloos aan. Het merkwaardige is dat als ik daarna weer even in de Mondeo rijdt, deze overdreven gevoelig lijkt te zijn. De C4 Picasso rijdt ontspannender. Niet beter, niet slechter, maar anders.

Deze uitvoering heeft veel toeters en bellen, wat een ongekende rijke indruk geeft. Op LPG is het verbruik (buitenweg en snelweg) gemiddels 1:11. Ben ik zeker niet ontevreden mee.

Onderstaande scores heb ik voornamelijk op 'voldoende' gezet, omdat ik daar uiteraard na 8000 km nog weinig over kan zeggen. Tot op heden is het een keer voorgekomen dat bij starten van de motor het benzinepeil op 0 stond, om na enkele seconden weer het juiste niveau aan te geven. Ook is het aan te raden een dual-sim kaartje aan te schaffen i.p.v. de Bluetooth. De laatste geeft een aanzienlijk mindere geluidskwaliteit bij de ontvanger, en ik heb geen zin mezelf iedere keer te moeten herhalen.

Samengevat: prima auto, maar geen scheurijzer. Heerlijk toeren met een geweldig uitzicht met alle luxe om je heen.

Ervaringen tot zover

  • 21.000 km

Ik ben nog steeds erg blij met deze auto. Er zijn twee kleinigheidjes geweest die beiden door de dealer zijn verholpen. De gasveren voor de achterklep zijn vervangen, en het plaatwerk bij het voorscherm (linksvoor) is bijgesteld.)

Wat ik belangrijk vindt: het rijden is nog steeds gewoon leuk! De voorruit geeft een enorm ruimtelijk gevoel dat niet verveeld. Onlangs meegereden met diverse andere auto's (Golf, Passat, Mondeo) maar die doen allemaal benauwd en klein aan.

Het verbruik op LPG ligt rond de 1:10. Aangezien ik vooral snelweg rij vindt ik dat niet tegenvallen voor een hoge auto.

Samengevat: ik ben nog steeds blij met mijn keuze, en verwacht de komende jaren met plezier door te kunnen met deze C4 Picasso.

Nog steeds enthousiast

  • 28.000 km

Na bijna 28000 km is het weer tijd voor een update. Ik kan er kort over zijn: de auto is probleemloos.
Ik wordt nog steeds vrolijk van die auto. De enorme voorruit, het afwijkende dashboard, de vormgeving. Alles wijkt zo af van de rest. De meeste andere auto's steken er een beetje schraal, gewoontjes, tegen af.
Natuurlijk is het niet alleen rozegeur. Zo had mijn vorige auto (een Mondeo) een betere wegligging, en schakelde beter. Maar het rijden van deze auto is gewoon leuk! En daar heb je in Nederlands m.i. meer aan dan 150+ Pk, rotsvaste wegligging 'in het grensgebied' en zo.
Maar anderen zijn vrij daar heel anders over te denken. Maar als je iemand in een C4 Picasso ziet rijden die erg vrolijk kijkt: grote kans dat ik het ben!
Voor alle duidelijkheid: ik ben geen die-hard Citroen-adept, werk niet bij Citroen en heb ook geen aandelen. Gewoon tevreden.

Nog steeds enthousiast

  • 61.000 km

Inmiddels heb ik er ruim 60000 km opzitten. Onze auto is (vrijwel) probleemloos. Als kritiekpunten kan ik opvoeren dat de bluetooth niet lekker werkt, de dual-sim is een betere manier om te bellen in de auto. Daarbij duurt het bij het starten van de auto soms enkele seconden voor de boordcomputer volledig gestart is. Ik kan er niet zo mee zitten.

Ik ben erg tevreden met de auto. Ook een lange vakantierit (>1000 km enkele reis) zijn ontspannen afgelegd met het hele gezin.
Het model, de hoge zit, en de grote hoeveelheid glas maken dat ik met veel plezier in deze auto rijdt. Ook onze (3) kinderen zijn erg te spreken over de auto.
Het is geen bochtenridder, geen scheurneus, maar gewoon een fijne, comfortabele auto. Ik vind het een aanrader voor mensen die een comfortabele, mooie gezinsauto zoeken.

Einde

  • 144.000 km

Het leasecontract zit er op. Na vier jaar vind ik de auto nog steeds mooi, en hij heeft geen grote problemen gehad. En die grote voorruit is heerlijk!

In de afgelopen jaren heeft hij het prima gedaan. Eerlijk gezegd begon ik met wat voorbehoud: een Franse auto bomvol elektronica op LPG..... Maar hij heeft me, afgezien van een defecte temperatuursensor, nooit laten staan. Niet om andere merken naar beneden te halen, maar diverse collega's met betrouwbaarder geachte merken hebben meer problemen gehad. Zou ik gewoon geluk hebben gehad, of heeft Citroen gewoon ten onrechte een minder goed imago?

Wat zie ik wel na 144000 km:
- de bekleding pluist wat (alleen bestuurdersstoel) en de linkerzijwang van de bestuurdersstoel is ingedeukt. Deze is dus een beetje op zijn eind.
- het kunststof van de ventilatieroosters bladdert af (maar dat is inmiddels opgehouden).

De volgende bestuurder heeft er, ook met 144000 km op de teller, een hele fijne (gezins-)auto aan! Het enige aandachtspuntje is dus de bestuurdersstoel.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.